فرار رو به جلوی مجلس از مصوبه دولت
فرار رو به جلوی مجلس از مصوبه دولت

توجه به اینکه مصوبه تغییر ساعت کار کارمندان، مصوبه مجلس نیست و بخش‌نامه دولت محسوب می‌شود، کادر اداری مجلس پیرو آیین‌نامه داخلی خود است و مصوبه مذکور ارتباطی به قوه مقننه ندارد. از طرفی با وجود اینکه دولت به منظور مدیریت مصرف انرژی مصوبه مذکور را لحاظ کرده، اما کارمندان مجلس حتی روزهایی که به خاطر بارش برف، آلودگی هوا تعطیل بودند و یا اینکه براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا ادارات به صورت یک سوم اداره می‌شدند، به صورت کامل سرکار آمدند و کماکان در بحث ساعت کار پیرو آیین‌نامه داخلی مجلس هستند.

سیاست جدال بر سر تغییر ساعت کار/ فرار رو به جلوی قانون‌گذار از مصوبه دولت

بهم ریختگی، برآشفتگی، افزایش احساس کسالت در جامعه از نتایج مصوبه اخیر هیئت دولت سیزدهم است، که علاوه بر تبعات اجتماعی، واکنش سایر قوا را به همراه داشت. قضیه به این ترتیب بود که کابینه رئیسی در جلسه روز ۱۰ خرداد ماه با هدف مدیریت انرژی و جلوگیری از قطعی برق طی مصوبه‌ای ساعت کاری کارمندان ستادی دولت را به ۶ صبح تا ۱۳ تغییر داد و اعلام کرد مصوبه مذکور از تاریخ ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه لازم‌الاجرا است.

بخشنامه ساعت کاری

    حدود یک هفته پس از ابلاغ مصوبه دولت، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در روز ۱۶ خرداد ماه که تاریخ اجرای مصوبه مذکور بود با انتشار اعلامیه‌ای خاطر کارکنان این قوه را بابت حضور سحرگاهی در محل کار راحت کرده و از شروع ساعت کاری از ۷ صبح خبر داد. خبر خوش قوه قضائیه برای کارکنان این مجموعه کمتر از ۲۴ ساعت دوام داشت، چنانچه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، مجدداً در اطلاعیه‌ای از تبعیت این قوه از مصوبه دولت خبر داد و اعلام کرد «بنابر اعلام معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و با عنایت به صدور اصلاحیه مصوبه تعیین ساعت کاری ادارات هیئت وزیران، مقرر شد که ساعت شروع به کار همه واحدهای قضایی و اداری تابعه قوه قضاییه تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۶:۰۰ صبح با لحاظ سقف مقرر قانونی باشد.»

    کارمندان ساعت ۶ صبح سرکار می‌روند، نمایندگان ۸ صبح

    واکنش به مصوبه هیئت وزرا درباره ساعت کاری و در نهایت عقب‌نشینی از آن منحصر به قوه قضائیه نماند کما اینکه یکی از ساکنان قوه مقننه در پاسخ به انتقادها مبنی بر اینکه مصوبه دولت درباره آغاز به کار از ساعت ۶ صبح یکی از تبعات قانون مجلس درباره تغییر ندادن ساعت در ابتدای سال و انتهای تابستان است، بر تصمیم درست این قوه تاکید کرد، در حقیقت جلیل رحیمی جهان‌آبادی از طریق پیش کشیدن بحث تغییر ساعت کار در فصل‌های مختلف به نوعی از مصوبه دولت دفاع کرد اما در نهایت توپ را در زمین دولت انداخت و گفت این تصمیم هیئت وزرا است و ارتباطی به مجلس ندارد.

    اظهارات این نماینده در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد، چنانچه کاربران با اشاره به این نکته که ساعت کاری نمایندگان ۸ صبح است، مجلس را به چالش کشید که در پاسخ به این چالش یک نماینده دیگر در قامت دفاع از همکار خود و مصوبه مجلس برآمد و در راستای توجیه آن به تنظیم شدن برنامه زندگی کارمندان با زندگی اسلامی اشاره کرد و به صراحت گفت « تغییر ساعت کار کارمندان به ساعت ۶ صبح منجر به این می‌شود که آنها صبح زود بلند می‌شوند، نمازش را می‌خوانند، نرمشی می‌کنند و سرکار می‌روند.» البته ابوالفضل ابوترابی در انتها بر این نکته نیز تاکید کرد که این تصمیم فقط زندگی کارمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد نه همه مردم.

    ساعت کاری

    کارت قرمز رئیس فراکسیون زنان به دولت

    در کنار نمایندگان مدافع مصوبه تغییر ساعت کار کارمندان به ۶ صبح، تعداد دیگری از نمایندگان نظرات متفاوتی داشتند چنانچه احسان ارکانی با طرح کاهش ساعت کاری کارمندان در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی گفت « بر فرض درست بودن این منطق چرا دولت یک ساعت از ساعت اداری کارمندان کم نمی‌کند؟» علاوه بر این سید رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با این استدلال که تصمیم دولت برای تغییر ساعت کاری کارمندان منجر به بهم ریختن شهر می‌شود، مخالفت خود را با مصوبه مذکور اعلام کرد. در میان انتقادهای اعضای پارلمان نسبت به مصوبه تغییر ساعت کارکنان، متفاوت‌ترین انتقاد مربوط به رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم بود، چنانکه فاطمه قاسم‌پور طی نامه‌ای سر باز به نادیده گرفتن زنان شاغل و مشکلات آنها از طرف دولت اشاره کرد و نوشت « این بی‌توجهی از هر دولتی به ویژه دولتی انقلابی به طریق اولی قابل پذیرش نیست.»

    هر چند دولت تاکنون در برابر همه انتقادات مذکور سکوت کرده اما برابر انتقاد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی سکوت خود را شکست کما اینکه لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور طی گفتگویی به دور کاری مادران شاغل براساس قانون اشاره کرد و گفت « دستگاه‌ها باید با دور کاری بانوانی که فرزند خصوصاً فرزندان زیر ۷ سال دارند و مهد کودکی هستند، مساعدت کنند. آیین نامه سال ۸۹ نیز به این امر تأکید دارد.  دور کاری این دسته از بانوان از همین امروز قابلیت اجرا دارد.»

    آصفری

    نمایندگان ساعت ۶ صبح سرکار می‌روند

    در میان کشمکش‌های دولت و مجلس بر روی مصوبه تغییر ساعت کاری و از طرفی پافشاری نمایندگان بر تصمیم خود مبنی بر اجرای قانون منع تغییر ساعت همراه با آغاز سال نو که مصوبه مذکور دولت نتیجه این تصمیم ارزیابی می‌شود، این پرسش مطرح می‌شود که مصوبه اخیر دولت درباره ساعت کاری اعضای مجلس اعم از کادر اداری و نمایندگان اجرا می‌شود یا خیر. در پاسخ به این پرسش محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: ما نمایندگان از ساعت ۶ صبح مجلس هستیم چرا که هر روز جلسات وزرا، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها برگزار می‌شود.

    او افزود: واقعیت امر این است که صحن علنی ساعت ۸ صبح شروع می‌شود اما جلسات داخلی مجلس ساعت ۶ صبح و نهایتاً ۶ و نیم صبح جلسات فراکسیون‌ها وکمیسیون‌ها برگزار می‌شود، منتها صحن علنی از ساعت ۸ صبح شروع می‌شود.

    قانون نمایندگان را ملزم نکرده که ساعت ۶ صبح به مجلس بیایند

    آصفری در واکنش به اینکه آیا قانون نمایندگان را ملزم کرده که ساعت ۶ صبح به مجلس بیایند، افزود: خیر، قانون نمایندگان را ملزم نکرده که ساعت ۶ صبح به مجلس بیایند اما هر فراکسیون و کمیسیونی جلسات خودش را دارد که جلسات آنها ساعت ۶ نهایتاً ۶ و نیم برگزار می‌شود.

    اگر کارمندان الان ملزم به حضور در محل کار ساعت ۶ شدند، نمایندگان از خیلی وقت پیش از ساعت ۶ صبح سر کار می‌آیند

    عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای درباره اینکه مصوبه دولت درباره تغییر ساعت کارمندان شامل نمایندگان مجلس شده یا خیر؟ تصریح کرد: قبل از اینکه کارمندان ملزم به شروع کار در ساعت ۶ و نیم شوند، نمایندگان جلسات خود را از ۶ شروع می‌کردند. به عبارت دیگر اگر کارمندان الان ملزم به حضور در محل کار ساعت ۶ شدند، نمایندگان از خیلی وقت پیش از ساعت ۶ صبح سر کار می‌آیند، بنابراین مجلس استثنا نیست بلکه کارمندان جدیداً از ساعت ۶ صبح سرکار می‌روند.

    آصفری ضمن ارزیابی مصوبه دولت درباره تغییر ساعت شروع به کار کارمندان خاطرنشان کرد: با تغییر ساعت کار نمی‌توان مشکل مدیریت انرژی را حل کرد، دولت امروز مشکل تأمین انرژی دارد که مربوط به گذشته است چراکه در دولت‌های گذشته نیروگاه به اندازه کافی در کشور ساخته نشده لذا دولت به دنبال حل مشکل تامین انرژی است و می‌خواهد از طریق تغییر ساعت این مشکل را حل کند که به نظر نمی‌رسد این راه‌حل نمی‌تواند خیلی موفق باشد.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: هر چند باید برای این قضیه دنبال تاسیس نیروگاه برق در کشور باشیم. کما اینکه در حال حاضر نیاز به ۸۰ هزار مگاوات برق داریم در حالی که ظرفیت نیروگاه‌ها حدود ۵۴ هزار مگاوات است و نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات کمبود انرژی داریم. بر این اساس دولت می‌خواهد از طریق تغییر ساعت شروع به کار کارمندان، مدیریت کند که صنایع تولیدی نخوابند.

    ساعت کار کارمندان پیرو آیین‌نامه داخلی مجلس است

    در حالی که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از ساعت حضور نمایندگان از ساعت ۶ صبح در مجلس خبر می‌دهد، یافته‎های خبرنگار گسترش‌نیوز حاکی از آن است که با توجه به اینکه مصوبه تغییر ساعت کار کارمندان، مصوبه مجلس نیست و بخش‌نامه دولت محسوب می‌شود، کادر اداری مجلس پیرو آیین‌نامه داخلی خود است و مصوبه مذکور ارتباطی به قوه مقننه ندارد. از طرفی با وجود اینکه دولت به منظور مدیریت مصرف انرژی مصوبه مذکور را لحاظ کرده، اما کارمندان مجلس حتی روزهایی که به خاطر بارش برف، آلودگی هوا تعطیل بودند و یا اینکه براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا ادارات به صورت یک سوم اداره می‌شدند، به صورت کامل سرکار آمدند و کماکان در بحث ساعت کار پیرو آیین‌نامه داخلی مجلس هستند.

     منبع :گسترش نیوز

    • منبع خبر : گسترش نیوز