به گزارش زیرنویس، “همایون حایری” امروز، پنجشنبه در نشست خبری که در سومین روز از برگزاری نمایشگاه و جشنواره صنعت برق برگزار شد، به رشد کیفی و کمی محصولات صنعت برق در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه صنعت برق به طور سالانه که از آن به عنوان شاخص ارزیابی کمی و […]

به گزارش زیرنویس، “همایون حایری” امروز، پنجشنبه در نشست خبری که در سومین روز از برگزاری نمایشگاه و جشنواره صنعت برق برگزار شد، به رشد کیفی و کمی محصولات صنعت برق در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه صنعت برق به طور سالانه که از آن به عنوان شاخص ارزیابی کمی و کیفی محصولات این عرصه یاد می‌شود، نسبت به سال گذشته رشد کیفی و کمی را تجربه کرده است. به طوری که امسال ۴۸۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی به ارائه دستاوردهای خوب در این نمایشگاه پرداختند؛ در حالی که سال گذشته ۳۵۰ شرکت داخلی و ۲۲ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور یافتند. به عبارت دیگر شاهد رشد ۵ برابری حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه هستیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در ادامه افزود: کیفیت محصولات و خدمات مهندسی ارائه شده در این دوره از نمایشگاه بسیار چشمگیر بوده به طوری که بسیاری از غرفه‌ها با ارائه محصولات دانش بنیان مورد تمجید بازدیدکنندگان خارجی قرار گرفتند.

تقویت ارتباط مراکز علمی و دانشگاهی با صنعت برق در سایه برگزاری فن بازار

وی همچنین به برگزاری نخستین دوره جشنواره و فن بازار صنعت برق ایران اشاره کرد و بیان داشت: ارتباط صنعت برق با مراکز علمی – دانشگاهی و پژوهشی به منظور ارائه ایده‌های فناورانه با برگزاری این رویداد تفویت شد، به طوری که ۴۱۰ محصول دانش بنیان و فناورانه در جشنواره و فن بازار صنعت برق ارائه شده است.

به گفته حایری، این فن بازار محلی است که ما می‌توانیم از ایده‌های فناورانه برای صنعت برق استفاده و در نهایت تجاری‌سازی کنیم.

وی به بازدید بیش از ۱۰۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان از نمایشگاه و جشنواره و فن بازار صنعت برق اشاره کرد و افزود: این نخبگان و متخصصان با حضور در این نمایشگاه و جشنواره ایده‌های فناورانه را دریافت می‌کنند و محصولات ارزشمند را برای سال‌های آینده به مرحله تولید می‌رسانند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در این جشنواره و فن بازار زمینه لازم به منظور تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه استارت خورده است.

حایری در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران، به جلسه اخیر وزیر برق کشور پاکستان با وزیر نیرو اشاره کرد و افزود: این جلسه بر پایه بهره‌بندی از پتانسیل و ظرفیت محصولات صنعت برق ایران برگزار شده است.

وی با اشاره به تبادل برق با این کشور ادامه داد: کشور پاکستان نیازهای برقی فراوانی دارد و در این راستا نیازمند ساخت تجهیزات صنعت برق از جمله نیروگاه، ترانس و سایر خدمات فنی مهندسی صنعت برق است.

معاون وزیر نیرو یادآور شد: همچنین در این زمینه ایران با افغانستان نیز در موضوع تبادل برق و استفاده از تجهیزات فنی مهندسی صنعت برق ایران جلساتی برگزار کرده است.

وی تاکید کرد: اولویت نخست تامین برق مورد نیاز داخل کشور است و در ادامه برق مازاد متناسب با شبکه‌های انتقال و نیز سودآوری که به دنبال خواهد داشت صادر می‌شود.

۱۱۰۰ مگاوات ظرفیت منصوبه تجدیدپذیرها در کشور

حایری به برنامه جدی وزارت نیرو در حوزه توسعه تجدید‌پذیرها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت منصوبه انرژی تجدید پذیر اعم از انرژی بادی و خورشیدی برابر با ۱۱۰۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ریل گذاری خوبی با حمایت وزیر نیرو و فعالیت‌های ساتبا طی دو سال گذشته در حوزه تجدید پذیرها صورت گرفته است، اضافه کرد: این مهم فضای خوبی را در موضوع تجدید پذیرها در کشور ایجاد کرده به طوری که پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به دست متخصصان داخلی در کشور ساخته می‌شود.

سال ۱۴۰۳ سال تحول تجدید پذیرها در صنعت برق کشور

وی با اشاره به شدت گیری احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر به ویژه خورشیدی در کشور ادامه داد: بی‌تردید سال ۱۴۰۳ سال تحول تجدید پذیرها در صنعت برق کشور خواهد بود.

حایری در این باره تصریح کرد: بر اساس مجوز شورای اقتصاد هم اکنون ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال احداث است و به واسطه فراهم سازی زیرساخت های مناسب و لازم و نیز برنامه‌ریزی انجام شده این تحول در صنعت برق کشور رخ خواهد داد.

ظرفیت انرژی تجدید پذیر در ۱۰ سال آینده حداقل ۳۰ هزار مگاوات خواهد بود

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خبر داد: در ۱۰ سال آینده حداقل ظرفیت ۳۰ هزار مگاوات در صنعت برق از انرژی تجدید پذیر خواهیم داشت و برنامه‌های آینده متکی بر انرژی تجدید پذیر خواهد بود.

حایری با بیان اینکه ایران جزو چند کشور انگشت شمار در ساخت نیروگاه به حساب می‌آید، افزود: با توجه به اینکه در تلاش هستیم منابع سوخت را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم، پرونده تجدید پذیرها به صورت جدی در صنعت برق باز شده و سال آینده تجدید پذیرها سهم قابل توجهی از سبد سوختی نیروگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ضمن ارزیابی سرمایه‌گذاری در این باره اظهار کرد: صندوق توسعه ملی و شرکت‌های بزرگ داخلی در این باره سرمایه‌گذاری‌های خوبی را صورت داده است، سال به سال  سرمایه‌گذاری تجدید پذیرها با در نظر گرفتن رشد تکنولوژی افزایش می‌یابد و حتی می‌تواند با توجه به مزایای زیست محیطی اقتصادی‌تر نیز باشد.

وزارت نیرو در توسعه خودروهای برقی ۱۰۰ درصد آمادگی دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه وزارت نیرو در توسعه خودروهای برقی نیز گفت: وزارت نیرو ۱۰۰ درصد در خصوص این مسئله آمادگی دارد؛ از سالیان گذشته درباره این مسئله مطالعه و اقداماتی صورت گرفته اما برای توسعه آن باید زیرساخت‌های لازم از لحاظ ظرفیت شبکه نیروگاهی، خطوط انتقال و مواردی از این دست فراهم شود.

وی با بیان اینکه احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی بر عهده سایر دستگاه‌ها اجرایی است، ابراز داشت: تامین برق این مهم بر عهده وزارت نیرو است و صنعت برق همواره آمادگی اقدام در این زمینه را دارد به طوری که ۲۰ هزار صفحه در این باره مطالعه شده است.

ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور ۹۲ هزار مگاوات است

وی به خودکفایی صنعت برق کشور نیز پرداخت و اظهار کرد: صنعت برق در بخش توزیع و انتقال ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده و در حوزه نیروگاه سازی نیز بیش از ۹۰ درصد خودکفایی دارد؛ البته ۱۰ درصد باقی مانده نیز توجیه اقتصادی ندارد.

معاون وزیر نیرو ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور را ۹۲ هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد ظرفیت نیروگاهی توسط متخصصان داخلی ایجاد شده است.

وی درباره تعامل وزارت نیرو و صنایع نیز بیان کرد: این رابطه دوسویه است و در عین حال که وزارت نیرو صنایع را حمایت و پشتیبانی می‌کند، صنایع نیز وزارت نیرو را حمایت می‌کنند.

حایری به تشکیل شورای مسئولان صنعت برق با ابتکار وزیر نیرو اشاره کرد و افزود: اعضای این شورا را صنعتگران و تولید کنندگان برق تشکیل می‌دهند و جلسات آن هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود که در آن نیازها و حمایت‌های صنایع و صنعت برق مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو در پایان به سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بسیاری از نیروگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام بسیار خوبی است اما در این زمینه تملک نیروگاه‌ها توسط بانک‌ها وجود ندارد.

منبع خبر: رکنـا