به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا،‌ «پدرو آروژو آگودو» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت روز جمعه به وقت محلی گفت: «هر ساعتی که اسرائیل برخلاف قوانین بین‌المللی، مانع از تأمین آب آشامیدنی سالم در نوار غزه می‌شود، مردم این منطقه را در معرض خطر مرگ ناشی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا،‌ «پدرو آروژو آگودو» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت روز جمعه به وقت محلی گفت: «هر ساعتی که اسرائیل برخلاف قوانین بین‌المللی، مانع از تأمین آب آشامیدنی سالم در نوار غزه می‌شود، مردم این منطقه را در معرض خطر مرگ ناشی از تشنگی و بیماری‌های مرتبط با کمبود آب آشامیدنی سالم قرار می‌دهد.»

وی گفت: «این تلفات که اغلب در جنگ دیده نمی شوند, قابل پیشگیری هستند و اسرائیل باید از آنها جلوگیری کند. اسرائیل باید استفاده از آب به عنوان سلاح جنگی را متوقف کند.»

آروجو-آگودو خطاب به رژیم اسرائیل یادآور شد که جلوگیری عمدی از ورود منابع مورد نیاز برای تامین آب سالم به نوار غزه ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است.

سازمان‌های بشردوستانه از جمله آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) بر ضرورت سوخت برای راه‌اندازی ایستگاه‌های نمک‌زدایی و پمپ‌های آب در غزه تاکید کرده‌اند.

به گفته آنروا، تقریباً ۷۰ درصد از مردم غزه اکنون آب «شور و آلوده» می نوشند. فاضلاب نیز در برخی مناطق در خیابان ها پخش شده و سازمان ملل به دلیل کمبود سوخت نمی تواند اقدام به دفع زباله کند.

پدرو آروژو آگودو روز جمعه هشدار داد که کم آبی و بیماری های منتقله از طریق آب در غزه به دلیل “مصرف آب شور و آلوده” در حال افزایش است.