به نقل از کافه آموزشگاه اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به تعمیر موبایل هستید و وارد این حرفه شده‌اید، یا این‌که قصد دارید در آموزشگاه تعمیرات موبایل ثبت‌نام کنید، قطعاً نیاز دارید تا با انواع ابزار تعمیرات موبایل آشنا شوید. همچنین باید نسبت‌به عوامل تأثیرگذار بر قیمت این ابزارآلات آگاهی لازم را داشته باشید. معرفی ابزار […]

 

به نقل از کافه آموزشگاه اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به تعمیر موبایل هستید و وارد این حرفه شده‌اید، یا این‌که قصد دارید در آموزشگاه تعمیرات موبایل ثبت‌نام کنید، قطعاً نیاز دارید تا با انواع ابزار تعمیرات موبایل آشنا شوید. همچنین باید نسبت‌به عوامل تأثیرگذار بر قیمت این ابزارآلات آگاهی لازم را داشته باشید.

معرفی ابزار تعمیرات موبایل

 ابزارهای مورد استفاده برای تعمیر موبایل که در آموزشگاه تعمیرات موبایل نیز استفاده میشود بسیار متنوع است. کافه آموزشگاه در این بخش  ابزار مهم مورد استفاده برای تعمیر سخت‌افزاری موبایل را معرفی کرده‌‌است:

لوپ

لوپ یکی از ابزار  اصلی‌ درزمینهٔ تعمیر موبایل است که برای بزرگ‌نمایی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بزرگ‌نمایی قطعات موجب عیب‌یابی سریع‌تر قطعاتی همچون برد و آی‌سی‌ها می‌شود. درنتیجه تعمیرکار موبایل می‌تواند به‌راحتی مشکل به‌وجودآمده را تشخیص دهد.

هویه

هویه به‌عنوان یکی دیگر از ابزار مهم تعمیر موبایل، فرایند لحیم‌کاری قطعات را انجام می‌دهد. هویهٔ مخصوص تعمیر موبایل، معمولاً دارای یک منبع تغذیه است و با هویه‌های معمولی تفاوت دارد. بنابراین به خاطر داشته باشید که از هویه‌های قلمی برای تعمیر موبایل استفاده نکنید، زیرا این هویه‌ها از نظر ساختار و توان الکتریکی برای تعمیر موبایل مناسب نیستند.

هیتر

بررسی هزینه ابزار تعمیرات موبایل

دستگاه هیتر با تولید باد گرم، موجب کنده‌شدن راحت‌تر آی‌سی‌های به‌کاررفته روی برد می‌شود. درواقع هیتر با حرارت دادن به قطعات، فرایند باز کردن اجزای موبایل را تسهیل می‌کند. تکنسین می‌تواند کنترل دمای هیتر را به‌صورت دلخواه تنظیم کند. همچنین هیترها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار به فروش می‌رسند.

منبع تغذیهٔ DC

کاربرد منبع تغذیهٔ DC در راستای تأمین جریان الکتریکی موبایل است. این ابزار معمولاً برای روشن کردن گوشی‌های بدون باطری و در بعضی موارد برای عیب‌یابی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، شوک دادن به باطری یکی دیگر از موارد کاربرد منبع تغذیهٔ DC محسوب می‌شود.

مولتی‌متر

دستگاه مولتی‌متر یکی از ابزار پرکاربرد درزمینهٔ تعمیر موبایل است که برای عیب‌یابی و انجام تست‌های مختلف استفاده می‌شود. این وسیله در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار وجود دارد که البته مولتی‌متر دیجیتال از دقت بالاتری برخوردار است.

سپراتور

قیمت خرید ابزار تعمیرات موبایل

سپراتور دستگاهی است که به‌منظور تعویض LCD انواع موبایل و تبلت کاربرد دارد. روی این دستگاه چندین حفره وجود دارد که از آن‌ها حرارت خارج می‌شود. این حرارت موجب جدا شدن چسب‌های دور LCD شده و فرایند تعمیر موبایل را تسهیل می‌کند. تفاوت سپراتور با هیتر این است که دمای سپراتور پایین‌تر بوده و درنتیجه از وارد شدن هرگونه آسیب احتمالی به گوشی جلوگیری می‌شود.

التراسونیک

شستشوی قطعات و برد گوشی، کاربرد اصلی‌  دستگاه التراسونیک است. اگر جزو تعمیرکاران حرفه‌ای برد موبایل هستید، پیشنهاد می‌کنیم از این دستگاه استفاده کنید، چراکه موجب افزایش سرعت و دقت شما می‌شود.

دوربین حرارتی موبایل

دوربین حرارتی در راستای تشخیص عیوب تلفن همراه به تکنسین کمک می‌کند. به‌طورکلی، زمانی که یک قطعه در موبایل دچار ایراد می‌شود، حرارت بیشتری نسبت‌به سایر قطعات تولید می‌کند. دوربین حرارتی با شناسایی قطعه‌ای که حرارت زیادی از خود ساطع می‌کند و نشان دادن آن به تکنسین، موجب عیب‌یابی دقیق تلفن همراه می‌شود.

ساکشن‌کاپ

ساکشن‌کاپ برای باز کردن قاب موبایل و برداشتن LCD مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساکشن‌کاپ‌ها انواع مختلفی داشته که از انواع کاربردی آن می‌توان به نوع ساده و اهرمی اشاره کرد.

پیچ‌گوشتی

از دیگر ابزار تعمیرات موبایل که هر تعمیرکاری به آن نیاز دارد، پیش‌گوشتی است. پیچ‌گوشتی‌هایی که برای تعمیر موبایل استفاده می‌شوند، انواع مختلفی داشته و نمی‌توان از یک پیچ‌گوشتی برای تعمیر همهٔ موبایل‌ها استفاده کرد.

انواع پنس

کاربرد اصلی پنس‌ها در برداشتن و نگه‌داری قطعات ریز است. پنس مورد استفاده برای تعمیر موبایل، باید نوک‌تیز و دارای خاصیت آنتی‌مغناطیسی باشد. پنس‌ها در دو نوع سرصاف و سرکج طراحی می‌شوند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

پد نسوز

پدهای نسوز از جنس سیلیکون بوده و خاصیت ضدحرارتی دارند. این پدها در انواع مختلف تولید می‌شوند و رنگ‌های متفاوتی نیز دارند.

انواع چسب

چسب ضدآب، دوطرفه و قطره‌ای از  چسب‌های کاربردی درزمینهٔ تعمیر موبایل هستند. این چسب‌ها برای فیکس کردن LCD، قاب پشت گوشی و سایر قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شابلون آی‌سی

از آنجایی که موبایل‌ها دارای آی‌سی‌های مختلفی هستند، تعمیر هر آی‌سی نیازمند شابلون مخصوص به خود است. این شابلون‌ها از نظر ظاهری شبیه به ورقه‌های نازکی هستند که در ابعاد آی‌سی طراحی شده‌اند.

هزینهٔ خرید ابزار تعمیر موبایل

هزینهٔ خرید ابزار تعمیر موبایل با توجه به عوامل متعددی تعیین می‌شود. به‌عنوان عوامل مهم‌  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برند تولیدکننده

یکی از موارداصلی که بر قیمت ابزار تعمیر موبایل مؤثر است، برند تولیدکنندهٔ آن ابزار است. امروزه برندهای متنوعی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که هرکدام از آن‌ها، قیمت خاصی را برای محصول خود درنظر می‌گیرند.

کیفیت

کیفیت ابزارآلات از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت ابزار تعمیر موبایل است. این ابزار همانند هر محصول دیگری با کیفیت‌های مختلف از ضعیف تا قوی تولید و روانهٔ بازار می‌شوند. بدیهی است که ابزارهای باکیفیت‌تر، از قیمت بالاتری نسبت‌به موارد بی‌کیفیت برخوردار هستند. البته این را نیز بدانید که هر قیمت بالایی نشان‌دهندهٔ کیفیت بالا نیست.

اورجینال بودن

امروزه با گسترش تولید ابزار تعمیر موبایل، نمونه‌های غیراورجینال نیز در بازار به فروش می‌رسند. بنابراین بهتر است پیش از خرید کالا، از اصل بودن آن مطمئن شوید. اورجینال بودن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر قیمت این ابزارآلات مؤثر باشد. به طوری که محصولات اصل و اورجینال قیمت بالاتری نسبت‌به محصولات غیراصل دارند.

داشتن گارانتی

داشتن ضمانت یا گارانتی از موارد مهمی است که هنگام خرید ابزار تعمیر موبایل باید به آن توجه داشته باشید، زیرا وجود گارانتی بیانگر تضمین کیفیت محصول است.

جمع‌بندی

در این مطلب، دربارهٔ  ابزار پر اهمیت تعمیر موبایل و عوامل مؤثر بر قیمت این ابزارآلات صحبت کردیم. ابزارهای به‌کاررفته در تعمیر موبایل، تنوع بسیار بالایی داشته و همه‌‌روزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای جدیدی وارد بازار می‌شوند. هرکدام از وسایل تعمیر موبایل دارای کاربرد مخصوص به خود بوده و وجود آن‌ها برای انجام تعمیرات سخت‌افزاری موبایل ضروری است.در صورت علاقه و استفاده کاربردی از این ابزار ها شما میتوانید به سایت کافه آموزشگاه مراجعه و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا و به‌روز کنید.

 

منبع خبر: رکنـا