به گزارش خبرنگار زیرنویس از خوزستان، عبدالحمید حرمتی عضو هیات رئیسه جامعه هتلداری کشور و رییس جامعه هتلداران خوزستان با تاکید بر رکود صنعت هتلداری و فعالیت مهمانسراهای غیر مجاز شرکت‌ها ، سازمان‌ها و نقش مهم رسانه ها در راستای رشد صنعت هتل‌داری در استان خوزستان ضمن تشریح شرایط فعلی به زیرنویس گفت: در حالی که هتل‌ها جزو […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس از خوزستان، عبدالحمید حرمتی عضو هیات رئیسه جامعه هتلداری کشور و رییس جامعه هتلداران خوزستان با تاکید بر رکود صنعت هتلداری و فعالیت مهمانسراهای غیر مجاز شرکت‌ها ، سازمان‌ها و نقش مهم رسانه ها در راستای رشد صنعت هتل‌داری در استان خوزستان ضمن تشریح شرایط فعلی به زیرنویس گفت: در حالی که هتل‌ها جزو سرمایه‌های یک استان محسوب می شوند و باعث عمران، آبادی، تبادل فرهنگ‌ها و تردد مردم می‌شوند، باید تلاش داشت تا این ظرفیت‌ها را نه تنها تبدیل به فرصت کرد، بلکه با برنامه ریزی و ایجاد ساختار شرایط را به گونه ای پیش برد تا در یک بازه مشخص، بتوان شاهد رشد صنعت گردشگری و هتلداری در استان خوزستان بود.

او با اشاره به آمار واحد‌های اقامتی در خوزستان که  ۱۴۲ واحد با ۲ هزار و ۶۲۶ اتاق و ‌۶ هزار و ۴۷۸ تخت هم اکنون اعلام شده است، گفت:  این واحد‌های اقامتی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانسراها، مجتمع‌های گردشگری، مجتمع‌های رفاهی بین راهی، اقامتگاه بومگردی و سنتی و مراکز تفریحی مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های سنتی است .همچنین ۴ واحد هتل در اهواز در حال ساخت است که با ساخت آنها ۲۵۰ اتاق به اتاق های واحد‌های اقامتی افزوده می‌شود.

hotel-2هتل داری.رکود صنعت هتلداری - رکود صنعت هتلداری و نحوه مدیریت ناکارآمد کلان و خرد در خوزستان

رییس اتحادیه هتل‌داران خوزستان ادامه داد: اهواز دارای بیشترین ظرفیت برای رشد صنعت گردشگری و هتلداری است، اما سوءمدیریت‌های شهری باعث شده نه تنها از این ظرفیت‌ها بهره‌گیری نگردد، بلکه دچار معضل‌های بزرگی در این صنعت نیز بشویم. در شهر اهواز نیازمند ایجاد جاذبه‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون به عنوان زیر ساخت‌های مهم صنعت گردشگری و هتل‌داری هستیم و می‌توان از ظرفیت موجود در بافت‌ تاریخی و تک بناهای با ارزش از جمله ساختمان دانشگاه سه گوش اهواز و ‌باغ معین برای ایجاد موزه‌های مختلف بهره‌برداری کرد.

 

حرمتی تصریح کرد: از دیگر چالش‌های هتلداری و اقامتگاهی خوزستان تعدد بی‌شمار واحد‌های غیر مجاز اقامتگاهی است. فقط در همین شهر اهواز ۴۲ واحد غیرمجاز اقامتگاهی توسط دستگاه‌های دولتی ایجاد شده است. این درحالیست که بر اساس مصوبات قانونی، ایجاد و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی، تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌های اجرائی ممنوع می‌باشد. به گونه ای که برخی مهمانسراها و اقامتگاه‌های دولتی از قانون تبعیت نکرده و علیرغم نداشتن مجوز فعالیت از سوی صنعت گردشگری و جامعه هتل‌داران، اما همچنان بطور مخفیانه فعالیت می‌کنند.

 

او خاطر نشان کرد: «برخی شرکت‌های دولتی و‌ موسسات داخلی با استفاده از تالارهای پذیرایی مجموعه خود اقدام به ارائه خدمات می‌کنند و همه این اقدامات بر روند کسب و کار هتل‌داران تاثیرگذار و فعالیت آنان را با رکود همراه می‌کند. برخی خانه‌های اجاره‌ای نیز به دلیل این که تحت نظارت و کنترل نیستند فساد را در جامعه نهادینه و فساد اجتماعی و اخلاقی را در منطقه ایجاد می‌کنند. برخی واحدهای اقامتگاهی غیرمجاز مکان مناسبی برای سارقان و مزاحمان است. تا هنگامی که فعالیت واحدهای اقامتگاهی ساماندهی نشود، در هتل‌ها سرمایه‌گذاری نگردد، این روند به تدریج سبب ایجاد خلاء می‌شود.

او افزود: حال این پرسش پیش می‌آید که چرا در ایران هتل های زنجیره ای بین المللی وجود ندارد. پاسخ روشن است. چرا که ایران عضو« اف ای تی اف » نیست و سرمایه گذار نمی تواند به راحتی سرمایه خود را داخل و یا خارج کند.  به همین خاطر هیچ کشوری حاضر نیست در ایران هتل زنجیره‌ای احداث کند، چرا که لازمه این کار همسویی وزارتخانه‌های گردشگری، کشور و امور خارجه برای هماهنگی‌های بین بخشی است.

Montreal-universitiesهتل داری.رکود صنعت هتلداری - رکود صنعت هتلداری و نحوه مدیریت ناکارآمد کلان و خرد در خوزستان

افزون بر این ممکن است این پرسش نیز مطرح شود که چرا برای رونق بخشی به صنعت هتلداری از گردشگران ایرانی هزینه ریالی و از گردشگر خارجی هزینه دلاری دریافت نمی‌شود که رئیس جامعه هتلداری خوزستان بیان کرد: نرخ هتل‌ها هر ساله توسط سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری قیمت گذاری می‌شود و این افزایش قیمت کمتر از تورم حاکم بر جامعه است. افزایش نرخ هتل‌ها در طول تاریخ همیشه کمتر از میزان تورم بوده است.

 

حرمتی ادامه داد:  هتل‌های پنج ستاره اساساً برای گروه‌های بین‌المللی و اقشار پردرآمد است که در پرداخت هزینه مشکلی ندارند، ضمن اینکه هزینه نگهداری این هتل‌ها هم بسیار بالاست، اما باقی هتل‌ها برای گروه های مختلف مردم و گردشگران است و نرخ بالایی هم ندارند. سقوط ارزش ریال هزینه دریافتی هتل‌ها را تا حد زیادی کاهش داده است. وزارت میراث‌فرهنگی برای این است که هتل‌ها ارزان در اختیار گردشگر قرار بگیرند. در حالی که اتاق ارزان به تنهایی دلیلی بر افزایش گردشگر نیست، بلکه گردشگر به دنبال جاذبه است. البته مدتهاست که گردشگر خارجی چندانی به ایران وارد نمی شود که بخواهیم اتاق با درآمد دلار ارائه دهیم. . کافی است به فرودگاه بین‌المللی تهران بروید و بینید که صف مسافران خروجی و ورودی به چه میزان است. در چند روز گذشته گروهی هنری ایرانی در این هتل اقامت کردند که فقط یک سوم هزینه واقعی را پرداخت کردند، در حالی که کل امکانات هتل در اختیار آن گروه بود.

این مسئول حوزه هتلداری تصریح کرد: از سویی دیگر بسیاری فکر می‌کنند که اگر یک هتل در یک شب کرایه اتاق خود را به واسطه حضور «رونالدو» افزایش داد پس درآمدهای هتل بالاست، اما اینگونه نیست. در حالی که هتل‌ها بر اساس عرضه و تقاضا اتاق‌های خود را می‌فروشند. اما یک پرسش دیگر به وجود می‌آید که چقدر از وجود رونالدو برای رونق بخشیدن به گردشگری ایران بهره گرفته شد. امروز اگر در همین هتلی که نشسته‌ایم و سخن می‌گویم فقط دو یا سه گردشگر اقامت کرده باشند، کل خدمات هتل باید در خدمت آن شخص باشد. چراغ رستوران چه برای یک گروه بزرگ، چه برای یک یا دو نفر روشن است. دیگر بخش‌های فعال در هتل همگی بر سر کار هستند و این یعنی هزینه‌ای که به صاحب هتل تحمیل می‌شود.

 

او در پاسخ به این پرسش که آیا هتل‌ها حتی از خانه‌های ما هم امن‌تر و بهداشتی‌ترند،  اظهار داشت: هتل‌ها همیشه طبق یک قاعده مشخص، استانداردهای بهداشتی را رعایت می‌کرده‌اند و همچنان امن‌ترین مکان‌ها برای اقامت مسافران به شمار می آیند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری واجب است اما هتل‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا همه این موارد و استانداردها را رعایت می‌کردند، هتل‌ها از نظر معیارهای بهداشت و سلامت در عالی‌ترین سطح ممکن بوده و همچنان امن‌ترین جا برای اقامت مسافران هستند. واقعیت این است که هتل‌ها حتی از خانه‌های مردم هم امن‌ترند. به طور مثال، همه ما می‌دانیم که در پروازها، مسافران هواپیما به هیچ وجه فاصله‌ای از هم ندارند و بدون فاصله کنار هم می‌نشینند و در محیطی قرار می‌گیرند که فشار هوا برای همه یکسان است. در حالی که در هتل‌ها این‌طور نیست. مهمان‌هایی که به هتل‌ها می‌آیند، هر کدام اتاق‌های جداگانه دارند. در سالن‌های غذاخوری و محل‌های عمومی هتل‌ها هم فاصله‌گذاری‌ها به طور کامل و دقیق و طبق پروتکل‌ها انجام می‎شود. ورود مسافرها با کنترل‌های بهداشتی انجام و دمای بدن آنها با تب‌سنج اندازه‌گیری می‌شود. هتل‌ها سیستم ضدعفونی‌کننده آماده دارند و هیچ مشکل خاصی از این نظرها ممکن نیست در هیچ یک از این واحدها ایجاد گردد.

1400082903091788724086914هتل داری.رکود صنعت هتلداری - رکود صنعت هتلداری و نحوه مدیریت ناکارآمد کلان و خرد در خوزستان

رئیس جامعه هتلداران خوزستان با اشاره به اینکه هتل‌ها به دلیل اینکه در کانون توجه بوده و محل اقامت و یا تشکیل جلسات افراد مختلف هستند، در زیباسازی شهر نقش چشمگیری می‌توانند ایفا کنند، گفت: از شهرداری‌های خوزستان از جمله شهرداری اهواز انتظار می‌رود که با انجام توافقنامه‌های دو سویه، زمینه همکاری با هتل‌ها را برای زیباسازی شهری فراهم کند. در حالی که مجموعه مدیریتی شهر، با اجرای پروژه های خرد و کلان عمرانی، در صدد فراهم کردن زیرساخت ها است، اما بهسازی و زیباسازی محوطه اطراف اماکن اقامتی و گردشگری و احداث فضاهای تفریحی ضرورت دارد. از سویی دیگر رایگان شدن عوارض هتل‌ها منتج به ساخته شدن هتل‌های زیادی در شهر می‌شود و زیباسازی شهر که با هدف اقامت بیش از یک شب گردشگر مدنظر است، تحقق پیدا می‌کند.

 

 

گزارش و گفتگو: بهنام رضایی مالمیر

 

 

منبع خبر: رکنـا