چه بر سر استیو جابز جوان آمد؟/ خبری که دنیای فناوری را تکان داد
چه بر سر استیو جابز جوان آمد؟/ خبری که دنیای فناوری را تکان داد

زومیت نوشت: سم آلتمن، چهره‌ی عمومی صنعت هوش مصنوعی و یکی از مدیران ارشد این حوزه، بامداد امروز از OpenAI برکنار شد.

 

ورج در گزارشی از نحوه‌ی اخراج سم آلتمن، مدیرعامل سابق OpenAI، پرده برداشته است. ورج می‌گوید آلتمن پنجشنبه شب ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) در انباری در اوکلند حاضر شد. او در اتاقی پر از هنرمندان مختلف درباره‌ی هوش مصنوعی مولد صحبت کرد.

۱۶ نوامبر روز پرمشغله‌ای برای آلتمن بود؛ چند ساعت قبل‌تر، او در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک در مرکز شهر سان‌فرانسیسکو روی صحنه بود و با رهبران جهان صحبت می‌کرد.

 

به گفته‌ی یکی از حضار، آلتمن در انبار اوکلند همان آدم همیشگی بود. او در مواجهه با OpenAI، کار این شرکت را تشویق می‌کرد و آرامش داشت؛ اما به‌خاطر زمان کمی که داشت، نمی‌توانست درنگ کند. حدود ساعت ۷:۴۰ بعدازظهر، او به حضار گفت که برای یک جلسه عجله دارد و سریعاً جمع را ترک کرد.

این آخرین حضور عمومی او به عنوان مدیرعامل OpenAI بود. در روز جمعه، آلتمن به‌طور ناگهانی به‌دلیل نداشتن «صداقت مداوم در ارتباطات» توسط هیئت‌مدیره‌ی شرکت اخراج شد. کارمندان هم‌زمان با بقیه، از اخبار مطلع شدند. حتی مایکروسافت که میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده بود، لحظاتی قبل این اتفاق، از آن مطلع شد.

خروج آلتمن از OpenAI حتی برای مایکروسافت هم شوک بزرگی است. آلتمن ارتباطات بسیار خوبی با مایکروسافت داشت و مذاکره‌کننده‌ی اصلی OpenAI به‌حساب می‌آمد. حالا مایکروسافت باید برای برقراری ارتباطات مناسب با مدیرعامل جدید OpenAI تلاش کند.

برخی تحلیلگران، سم آلتمن را استیو جابزِ صنعت هوش مصنوعی می‌دانند. او نیز به سرشناسی استیو جابز نقش مهمی را در حوزه‌ی هوش مصنوعی ایفا می‌کند. همچنین برخی او را چهره‌ی عمومی صنعت هوش مصنوعی می‌دانند. همان‌طور که حالا اپل، سازنده گوشی‌ های آیفون و لپ تاپ های سری مک بوک را با استیو جابز می‌شناسیم.

این شباهت را می‌توان در اخراج آلتمن نیز دید. استیو جابز از شرکت خود بیرون انداخته شد و بعد از سال‌ها برگشت. آلتمن، از بنیان‌گذاران OpenAI، ناگهانی از شرکت اخراج شد. شاید او نیز در آینده بتواند به شرکت خود بازگردد.

هیچ چیز دیگری در مورد دلیل اخراج آلتمن گفته نشده است. کارمندانی که آلتمن در استخدام بسیاری از آنها در OpenAI مشارکت داشت، بسیار شوکه شدند.

ساختار شرکتی OpenAI بسیار غیرمعمول است. OpenAI به‌عنوان یک شرکت غیرانتفاعی (ناسودبر) شروع به کار کرد؛ سپس یک شرکت تابعه‌ی انتفاعی بنا نهاد و از آن زمان با سرعت بیشتر از هر استارتاپ دیگری در تاریخ، رشد کرد.

برخلاف شرکت‌های سنتی، هیئت‌مدیره‌ی OpenAI وظیفه‌ی زیاد کردن ارزش سهام را ندارد. هدف اعلام‌شده‌ی آن‌ها، اطمینان از ایجاد هوش جامع مصنوعی (AGI) «به‌طور کلی سودمند»، است. هیچ‌یک از اعضای هیئت‌مدیره، دارای سهام در OpenAI نیست. آلتمن به وضوح گفت که به‌غیر از سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم، او نیز سهامی در OpenAI ندارد.

پس دقیقاً چه کسی آلتمن را اخراج کرد؟ پس از جدا شدن او از شرکت، گرگ بروکمن، بنیانگذار و رئیس هیئت‌مدیره، برای همراهی با آلتمن استعفا داد.

بعد از این اتفاق هیئت‌مدیره‌ی OpenAI متشکل است از: ایلیا ساتسکور، هم‌بنیان‌گذار OpenAI، آدام داآنجلو، مدیرعامل Quora، تاشا مک کاولی، مدیرعامل سابق جپوسیم سیستمز و هلن تونر، فارغ‌التحصیل بنیاد اوپن فیلنتروپی و مدیر استراتژی امنیت و فناوری نوظهور کانون جورج تاون.

گفته شده ایلیا ساتسکور، رهبر تیم تحقیقاتی OpenAI، در برکناری آلتمن نقش مهمی داشته است. هفته‌ی پیش سم آلتمن مانند همیشه در حال کار بود و طرحی را برای ایجاد فروشگاهی از ربات‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد.

آلتمن اخیراً با جانی آیو در مورد انجام کاری در زمینه‌ی هوش مصنوعی و سخت‌افزار مصرفی صحبت می‌کرد. هیچ شرکتی برای کار مشترک آن‌ها تشکیل نشده و جزئیات ادامه‌ی صحبت‌های این دو مشخص نیست؛ اما صحبت‌های آن‌ها به‌اندازه‌ای جدی بود که احتمال استخدام نیرو مطرح شد. پس این نشان می‌دهد که آلتمن از مدتی قبل در حال انجام کاری خارج از OpenAI بوده است.

این نبرد بر سر سود در مقابل همکاری و همراستایی یا فرایند هدایت هوش مصنوعی به سمت اهداف انسان بود. ساتسکور که اخیراً باقی‌ماندن در چارچوب قوانین را با اطمینان از ذوب نشدن راکتور هسته‌ای مقایسه کرده بود، برنده‌ی نهایی نبرد است. تحولات ۲۴ ساعت گذشته به وضوح نشان می‌دهند OpenAI به دوران کاملاً جدیدی وارد می‌شود.

منبع: خبـرآنلاین