سیگار الکترونیکی خالی از ضرر نیست
سیگار الکترونیکی خالی از ضرر نیست

به گفته بسیاری از پژوهشگران، سیگار الکترونیکی خالی از ضرر نیست و آسیب‌هایی را به بدن وارد می‌کند.

 

به گزارش زیرنویس، ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: امروزه جوانان بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال بیشتر به استفاده از سیگار الکترونیکی (وِیپ) گرایش دارند تا این‌که به کشیدن سیگار دارای تنباکو تمایل داشته‌باشند. این گرایش به حدی است که افراد جوان شروع مصرف نیکوتین را به‌جای سیگار سنتی با وِیپ تجربه می‌کنند.

به‌عبارتی‌دیگر، تعداد غیرسیگاری‌هایی که فقط سیگار الکترونیکی می‌کشند از تعداد سیگاری‌های سنتی بیشتر شده‌است و جمعیت آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، ضمن این‌که مصرف آن در میان دختران و زنان جوان رواج بیشتری دارد. بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال هدف بازار مصرف است؛ چون زندگی آن‌ها پس از دوره دبیرستان با ادامه تحصیل یا کار به‌طور اساسی تغییر می‌کند و مهم‌تر این‌که در این سنین افراد به مارک‌های به خصوصی وفادار می‌شوند.

اگر چه بسیاری از پژوهشگرها معتقدند که سیگار الکترونیکی برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند گزینه کم ضررتری است اما بیشتر آن‌ها تاکید می‌کنند که این نوع سیگار خالی از ضرر نیست و به دلیل میزان آسیبی که وارد می‌کند، دیدن جوانانی که تابه‌حال تجربه سیگار کشیدن نداشته‌اند و شروع به کشیدن وِیپ می‌کنند دلسردکننده است.

در افرادی که چند دهه است سیگار تنباکویی سوختی مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان بسیار بالا است. سیگار الکترونیکی می‌تواند به آن‌ها کمک کند در وهله اول سیگار تنباکویی را کنار بگذارند و در مرحله بعد مصرف نیکوتین را به‌طور کامل ترک کنند. اما اگر یک فرد ۱۸ ساله که هرگز لب به سیگار نزده است به تشویق دوست خود کشیدن وِیپ را تجربه کند، در این صورت مصرف وِیپ به یک عامل مشکل‌ساز تبدیل می‌شود.

علی‌رغم این‌که تبلیغات دخانیات به‌شدت محدود شده‌اند، انواع سیگارهای الکترونیکی با طعم‌های مختلف میوه‌ای و شیرین در حد انفجار برای مثال از طریق ایموجی های متحرک و رنگارنگ، تبلیغ شده و افراد به خرید آن‌ها تشویق می‌شوند.

سازندگان سیگارهای الکترونیکی باید برای بازاریابی محصولشان از سازمان غذا و دارو (FDA)مجوز بگیرند اما بسیاری از آن‌ها این کار را نمی‌کنند. این سازمان تاکنون فقط برای بازاریابی وِیپ با طعم تنباکو اجازه صادر کرده است.

منبع: اطلاعات انلاین