به گزارش خبرنگار مهر، الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول با بیان اینکه ۶۵ درصد از مدال آوران ایرانی در المپیادهای علمی جهانی از دانش آموزان سمپاد هستند؛ گفت: ۷۰ درصد رتبه‌های تک رقمی و رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور دانش‌آموزان سمپاد هستند و همین درخشش این […]

به گزارش خبرنگار مهر، الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول با بیان اینکه ۶۵ درصد از مدال آوران ایرانی در المپیادهای علمی جهانی از دانش آموزان سمپاد هستند؛ گفت: ۷۰ درصد رتبه‌های تک رقمی و رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور دانش‌آموزان سمپاد هستند و همین درخشش این دانش آموزان موجب شده است تا ایران در المپیادهای جهانی بین ۵ کشور برتر دنیا قرار بگیرد.

یاوری با اشاره به اینکه مدرسه‌های سمپاد در دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم دانش آموز می‌پذیرند؛ گفت: برای دانش آموزانی که در دوره متوسطه اول پذیرفته می‌شوند برنامه‌ریزی کردیم که در یک دوره ۶ ساله علمی، تربیتی و پژوهشی را بگذرانند. شکایتی از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان صورت گرفت که بر اساس آن دیوان عدالت اداری حکم داد برای گذر از دوره اول به دوره دوم دانش آموزان باید مجدداً آزمون دهند و ما هم مجدداً از آن‌ها آزمون می‌گیریم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: برخی از دانش آموزان نگران این بودند که فرصت‌های آمادگی برای آزمون را از دست دادند و از اختلال در روند آموزشی خود نگران بودند. خوشب ختانه با همکاری قضات محترم دیوان عدالت اداری حکم نهایی این شد که دانش آموزانی که فعلاً دانش آموز سمپاد هستند (یعنی دانش آموزان هفتم، هشتم و نهم فعلی) از شمول این آزمون استثنا شوند.

یاوری با اشاره به طراحی یک دوره علمی ۶ ساله برای دانش اموزان سمپاد گفت: ما فکر می‌کنیم که این حکم دیوان عدالت اداری برنامه‌های ما را برای طراحی یک دوره ۶ ساله تربیتی مختل کرده است؛ تغییر دانش‌آموزان در میانه راه برنامه‌های تربیتی دانش آموزان را مختل می‌کند. البته حکم دیوان محترم است و ما باید آن را اجرا کنیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به تحصیل رایگان برخی از دانش آموزان سمپادی گفت: خبر خوب دیگری که امسال برای دانش آموزان داشتیم این بود که با همکاری دولت و مجلس چهار دهک اول دانش آموزانی که متعلق به دهک‌های اول تا چهارم هستند از پرداخت هزینه‌های تحصیلی سمپاد معاف باشند. به هر حال مدارس سمپاد با مبالغی که از خانواده‌ها دریافت می‌کنند هزینه‌های جاری خود را می‌پردازند و گاهی فشارهایی به خانواده‌ها وارد می‌شود. البته سمپاد همیشه به خانواده‌ها برای شهریه تسهیلات و کمک‌هایی را در نظر می‌گرفت و خانواده‌ها حتی خانواده‌های بالاتر از دهک چهارم هم نگران شهریه نباشند.

یاوری با اشاره به اینکه با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مدارس سمپاد می‌توانند نیمی از شهریه مدارس غیرانتفاعی را دریافت کنند؛ گفت: اما در بسیاری از مناطق برای مراعات حال خانواده‌ها یک سوم شهریه‌ها دریافت می‌شود. مثلاً در تهران شهریه مدارس سمپاد حتماً از یک سوم شهریه مدارس غیرانتفاعی کمتر است و با ارائه تخفیفات به خانواده‌هایی که نیاز به مساعدت بیشتری دارند تلاش می‌کنیم که دانش‌آموزان از دهک‌های پایین‌تر به راحتی بیشتری وارد مدارس شوند.

منبع: مـهر