تکانه‌های هفتم اکتبر به اتحاد استراتژیک صهیونیست‌ها با آمریکا
تکانه‌های هفتم اکتبر به اتحاد استراتژیک صهیونیست‌ها با آمریکا

به رغم همراهی کامل ایالات‌متحده با رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه، رفتار مقامات تل‌آویو نشان می‌دهد ارزشی برای این هم‌پیمان استراتژیک خود قائل نیستند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در ۱۶ آبان از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی خواست به منظور حل موضوع اسرا، درگیری‌ها به مدت سه روز متوقف شود. ظاهراً بایدن معتقد است توقف سه روزه […]

- تکانه‌های هفتم اکتبر به اتحاد استراتژیک صهیونیست‌ها با آمریکا

به رغم همراهی کامل ایالات‌متحده با رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه، رفتار مقامات تل‌آویو نشان می‌دهد ارزشی برای این هم‌پیمان استراتژیک خود قائل نیستند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در ۱۶ آبان از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی خواست به منظور حل موضوع اسرا، درگیری‌ها به مدت سه روز متوقف شود. ظاهراً بایدن معتقد است توقف سه روزه می‌تواند به آزادی برخی گروگان‌ها در غزه کمک کند، اما نتانیاهو درخواست بایدن را برای توقف سه روزه جنگ رد کرد. او همچنین با تأکید بر ادامه جنگ اظهار کرد که «تا پایان مأموریت نابودی حماس به صبر نیاز داریم و پیروزی را نیمه‌تمام نمی‌خواهیم.»

مخالفت آشکار نتانیاهو با درخواست بایدن برای آتش‌بس سه روزه نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی حتی برای نزدیک‌ترین متحد خود، یعنی امریکا نیز کوچک‌ترین ارزشی قائل نیست و صرفاً در راستای اهداف مدنظر خود از امریکایی‌ها استفاده می‌کند. در حالی که بایدن در اوایل جنگ غزه و زیر راکت‌باران تل‌آویو از سوی حماس به فلسطین اشغالی برای دیدار و اعلام حمایت از نتانیاهو و اعلام تعهد واشینگتن برای صیانت از اسرائیل سفر کرد، اما نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی حتی حاضر به قبول یک خواسته نه‌چندان اساسی رئیس‌جمهور امریکا یعنی آتش‌بس سه روزه با هدف آزادی اسرا نشده است.

به نظر می‌رسد این مسئله می‌تواند به نقطه آغازی برای اختلاف جدیدی بین بایدن و نتانیاهو تبدیل شود. روابط این دو از زمان ورود بایدن به کاخ سفید روابطی سرد بوده است و رئیس‌جمهور امریکا عملاً از دعوت از نتانیاهو برای دیدار دوجانبه خودداری کرده بود، در نهایت نیز این دو در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۰ سپتامبر با یکدیگر ملاقات کردند.

این دو سیاستمدار با اینکه از مدت‌ها پیش آشنایی دیرینه‌ای دارند، اما مناسبات دشواری را با ورود بایدن به کاخ سفید تجربه کرده‌اند. بایدن بار‌ها از دولت «راست‌گرای نتانیاهو» انتقاد کرده است. عدم‌دعوت رسمی نتانیاهو به کاخ سفید از جانب جو بایدن نشانگر نارضایتی دولت امریکا از سیاست‌های کابینه نتانیاهو از جمله «تغییرات قضایی» بود، ضمن اینکه دولت بایدن پیش از این از گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ از سوی رژیم‌صهیونیستی انتقاد کرده، اما در عمل هیچ اقدام یا فشاری بر تل‌آویو برای توقف این روند وارد نکرده است، البته این امر را باید به خاطر داشت که روابط امریکا و اسرائیل روابطی استراتژیک بوده و واشینگتن همواره در قامت حامی بی‌قید و شرط رژیم‌صهیونیستی ظاهر شده است، کما اینکه از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و حملات متعاقب آن به نوار غزه از جانب اسرائیل، دولت بایدن با برقراری پل هوایی اقدام به ارسال مقادیر زیادی از مهمات هدایت‌شونده برای بمباران غزه کرده است. اکنون واشینگتن در اقدامی جدید قصد دارد بمب‌های نقطه‌زن به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به اسرائیل ارسال کند. این اقدام با هدف کشتار هر چه بیشتر و حملات بسیار دقیق علیه اهداف مختلف در نوار غزه از سوی نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی صورت می‌گیرد.


بیشتربخوانید


مسئله دیگر اینکه برای نخستین بار ارائه کمک به رژیم‌صهیونیستی در کنگره امریکا و کاخ سفید با مانع جدی مواجه شده است. جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان امریکا خواهان تفکیک قائل‌شدن در کمک به اسرائیل و اوکراین هستند و در این راستا طرح کمک ۳/۱۴ میلیارد دلاری به اسرائیل را به رغم تهدید بایدن به وتوی آن به طور مستقل تصویب کردند. در حالی که بایدن پیش از این بسته کمک مالی ۱۰۶ میلیارد دلاری را به کنگره ارائه داده که از جمله شامل کمک ۷/۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین و کمک ۳/۱۴ میلیارد دلاری به رژیم‌صهیونیستی می‌شود. طرح جمهوری‌خواهان نهایتاً در سنا که دموکرات‌ها در آن اکثریت دارند تصویب نشد، البته اگر این طرح در سنا نیز تصویب می‌شد، کاخ سفید آن را وتو می‌کرد.

انکار وقوع نسل‌کشی در نوار غزه
با گذشت هفت هفته از جنگ غزه از زمان آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی»، رژیم‌صهیونیستی که در حال اجرای عملیات زمینی در نوار غزه علیه رزمندگان حماس است، حملات هوایی را علیه مناطق مسکونی شدت بخشیده و به کشتار گسترده مردم مظلوم نوار غزه پرداخته است. با اینکه شمار شهدای فلسطینی از ۱۱ هزار نفر و شمار زخمی‌ها نیز از ۲۷ هزار نفر فراتر رفته و بخش قابل ملاحظه آن‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، اما امریکا به عنوان حامی اصلی و بی‌قید و شرط اسرائیل در ادعایی عجیب منکر وقوع نسل‌کشی در نوار غزه از سوی رژیم‌صهیونیستی شده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در حمایت از جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها مدعی شد آنچه در غزه رخ می‌دهد، نسل‌کشی نیست. کربی گفت: نمی‌توانید به تحولات غزه نگاه کنید و بگویید که این اتفاقات مطابق تعریف نسل‌کشی است. وی ادعا کرد که واژه «نسل‌کشی» «یک روش غیرمسئولانه برای توصیف این تحولات» است.

باید از این مقام امریکایی پرسید که رژیم‌صهیونیستی که به بهانه دفاع خود به کشتار بی‌سابقه مردم نوار غزه پرداخته و در این زمینه از حمایت کامل دولت بایدن و کنگره ایالات‌متحده نیز برخوردار است، باید دیگر چه جنایتی علیه فلسطینی‌ها صورت دهد تا مصداق جنایت جنگی و نسل‌کشی محسوب شود؟ همچنین ادعای کربی درباره عدم وقوع نسل‌کشی در نوار غزه در حالی مطرح شده که حتی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز به وقوع کشتار گسترده فلسطینی‌ها اذعان کرده است. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون سرانجام پس از یک ماه از آغاز درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و اسرائیل به کشته و مجروح‌شدن هزاران غیرنظامی در نوار غزه از سوی تل‌آویو در تلافی عملیات طوفان‌الاقصی اعتراف کرد. پاتریک رایدر گفت: «در مورد تلفات غیرنظامیان در غزه باید بگویم که ما می‌دانیم که تعداد آن‌ها هزاران نفر است.» نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی تاکنون ۳۵ هزار تن یعنی بیش از دو برابر قدرت بمب اتمی هیروشیما انواع بمب و مهمات را علیه اهداف مختلف در نوار غزه پرتاب و منفجر کرده است. شدت جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها حتی اعتراض برخی مقامات ارشد اروپایی رابرانگیخته است. «کارولین جنیز» وزیر همکاری‌های بین‌المللی بلژیک گفت: «اسرائیل باید به دلیل ارتکاب جنایات جنگی مورد تحقیق قرار گیرد و همه شواهد به این امر اشاره دارد.»

نکته مهم اینکه به رغم موضع‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی و مقامات دولت او در حمایت بی‌قید و شرط و همه‌جانبه از اسرائیل و تلاش برای مقصر جلوه‌دادن فلسطینی‌ها به ویژه حماس در شکل‌گیری جنگ کنونی در غزه، اما حتی سیاستمداران امریکایی نیز خود به خوبی از ماهیت تجاوزگرانه و تهاجمی رژیم‌صهیونیستی و ظلم چند‌دهه‌ای صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها که با کشتار و غصب اراضی آن‌ها تاکنون تداوم یافته است، آگاه بوده و به انتقاد از این امر پرداخته‌اند. کارمندان وزارت امور خارجه امریکا در یادداشتی از نحوه مدیریت جنگ رژیم‌صهیونیستی و حماس از سوی دولت امریکا انتقاد و اعلام کردند دولت بایدن باید به صورت علنی از اسرائیل انتقاد کند.

رویکرد ناعادلانه و طرفدارانه دولت بایدن از رژیم‌صهیونیستی موجب شده برخی سیاستمداران مستقل امریکایی و نیز جناح پیشرو حزب دموکرات انتقادات زیادی از رویکرد حمایتگرانه دولت بایدن در قبال رژیم‌صهیونیستی مطرح کنند. رشیده طلیب، عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا گفت: جو بایدن در جنگ غزه از «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها حمایت کرد و امریکایی‌ها این موضوع را در انتخابات سال۲۰۲۴ فراموش نخواهند کرد. به رغم این موضع‌گیری‌های انتقادی، اما دولت بایدن و کنگره امریکا همچنان به حمایت همه‌جانبه از رژیم‌صهیونیستی ادامه می‌دهند. می‌توان پیش‌بینی کرد تشدید این اختلافات داخلی می‌تواند سیاستگذاری دولت بایدن در قبال منطقه را دشوارتر کند.

منبع: روزنامه جوان

+