بخش هایی از گفت وگو  محمد رضا باهنر با باشگاه خبرنگاران را بخوانید؛ باهنر درباره خالص سازها گفت: یک عده هستند که ممکن است خیلی هم مذهبی باشند، اما این‌ها در مراکز قدرت تیم خود را می‌بینند، برای مثال اگر در کشور یک میلیون نفر ایثارگر فداکار وجود داشته باشد؛ اما این گروه خالص ساز […]

بخش هایی از گفت وگو  محمد رضا باهنر با باشگاه خبرنگاران را بخوانید؛

باهنر درباره خالص سازها گفت: یک عده هستند که ممکن است خیلی هم مذهبی باشند، اما این‌ها در مراکز قدرت تیم خود را می‌بینند، برای مثال اگر در کشور یک میلیون نفر ایثارگر فداکار وجود داشته باشد؛ اما این گروه خالص ساز میخواهند تمام مملکت را خالص سازی کنند در صورتی که این امکان وجود ندارد، زیرا ما در کشور ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم که ممکن است از این تعداد مثلا ۳ میلیون نفر واقعا ایثارگر باشند و حتی آماده اند که به غزه هم بروند، اما ممکن است هشتاد درصد اینگونه نباشند نه خیلی از مرگ بر آمریکا خوششان بیاید و نه درود بر آمریکا بگویند و صرفا بخواهند معیشتشان برقرار باشد و مشکل مسکن و معیشت ندشته باشند.

افاغنه درحال ایجاد مشکل برای کشور ما هستند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود : البته مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که ما جمعیت را از نظر فرهنگی به گونه‌ای خاص تربیت کردیم ؛برای مثال الان بسیاری میگویند که افاغنه درحال ایجاد مشکل برای کشور ما هستند و ما هم این را قبول داریم مخصوصا اخیرا تعدادشان خیلی زیاد شده که من شخصا این را به مقامات امنیتی کشور هشدار میدهم که کنترل کنند، اما قبل از این جریانات باید گفت که ما حدود ۷ میلیون کارگر افغانستانی در کشورمان داریم اگر نظام تصمیم بگیرد که این افراد را از کشور خارج کند میدانید چه رخ میدهد؟ تمام مرغداری، کوره‌ها و حتی بنادر ما میخوابد، زیرا همه این‌ها را این افراد اداره میکنند.

مرحوم پدرم ۵۰ سال قبل به ما میگفتند که شما جوانان دنبال کار سبک و نان سنگین هستید. ما در کشورمان آنقدر بیکار داریم، اما حاضر نیستند در دامداری و مزارع و… کار کنند. برای مثال طرف یک لیسانس که می‌گیرد حاضر نیست دیگر این مشاغل را قبول کند.

این روزها وقتی در خیابان داد می‌زنید مهندس نصف آدم‌ها برمی‌گردند، بقیه هم که برنمی گردند دکتر هستند یعنی خدا را شکر همه در مملکت ما یا دکتر و یا مهندس هستند و میخواهند حتما در ادارات کارمند و رئیس شوند، مگر کشور ما چقدر رئیس و کارمند میخواهد؟ یک کارمند امروز بیست دقیقه کار میکند من گاهی وقت‌ها میگویم که کاش همان زمان هم کار نمیکرد تا کارهای مردم بهتر جلو رود.

ما عوض اینکه کشور را با ششصد هزار کارمند قوی اداره کنیم، داریم با ۶ میلیون کارمند ضعیف اداره می‌کنیم، البته اداره هم نمی‌کنیم.

fatf با تحریم‌ها متفاوت و مسئله پولشویی را مدنظر دارد

باهنر در خصوص تصویب fatf اظهار کرد : مساله fatf با تحریم‌ها متفاوت است و یک تفاهم نامه بین المللی است و مسئله پولشویی را مدنظر قرار می‌دهد و ما در دنیا باید عضو این مجموعه باشیم. الان هم فقط حدود سه یا ۴ کشور عضو این مجموعه نیستند. این مقداری در مجمع معطل شد و به جمع بندی نرسید دولت قبل هم از مقام معظم رهبری درخواست کرد که مجمع مجددا این را رسیدگی و تصویب کند و رهبری هم اجازه رسیدگی مجدد را دادند، اما فرمودند که در زمینه تصویب یا عدم تصویبش خودتان می‌دانید. ما هم گفتیم اگر دولت فعلی مسئله fatf را برای چرخش‌های مالی بین‌المللی قبول داشته باشد مواضع خود را با مجمع در میان بگذارد احتمال هم دارد که مجمع قبول کند، اما اگر دولت نیازی به این نمی‌بیند که هیچ. من فکر میکنم برای گردش‌های مالی بین‌الملللی حتما باید این مساله تصویب شود.

وی در ادامه افزود : این‌ها موضوعات کارشناسی است، اما الان آن‌هایی که سردمدار fatf هستند بیشترین پولشویی‌ها در کشورشان در حال رخ دادن است و دور میزنند بنابراین در این راه‌ها در تمام جهان هم تک و هم پاتکش وجود دارد، ولی زمانی که ما رسما عضو نشویم معنایش این است که ما میخواهیم دور بزنیم و پولشویی کنیم در حالی که معتقدم باید رسما عضو شویم و در جاهایی که به نفعمان هست عمل کنیم جاهایی هم که به نفعمان نیست عمل نکنیم.

منبع خبر: رکنـا