داستان غمبار کودکان غزه در آستانه روز جهانی کودک
داستان غمبار کودکان غزه در آستانه روز جهانی کودک

فردا دوشنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) که «روز جهانی کودک» نام گرفته، در حالی فرا می‌رسد که چشم‌های نگران جهانیان به غزه دوخته شده‌است؛ باریکه‌ای که آنجا بزرگترین فاجعه حقوق بشری جهان در حال وقوع است. از شروع این جنگ در میانه مهرماه که رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی به باریکه غزه […]

فردا دوشنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) که «روز جهانی کودک» نام گرفته، در حالی فرا می‌رسد که چشم‌های نگران جهانیان به غزه دوخته شده‌است؛ باریکه‌ای که آنجا بزرگترین فاجعه حقوق بشری جهان در حال وقوع است.

از شروع این جنگ در میانه مهرماه که رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی به باریکه غزه حمله کرد تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در این سرزمین کوچک، اما پر جمعیت کشته شده‌اند که بیش از پنج هزار نفر آنان کودک‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به تازگی با ارائه آماری تکان‌دهنده از کشتار کودکان در غزه، اعلام کرد که روزانه حدود ۴۲۰ کودک در حملات رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی می‌شوند.

اماکن ناامن برای کودکان؛ از بیمارستان‌ها تا مدارس

در روز‌های اخیر دو حمله تروریستی بیش از دیگر حملات، توجه و خشم جهانیان را برانگیخت که یکی از آن رخدادها، قربانی شدن کودکان و نوزادان در بیمارستان شفا بود؛ بیمارستانی که در آن ده‌ها کودک همچنین نوزادان نارس بر اثر کمبود تجهیزات پزشکی به شهادت رسیدند.

دومین رخداد اسفناکی که خشم جهان را در آستانه روز جهانی کودک برانگیخت، حمله به مدرسه «الفاخوره» بود. جنگنده‌های رژیم اسرائیل دیروز شنبه بعد از ظهر این مدرسه در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را بمباران کردند که طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ نفر در این حمله وحشیانه به شهادت رسیده‌اند.

همزمان با کودک کشی در مدرسه الفاخوره، مدرسه تل الزعتر نیز هدف حملات رژیم قرار گرفت و به گفته وزارت بهداشت فلسطین، صد‌ها نفر در حمله به این دو مدرسه شهید و مجروح شده‌اند.

بمباران مدارس یکی از برنامه‌های رژیم در راستای اجرای پروژه نسل کشی در غزه است. حدود دو هفته پیش نیز مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد که ۶۰ مدرسه به علت بمباران مستقیم رژیم صهیونیستی از چرخه خدمت خارج شده است.

کودکان غزه

 

سایه دائمی ترور و وحشت بر زندگی کودکانه

اگر چه اینک هزاران کودک در غزه آواره شده یا خانواده خود را از دست داده‌اند، آن‌ها با کمبود دارو، آب، غذا و یک خشونت سیستماتیک دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این تراژدی جدید نیست و قدمتی ۷۵ ساله دارد.

نگاهی آماری به شمار کودکان به شهادت رسیده در دو دهه اخیر، عمق این جنایات آشکار می‌شود. بر پایه گزارش‌های انتشاریافته، تعداد کودکان شهید در فلسطین از سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۲ هزار و ۲۳۰ نفر می‌رسید که ۳۱۵ نفر از آن‌ها در جریان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۰۹ به شهادت رسیدند. ۵۴۶ کودک نیز در جریان تجاوزگری سال ۲۰۱۴ میلادی رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

در تجاوز ۱۱ روزه نیرو‌های اشغالگر به نوار غزه در ماه می ۲۰۲۱، کودکان فلسطینی در صدر اهداف رژیم صهیونیستی قرار داشتند و هواپیما‌های جنگنده با بمباران وحشیانه خانه‌های فلسطینیان، جان صد‌ها تن را گرفتند. گفته می‌شود که از ۲۳۲ فلسطینی قربانی حملات ماه می، تعداد ۶۵ نفر کودک بودند.

البته کشتار وحشیانه کودکان فلسطینی موضوعی نیست که از نگاه بازیگران جهان و سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل دور مانده باشد، اما انتقادات بیشتر متوجه واکنش آن‌ها است که بعضا با سیاست زدگی همراه شده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که طی هفته‌های اخیر بخاطر جنایت صهیونیست‌ها با مقامات تل آویو در تنش بوده‌است، تیرماه پارسال در یک گزارش سالانه با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» به کودک‌کشی رژیم صهیونیستی پرداخت و در بخشی از این گزارش سالیانه ۴۵ صفحه‌ای خود آورد: اسرائیل مسئول کشتار ۷۸ کودک فلسطینی و معلولیت ۹۸۲ کودک دیگر در اراضی اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۱ هستند.

اجساد کودکان

بنا بر گزارش دبیر کل سازمان ملل، ۸۵ کودک فلسطینی حین بازداشت توسط نیرو‌های اسرائیلی مورد بدرفتاری قرار گرفتند و ۷۵ درصد گزارش کردند که خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند. در مجموع ۱۱۲۸ کودک شامل ۱۱۲۱ فلسطینی، ۷ اسرائیلی معلول شدند که از این تعداد ۶۶۱ کودک در غزه، ۴۶۴ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و سه کودک در اسرائیل معلول شدند.

با مقایسه آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل در خصوص شهدای کودک در غزه با کودکان کشته شده در درگیری‌های مسلحانه جهان، عمق فاجعه آشکار می‌شود.

در گزارش سازمان ملل متحد با عنوان «درگیری‌های مسلحانه و کودکان» آمده‌است که در سال ۲۰۲۲ در ۲۴ کشور جهان ۲ هزار و ۹۸۵ کودک، در سال ۲۰۲۱، ۲ هزار و ۵۱۵ کودک و در سال ۲۰۲۰، ۲ هزار و ۶۷۴ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

این کودک کشی از سوی صهیونیست‌ها در حالی همواره در جریان بوده و با جنگ غزه تشدید شده که اقدام رژیم مغایر با قوانین بین المللی به ویژه  ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودکان است که بر اساس   این ماده، رفتار خشونت آمیز با کودکان ممنوع اعلام شده‌است؛ بنابراین انتظار می‌رود که سازمان‌های موثر بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر در عمل نیز به رسالت اصلی خود پایبند باشند و کودکان فلسطینی را قربانی منافع و بازی‌های سیاسی خود نکنند.

منبع: ایرنا

+