به گزارش خبرنگار مهر، روز شمار سی و سومین دوره بازی‌های المپیک به عدد ۲۵۱ رسیده است و این یعنی کمتر از یک سال دیگر این بازی‌ها در پاریس آغاز به کار می‌کند. کاروان ایران برای حضور در این دوره المپیک با کسب «حداقل سهمیه ممکن» در «حداقل رشته» تشکیل شده و روند تکمیل […]

 

به گزارش خبرنگار مهر، روز شمار سی و سومین دوره بازی‌های المپیک به عدد ۲۵۱ رسیده است و این یعنی کمتر از یک سال دیگر این بازی‌ها در پاریس آغاز به کار می‌کند. کاروان ایران برای حضور در این دوره المپیک با کسب «حداقل سهمیه ممکن» در «حداقل رشته» تشکیل شده و روند تکمیل آن همچنان ادامه دارد اما خیلی کُند و ناامیدانه نسبت به تکرار رکوردهای قبل.

استارت ورزش ایران برای ورود به المپیک

شکل گیری کاروان ورزش ایران برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به مهر سال ۱۴۰۱ باز می‌گردد؛ زمانیکه هانیه رستمیان از حضور در جام جهانی تیراندازی (مصر) و قرار گرفتن در جایگاه پنجم تپانچه ۲۵ متر به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی موفق به کسب سهمیه شد آن هم به لطف تیرانداز آلمانی – نفر اول گروه اول در دور دوم مسابقات که پیش تر در مسابقات قهرمانی اروپا صاحب سهمیه المپیک پاریس شده بود.

اینگونه ورزش ایران در فاصله ۲۲ ماهه تا بازی‌های المپیک پاریس حضور خود در این بازی‌ها را – از حیث کسب سهمیه – قطعی کرد اما در ادامه این روال خیلی کند و ملایم پیش رفت طوری که دومین سهمیه ۱۰ ماه بعد به دست آمد و البته باز هم توسط تیراندازان.

اینبار شرمینه چهل امیرانیِ ۲۴ ساله مرداد سال جاری در مسابقات قهرمانی جهان (باکو) در ماده تفنگ بادی صاحب سهمیه شد. او در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان که دومین تجربه بین‌المللی‌اش به حساب می‌آمد، در جایگاه پنجم ایستاد و سهمیه گرفت.

در ادامه کشتی گیران هم از حضور در نخستین رویداد انتخابی المپیک به صف دارندگان سهمیه المپیک اضافه شدند. آنها شهریور سال جاری در مسابقات جهانی بلگراد شرکت کردند و توانستند ۷ سهمیه از مجموع سهمیه‌های توزیعی در این رقابت‌ها را به نام ایران کنند.

بر این اساس رحمان عموزاد (۶۵ کیلوگرم)، حسن یزدانی (۸۶ کیلوگرم) و امیر حسین زارع (۱۲۵ کیلوگرم) در کشتی آزاد همراه با مهدی محسن نژاد (وزن ۶۰ کیلوگرم)، محمدرضا گرایی (وزن ۷۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (وزن ۹۷ کیلوگرم) و امین میرزازاده (وزن ۱۳۰ کیلوگرم) در کشتی فرنگی نفراتی بودند که برای کشتی ایران سهمیه المپیک گرفتند.

دوچرخه سواری هم سومین رشته‌ای است که موفق به ورود به المپیک شد. اتحادیه جهانی دوچرخه سواری طی نامه‌ای رسمی به ایران از اختصاص تنها یک سهمیه به تیم ملی جاده ایران برای بازی‌های پاریس خبر داده است. این سهمیه با احتساب مجموع امتیازات مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های قهرمانی کشور و بازی‌های آسیایی و لحاظ کردن رنکینگ بین المللی در اختیار ایران گذاشته شده است. با این سهمیه نماینده ایران در دو ماده تایم تریل انفرادی و استقامت جاده المپیک ۲۰۲۴ شرکت می‌کند.

وضعیت «سهمیه» ورزش ایران برای المپیک/ «شانس»هایی که زیاد نیستند!

بازی‌های المپیک پاریس با حضور ۱۰۵۰۰ ورزشکار در ۳۸ رشته برگزار می‌شود و ایران تا به امروز صاحب ۱۰ سهمیه در ۳ رشته شده است

حیات کاروان با حداقل‌ترین‌ها

با اعلام برگزارکنندگان بازی‌های المپیک پاریس، این بازی‌ها با حضور ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۳۸ رشته برگزار می‌شود اما ایران تا به امروز تنها توسط ۱۰ ورزشکار در ۳ رشته (نماینده دوچرخه سواری هنوز به اسم مشخص نشده است) صاحب سهمیه المپیک شده است.

این در حالی است که طی این مدت ورزش ایران فرصت داشت تا در دیگر رشته‌ها هم سهمیه‌هایی را به نام خود ثبت کند اما عملکرد ورزشکارانش این فرصت را هم از خودشان گرفت و هم از مجموعه ورزش.

فوتبال (تیم امید)، بسکتبال، والیبال، هندبال، تیروکمان، دوچرخه سواری، سنگنوردی، قایقرانی از جمله رشته‌هایی هستند که تیم‌ها و ورزشکاران شأن در همین یک سال گذشته که از تشکیل کاروان جدید ورزش ایران می‌گذرد، در میادین کسب سهمیه شرکت کردند اما دست خالی از آن بازگشتند و باعث شدند امروز و در فاصله کمتر از یک سال به بازی‌ها، کاروان ایران حداقل ترین ها را از حیث سهمیه و رشته صاحب سهمیه در اختیار داشته باشد.

ورزش ایران صاحب چند سهمیه جدید می‌شود؟

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای ۴ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴) در پاریس برگزار می‌شود. میادین انتخابی برای این المپیک همچنان در حالی برگزاری است و تا یک ماه مانده به این بازی‌ها ادامه خواهد داشت. طی این مدت ورزشکاران ایران هم حضور در این میادین را ادامه می‌دهند. نتیجه این حضور وضعیت نهایی کاروان را از نظر کمی و حتی کیفی مشخص خواهد کرد.

برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ایران در ۱۶ رشته صاحب سهمیه شد (۶۸ سهمیه) و از این حیث یک رکورد را به ثبت رساند. البته از میان آنها کاراته که رشته مهمان در آن دوره بازی‌ها بود برای المپیک پاریس حذف شده است. با این اوصاف روی این رشته که سه نماینده در توکیو داشت و حتی توسط سجاد گنج زاده به مدال طلا هم رسید، نمی‌توان حسابی برای کسب سهمیه داشت اما دیگر رشته‌ها شانس ورود به المپیک هستند البته بعضاً خیلی دور.

*کشتی؛ در انتظار ۵ سهمیه جدید
کشتی که تا به امروز ۷ سهمیه خود را برای المپیک قطعی کرده است همچنان شانس دارد تا در ۸ وزن آزاد و فرنگی دیگر هم صاحب سهمیه شود و مانند همیشه با ترکیب کامل در المپیک شرکت کند. برای این مهم دو رویداد پیش روی کشتی گیران است. اول رقابت‌های گزینشی قاره‌ای که ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ و ۳ روز بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود، سپس آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک که ۲۰ تا ۲۳ دراردیبهشت در شهر استانبول ترکیه و در سطح جهانی برگزار خواهد شد. ۸۶، ۶۵ و ۱۲۵ کیلوگرم اوزانی هستند که کشتی آزاد می‌تواند در آنها سهمیه جدید کسب کند. در کشتی فرنگی هم این فرصت برای اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم باقی است.

* والیبال؛ خیلی بعید است

رقابت‌های انتخابی المپیک به صورت همزمان در سه گروه ۸ تیمی در برزیل، ژاپن و چین برگزار شد، اولین و بهترین فرصت برای والیبال ایران بود تا برای سومین دوره متوالی صاحب سهمیه المپیک شود. تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان هر گروه این رقابت‌ها صاحب سهمیه می‌شدند اما تیم ملی ایران در گروه خود آخر شد و نتوانست صاحب یکی از ۶ سهمیه توزیعی شود.

مسابقات والیبال المپیک با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود. علاوه بر فرانسه که به عنوان میزبان سهمیه اش قطعی است، لهستان، آمریکا، برزیل، ژاپن، آلمان و کانادا هم صاحب سهمیه شده اند. پنج سهمیه دیگر نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ بر اساس دو اولویت مبنی بر اینکه همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند و همچنین تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند، مشخص می‌شوند.

در این میان با توجه به اینکه قاره آفریقا تنها قاره‌ای بود که از این مسابقات سهمیه مستقیم کسب نکرد، یک سهمیه جداگانه به قاره آفریقا تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب چهار سهمیه باقی می‌ماند که طبق رنکینگ به تیم‌هایی تعلق می‌گیرد که سهمیه مستقیم کسب نکرده‌اند. با این شرایط تیم ملی والیبال ایران با جایگاه پانزدهم جهانی کار بسیار دشواری پیش رو دارد طوری که کسب سهمیه را تقریباً بعید کرده است. مسابقات مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها خرداد سال آینده برگزار می‌شود و ایران باید صعود ۶ – ۵ پله‌ای در رنکینگ داشته باشد تا به کسب سهمیه امیدوار شود.

* وزنه برداری؛ سه سهمیه قطعی است
حضور وزنه برداری ایران در بازی‌های المپیک حداکثر با سه سهمیه مجاز است. از طرفی ۱۰ نفر اول هر یک از اوزان وزنه برداری بر اساس رده بندی جهانی صاحب سهمیه المپیک می‌شوند. در حال حاضر رضا دهدار، میرمصطفی جوادی، علی داودی، آیت شریفی و رسول معتمدی این شانس را دارند که از این سهمیه‌ها استفاده کنند.

* تکواندو؛ صحبت از شانس ۶ سهمیه است

تا به امروز و بر اساس رنکینگ جهانی حضور ناهید کیانی در المپیک تقریباً قطعی است. اگر چه فدراسیون جهانی هنوز اعلام رسمی نکرده است. تکواندو ایران روی کسب یک سهمیه از مسابقات قاره‌ای هم حساب کرده است. ضمن اینکه نیم نگاهی هم به رقابت‌های گرنداسلم و رنکینگ جهانی وجود دارد تا چهار سهمیه هم از اینجا به نام ایران ثبت شود. یعنی در مجموع صحبت از ۶ سهمیه در تکواندو است اما در حد «شانس داشتن»؛ این رشته در المپیک توکیو سه نماینده داشت.

*جودو: دلخوش به قول و قرارهای جهانی
جودو که در بیشتر ادوار المپیک نماینده داشته است، به خاطر چالش‌هایی که از سر گذرانده برای المپیک پیش رو تا به امروز سهمیه‌ای نگرفته و شانسی هم جهت کسب سهمیه ندارد. البته قول و قرارهایی از طرف فدراسیون‌هایی جهانی مطرح شده که جودو ایران را نسبت به حضور در المپیک امیدوار کرده است. اگر این قول و قرارها به قوت خود باقی بماند، جودو ایران در پاریس نماینده خواهد داشت در غیر اینصورت همچون المپیک توکیو غایب خواهد بود.

* شمشیربازی؛ اعزام چهار نماینده با سهمیه تیمی

شمشیربازی که با سهمیه انفرادی در المپیک لندن و ریو حاضر شد همچون المپیک توکیو برای بازی‌های پاریس هم سهمیه تیمی خواهد گرفت اگر موقعیت امروز تیم ملی اسلحه سابر تغییر منفی نداشته باشد. این تیم فعلاً در رده بندی المپیکی با ۱۶۸ امتیاز در رده ششم قرار دارد و بالاتر از ژاپن و چین بهترین تیم آسیایی به حساب می‌آید. اگر تا پایان رقابت‌های گزینشی این موقعیت حفظ شود، شمشیربازی اسلحه سابر به عنوان بهترین تیم آسیا و برای دومین دوره متوالی سهمیه تیمی می‌گیرد و چهار نماینده را راهی پاریس خواهد کرد.

* تنیس روی میز؛ امیدوار به اولین سهمیه تیمی

از بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی تنیس روی میز پای ثابت کاروان اعزامی به ادوار مختلف المپیک بوده است و حتی برای المپیک ریو سه سهمیه انفرادی در هر دو بخش مردان و بانوان گرفت. این رشته اما امیدوار و مصمم است برای نخستین بار سهمیه تیمی بگیرد و به واسطه این سهمیه سه نماینده در پاریس داشته باشد.

رقابت‌های تیمی تنیس روی میز المپیک با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود و تنها شانس ایران برای کسب یکی از این سهمیه‌ها حضور در مسابقات قهرمانی جهانی (بهمن – بوسان) و قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر این رقابت هاست. اگر ایران در بوسان صاحب سهمیه تیمی نشود دیگر شانسی برای دستیابی به این سهمیه ندارد و امیدش محدود به سهمیه انفرادی می‌شود.

مسابقات آسیای میانه اواخر فرودین سال آینده برگزار می‌شود و بهترین‌های آن در هر دو بخش مردان و بانوان سهمیه المپیک می‌گیرند. تنیس روی میز ایران همیشه از این رقابت‌ها به سهمیه انفرادی دست یافته است.

* تیروکمان؛ خیلی دور از المپیک

کمانداران ایران از بازی‌های ۲۰۰۸ پکن موفق به ورود به المپیک شدند و این حضور را تا همین المپیک پیش ادامه دادند اگر چه با سیر نزولی؛ حالا هم امید خیلی کمرنگی نسبت به آنها و حضور دوباره‌شان در المپیک وجود دارد.

تیروکمان برای المپیک پکن و لندن دو سهمیه گرفت اما موفقیتش برای بازی‌های ریو و توکیو به یک سهمیه تقلیل پیدا کرد. برای المپیک پاریس هم تا به امروز سه رویداد کسب سهمیه (مسابقات قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا) بدون نتیجه برای ایران تمام شده است. تنها امید تیر و کمان ایران برای المپیکی شدن مسابقات ترکیه است که خرداد آینده در سطح جهانی برگزار می‌شود و شاید تیم ریکرو ایران از این رقابت‌ها سهمیه بگیرد.

* تیراندازی؛ کم شانس برای افزایش سهمیه‌ها

تیراندازی ایران می‌تواند تعداد سهمیه‌های خود را برای المپیک پاریس بیشتر از دو سهمیه فعلی کند اگر در سه رویداد گزینشی پیش رو نماینده داشته باشد و از آنها نتیجه بگیرد. یکی از این رقابت‌ها طی روزهای ۱۵ تا ۲۸ دی ویژه تفنگ و تپانچه و در جاکارتا برگزار می‌شود. ۲۲ دی تا ۲ بهمن هم رقابت‌های انتخابی اهداف پروازی در کویت برگزار می‌شود. قطر هم ۳ تا ۱۱ اردیبهشت میزبان آخرین رویداد گزینشی در همین ماده (اهداف پروازی) است.

تیراندازی در المپیک توکیو ۶ نماینده داشت و برای المپیک پاریس هم به عنوان اولین رشته وارد ترکیب کاروان ایران شد اما عملکرد ۱۸ نماینده این رشته در بازی‌های آسیایی نشان داد که در شرایط امیدوارکننده ای قرار ندارد. همین مسئله خوش بینی برای افزایش سهمیه‌های تیراندازی را کمرنگ می‌کند به خصوص با توجه به محدودیت سهمیه‌های توزیعی در اندونزی و کویت و قطر؛ در حال حاضر و با در نظر گرفتن رکوردهای ثبت شده نوروزیان و سبقت اللهی نزدیک به شانس کسب سهمیه هستند. البته باید پیش بینی اتفاقات غیرقابل پیش بینی را هم داشت مانند سهمیه‌ای که چهل امیرانی به دست آورد. با در نظر گرفتن این اتفاقات می‌توان روی امیرمحمد نکونام هم نیم نگاهی برای کسب سهمیه داشت.

* دوچرخه سواری؛ خبری از سهمیه جدید نیست

در نظر گرفتن جایگاه اول تا سوم تیم‌ها در قاره و همچنین رنکینگ جهانی، دو روشی است که بر اساس آن سهمیه المپیک میان رکابزنان توزیع می‌شود. با این اوصاف و با توجه به حضور کمرنگ ایران در رقابت‌های بین المللی پیست، سهمیه‌ای در این بخش از آن کشورمان نمی‌شود. در بخش کوهستان هم امیدهایی به المپیکی شدن فرانک پرتوآذر بود اما بیماری که منجر به غیبت او در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک، این فرصت را هم از ایران گرفت.

بنابراین دوچرخه سواری دلگرم به تک سهمیه‌ای است که اتحادیه جهانی به تیم ملی جاده اختصاص داده است.

* شنا؛ امیدی به المپیکی شدن نیست مگر با وایلد کارت

حضور شناگران در بازی‌های المپیک بر اساس کسب ورودیه OQT و OST محقق می‌شود. شناگرانی که به رکورد OQT دست پیدا می‌کنند به طور مستقیم وارد فهرست المپیکی‌ها می‌شوند اما شناگران دارای رکورد OQT باید منتظر بمانند تا فدراسیون جهانی بعد از اتمام رقابت‌های گزینشی و بر اساس فاکتورهای مورد نظر خود، برای تکمیل ترکیب شناگران حاضر در المپیک از میان آنها اقدام به گزینش کند.

تاکنون شنا ایران در هشت دوره بازی‌های المپیک نماینده داشته اما هیچ یک از آنها با ورودیه OQT انجام نشده است. شنا ایران حتی سابقه حضور در المپیک بدون دستیابی به رکورد OST را هم دارد. اینگونه که از سهمیه وایلد کارت فدراسیون جهانی برخوردار شده است مانند المپیک پیشین که متین بالسینی با این سهمیه راهی توکیو شد.

برای المپیک پاریس هم امیدی به ورود مستقیم شناگران ایران نیست چرا که شنا ایران با ورودیه OQT فاصله زیادی دارد. هنوز شناگری هم به ورودیه OST نرسیده است. البته هستند شناگرانی مانند سامیار عبدلی و مهرشاد افقری که در ماه‌های اخیر آماده نشان دادند اما با توجه به تغییرات اعمال شده در جمعیت شناگران حاضر در المپیک و همچنین سیستم گزینشی، دستیابی به ورودیه خیلی سخت‌تر از همیشه شده چرا که تعداد شناگران المپیک پاریس نسبت به ادوار گذشته کاهش داشته و از طرفی رکوردگیری‌ها هم سخت گیرانه تر شده است. با این اوصاف امیدی به المپیکی شدن دوباره شنا نیست مگر با توسل به وایلد کارت.

* بوکس؛ خوش شانس برای کسب سهمیه

بوکسورهای ایران که در بازی‌های آسیایی ناکامی بزرگی را تجربه کردند هنوز سهمیه‌ای برای المپیک نگرفته اند اما با توجه به میادین انتخابی المپیک و تعداد بالای سهمیه‌های توزیعی در آنها، موقعیت خوبی برای دستیابی به آن دارند.

دو میدان گزینشی پیش روی بوکس است. یکی اواخر سال جاری به میزبانی ایتالیا برگزار می‌شود و دیگری هم خرداد سال آینده در تایلند؛ این دو رویداد در سطح جهانی و ویژه بوکسورهایی برگزار می‌شود که از طریق رقابت‌های قاره به سهمیه نرسیده اند. در مسابقات اول مبارزه بوکسورها در هفت وزن برگزار می‌شود و ۴ نفر برتر هر وزن هم سهمیه می‌گیرند، بدین ترتیب ۲۸ نفر از ایتالیا راهی پاریس خواهند شد.

توزیع سهمیه‌ها در دومین رویداد گزینشی متفاوت و به این شرح است:

* وزن ۵۱ کیلوگرم: ۴ سهمیه
* وزن ۵۷ کیلوگرم: ۲ الی ۳ سهمیه
* وزن ۶۳.۵ کیلوگرم: ۴ الی ۵ سهمیه
* وزن ۷۱ کیلوگرم: ۴ الی ۵ سهمیه
* وزن ۸۰ کیلوگرم: ۲ الی ۳ سهمیه
* وزن ۹۲ کیلوگرم: ۴ سهمیه
* وزن ۹۲ کیلوگرم: ۴ سهمیه

با این اوصاف بوکس ایران می‌تواند حداقل یکی از تعداد سهمیه‌های بالای توزیعی در ایتالیا یا تایلند را کسب کند اگر عملکرد خوبی داشته باشد. بوکس ایران در چهار دوره اخیر بازی‌های المپیک به صورت متوالی نماینده داشته است.

* دوومیدانی؛ کم شانس برای المپیکی شدن

رقابت‌های دوومیدانی المپیک در ۲۱ ماده برگزار می‌شود و ایران تجربه کسب سهمیه در پرتاب دیسک، پرش طول، پرتاب وزنه، پرتاب چکش دوی ۱۰۰ متر و دوی ماراتن را دارد. برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ اما شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان روی المپیکی شدن دوومیدانی کاران حساب جدی باز کرد چرا که بالاترین رکورد فعلی دوومیدانی کاران کشورمان با حد نصاب‌های تعیین شده برای المپیک فاصله زیادی دارد.

حسین رسولی در حال حاضر به واسطه طلایی که در بازی‌های آسیایی به دست آورد بهترین پرتابگر دیسک ایران به حساب می‌آید. بالاترین رکوردی که او در هانگژو ثبت کرد ۶۲.۰۴ متر بود در حالی که ورودیه تعیین شده برای المپیک در این ماده ۶۷ متر است. ورودیه المپیک در دوی ۱۰۰ متر بانوان ۱۱.۰۷ ثانیه است در حالی که در ایران رکورد این ماده در اختیار حمیده اسماعیل نژاد است و آن هم به میزان ۱۱.۳۳ ثانیه.

ورودیه المپیک دوی ۱۰۰ متر برای مردان ۱۰ ثانیه است، بهترین رکورد این ماده در ایران را حسن تفتیان در اختیار دارد آن هم به میزان ۱۰.۰۳ ثانیه. در پرتاب وزنه هم بهترین رکورد ثبت شده در ایران ۲۰ متر و ۶۶ سانتی متر است در حالیکه ورودیه المپیک در این ماده ۲۱ متر و ۵۰ سانتی متر است.

با این اوصاف عملاً دوومیدانی ایران کار سخت و حتی بعیدی برای کسب سهمیه المپیک دارد مگر اینکه با خوش شانسی از سهمیه وایلد کارت برخوردار شود. این در حالی است در بسیاری از ادوار بازی‌های المپیک ایران نماینده داشته آن هم به تعداد قابل توجه کما اینکه ترکیب دوومیدانی کاران در المپیک توکیو متشکل از ۴ نفر بود، برای بازی‌های لندن و ریو ایران ۱۰ دوومیدانی کار در کاروان خود داشت و در المپیک پکن هم ۵ نفر.

حتی در المپیک لندن و در پرتاب دیسک احسان حدادی صاحب مدال نقره شد. در المپیک ریو حسن تفتیان موفق شد برای نخستین بار راهی نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر شود و جعفر مرادی هم از خط پایان دو ماراتن بگذرد. با همه اینها دوومیدانی ایران برای پاریس فعلاً سهمیه‌ای ندارد و شانسش برای کسب سهمیه در ماه‌های آینده هم نزدیک به صفر است.

* ژیمناستیک؛ امیدوار اما درگیر

ژیمناستیک ایران برای المپیک توکیو تا یک قدمی سهمیه پیش رفت اما با بدشانسی نتوانست آن را قطعی کند. برای المپیک پاریس هم امید زیادی به کسب سهمیه وجود دارد به خصوص اینکه نمایندگان ایران در چند سال اخیر حضور مدال آوری در سطح جهانی داشته اند. مدال آوری ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی که بعد از ۸۰ سال رقم خورد هم این امید را محکم‌تر و پررنگ‌تر کرد.

با این حال وضعیت این روزهای ژیمناستیک و کش و قوس‌های ادامه دار انتخاباتی که پای فدراسیون جهانی را هم وسط کشانده است، داستان کسب سهمیه در این رشته را به اما و اگر کشانده است.

نمایندگان ژیمناستیک ایران از حضور در چهار رویداد گزینشی می‌توانند شانس خود را برای کسب سهمیه امتحان کنند. این رقابت‌ها از اسفند امسال آغاز می‌شوند و تا سال آینده ادامه دارند. مشکل اینجاست که برای ثبت نام ورزشکاران به امضای اینچه درگاهی نیاز است. کسی که رئیس فدراسیون ایران نیست اما فدراسیون جهانی ریاست او را به رسمیت می‌شناسد.

البته وی برای مرحله نخست ثبت نام ورزشکاران پیش قدم شده اما برای تأیید مرحله نهایی ثبت نام‌ها که آذرماه باید انجام شود، حرف از نیامدن زده است. اگر او روی حرفش بماند و در کل ثبت نام نمایندگان ژیمناستیک به مشکل بخورد باید قید المپیکی شدن این رشته را زد.

وضعیت «سهمیه» ورزش ایران برای المپیک/ «شانس»هایی که زیاد نیستند!

به نظر می‌رسد کاروان ایران در المپیک پاریس از حیث سهمیه شرایطی متفاوت و ضعیف‌تر از ادوار گذشته داشته باشد

افت سهمیه‌های المپیکی ورزش ایران برای پاریس

بزرگترین ترکیب کاروان ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک، پیش از انقلاب اسلامی و برای بیست و یکمین دوره بازی‌های المپیک (۱۹۷۶ مونترال) و با حضور ۸۸ ورزشکار شکل گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کاروان اعزامی به المپیک توکیو این رکورد را با ۶۸ سهمیه در ۱۶ رشته به خود اختصاص داد. پیش از آن کاروان المپیک ریو با ۶۴ سهمیه در ۱۵ رشته بزرگترین کاروان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

در هر یک از دو المپیک اخیر والیبال با کسب مجوز لازم به تنهایی ۱۲ سهمیه به ترکیب کاروان اضافه کرد. بسکتبال هم در المپیک توکیو مشابه همین تعداد سهمیه را وارد فهرست کاروان ایران کرد. ضمن اینکه در توکیو کاراته به عنوان رشته مهمان سه سهمیه هم داشت. غیبت این رشته، تعداد سهمیه‌های کاروان ایران را با افت شدیدی مواجه خواهد کرد.

بررسی وضعیت سایر رشته‌ها هم نشان می‌دهد که امیدواری زیادی به آنها نیست با این اوصاف وضعیت کاروان ایران از حیث تعداد سهمیه برای بازی‌های پاریس بسیار ضعیف‌تر از المپیک‌های اخیر خواهد شد. البته که نتیجه گیری و کسب مدال به مراتب مهمتر از وضعیت کمی کاروان است اما همین وضعیت است به نوعی بیانگر شرایط کیفی ورزش خواهد بود.

وضعیت کاروان ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک

به گزارش خبرنگار مهر، تا به امروز ۳۲ دوره بازی‌های المپیک برگزار شده است و کاروان ایران در ۱۷ دوره بازی‌ها شرکت کرده است. وضعیت کاروان ایران در هر یک از ادوار حضور در بازی‌های المپیک از حیث تعداد سهمیه کسب شده به این شرح است:

* المپیک ۱۹۴۸ لندن: ۳۸ سهمیه
* المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی: ۲۲ سهمیه
* المپیک ۱۹۵۶ ملبورن: ۱۷ سهمیه
* المپیک ۱۹۶۰ رم: ۲۵ سهمیه
* المپیک ۱۹۶۴ توکیو: ۵۸ سهمیه
* المپیک ۱۹۶۸ مکزیک: ۱۴ سهمیه
* المپیک ۱۹۷۲ مونیخ: ۵۱ سهمیه
* المپیک ۱۹۷۶ مونترال: ۸۸ سهمیه
* المپیک ۱۹۸۸ سئول: ۲۷ سهمیه
* المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: ۴۰ سهمیه
* المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: ۱۹ سهمیه
* المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: ۳۵ سهمیه
* المپیک ۲۰۰۴ آتن: ۳۸ سهمیه
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: ۵۴ سهمیه
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: ۵۴ سهمیه
* المپیک ۲۰۱۶ ریو: ۶۳ سهمیه
* المپیک ۲۰۲۰ توکیو: ۶۸ سهمیه

منبع: مـهر