غلامحسین مظلومی مهاجم فقید استقلال و تیم ملی ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۹۳ چهره در نقاب خاک کشید و مسافر ابدیت شد. به بهانه درگذشت این بازیکن بزرگ بد ندیدیم نگاهی به بزرگترین، گل‌زن‌ترین و موثرترین مهاجمان استقلال طی دهه‌های گذشته داشته باشیم. بالاتر از سر طلایی‌ها استقلال در تاریخ خود مهاجم  سرزن کم نداشته […]

- مظلومی برای استقلال بیشتر گل زد یا فرهاد مجیدی؟/ بزرگان استقلال تور دروازه پرسپولیس و رقبا را لرزاندند

غلامحسین مظلومی مهاجم فقید استقلال و تیم ملی ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۹۳ چهره در نقاب خاک کشید و مسافر ابدیت شد. به بهانه درگذشت این بازیکن بزرگ بد ندیدیم نگاهی به بزرگترین، گل‌زن‌ترین و موثرترین مهاجمان استقلال طی دهه‌های گذشته داشته باشیم.

بالاتر از سر طلایی‌ها

استقلال در تاریخ خود مهاجم  سرزن کم نداشته است. مردانی که اتفاقاً غلامحسین مظلومی هم یکی از همان‌ها تلقی می‌شود. در کنار او می‌توان به پرویز مظلومی، صمد مرفاوی  و رضا عنایتی به عنوان فورواردهایی که قدرت سرزنی بالایی داشتند، اشاره کرد اما در بیلان گلزنی مهاجمان تاریخ استقلال هیچکدام از نفراتی که برشمردیم به پای آرش برهانی نمی‌رسند. مردی که بر اساس آمار موفق به زدن ۷۹ گل برای استقلال شده است. البته برخی آمارها گل‌های آرش را ۸۰ اعلام کرده‌اند و ‌عده ای نیز معتقدند او با احتساب گل‌هایی که در دیدارهای دوستانه برای استقلالی‌ها به ثمر رسانده است، به رکورد ۱۰۷ گل زده می‌رسد اما اغلب افراد روی همان ۷۹ گل اتفاق نظر دارند. پس از آرش هم رضا عنایتی با ۵۸ گل زده دومین گلزن برتر تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود.

خاطرات خوش با مظلومی و روشن

غلامحسین مظلومی از اواخر دهه ۴۰ برای آبی‌ها گلزنی کرد و از اوایل دهه ۵۰ حسن روشن نیز به عنوان یک مهاجم کلاسیک پا به عرصه گذاشتم گلزنی‌های این دو نفر خاطرات بسیار خوبی را برای هواداران رقم زد و در کنار آنها، علی جباری هم گل‌های مهمی برای آبی‌ها به ثمر برساند البته مرحوم مظلومی در اواسط دهه ۵۰ برای مقطعی راهی شهباز شد.

برادر کوچکتر

برادر کوچکتر غلامحسین مظلومی هم برای استقلال در نقش گلزن ظاهر شده اما از نظر فنی به پای برادر بزرگتر خودش نرسید. پرویز مظلومی از ابتدای دهه ۶۰ رکن ثابت خط حمله آبی پوشان بود و گلهای مهمی برای این تیم زد که مهم‌ترین آن بدون شک گل پیروزی بخش استقلال در دربی معروف سال ۱۳۶۲ تلقی می‌شود. البته استقلال از سال ۱۳۶۸ صمد مرفاوی را هم به خدمت گرفت.  مهاجمی که انصافاً برای استقلالی‌ها گل‌های موثری به ثمر رساند از زدن سه گل در دربی گرفته تا گلزنی در فینال جام باشگاه‌های آسیا. مرفاوی تا اواسط دهه ۷۰ برای استقلال به میدان رفت. البته در آن دهه باید به تولد علی سامره هم اشاره کرد. بازیکنی که تابستان سال ۷۹ به استقلال پیوست و آقای گل آخرین دوره رقابت‌های لیگ آزادگان شد. سامره به واسطه درخشش در همان رقابت‌ها، تابستان سال ۸۰ به فوتبال ایتالیا رفت.

تولد گلزنان برتر

دهه ۸۰ را می‌توان برای استقلال دهه تولد برترین گلزنان این باشگاه قلمداد کرد چون آرش برهانی و رضا عنایتی هر دو در این دهه پیراهن آبی را بر تن کردند. آرش برهانی بهترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال تابستان سال ۸۶ در حالی که صحبت از حضورش در پرسپولیس بود، ناگهان با استقلال قرارداد بست و ۹ سال پیراهن این تیم را بر تن کرد. رضا عنایتی هم تابستان سال ۸۲ به جمع آبی پوشان پایتخت اضافه شد و در مجموع نزدیک به ۵ سال برای این تیم به میدان رفت. عنایتی در کنار علی سامره و سیاوش اکبرپور روزهای بسیار خوبی را برای استقلال در ۳ فصل اول سرمربیگری امیر قلعه نوعی طی سال‌های ۸۲ تا ۸۴ خلق کرد. ایامی که موجب شد این بازیکن به جام جهانی و جام ملت‌های آسیا هم برسد و علاوه بر همه این موارد، به جمع لژیونرهای کشورمان نیز اضافه شود.

ستاره‌ای به نام مجیدی

در کنار همه اسم‌هایی که برشمردیم نمی‌توان از فرهاد مجیدی با بی‌تفاوتی عبور کرد. گلزن بزرگی که در دهه‌های ۷۰ ۸۰ و اوایل ۹۰ به تناوب پیراهن استقلال را بر تن کرد و در مجموع ۴۲ بار برای این تیم پیام آور شادی شد. اگرچه غلامحسین مظلومی یکی از گلزنان مطرح تاج استقلال و  ملی محسوب می‌شود اما تعداد گل‌هایی که فرهاد برای آبی پوشان به ثمر رسانده از غلامحسین خان بیشتر است. البته انصافاً این نکته را هم فراموش نکنیم که در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ تیم‌های باشگاهی ما مسابقات رسمی به مراتب کمتری در قیاس با ۲۰ سال اخیر انجام می‌دادند. این قاعده حتی در مورد مسابقات ملی هم صادق است. نکته دیگر پیرامون مطلب مذکور اینکه غیر از سیاوش اکبرپور، بقیه بازیکنانی که نامشان در این مطلب آمد سابقه گل زنی مقابل پرسپولیس در دربی پایتخت را داشته اند.

منبع: خبـر ورزشی