بررسی دلایل افزایش قیمت آهن اسفنجی در هفته گذشته
بررسی دلایل افزایش قیمت آهن اسفنجی در هفته گذشته

فعالان بازار آهن و فولاد باید به تمام اخبار، آمار و ارقامی که ممکن است در این بازار نوسان ایجاد کند، آگاه باشند. آن‌ها در این صورت می‌توانند نوسان‌های بازار فولاد را تاحدودی پیش‌بینی کنند و برای معاملاتشان استراتژی بچینند. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باید به صورت روزانه از یک منبع بررسی شود، قیمت […]

فعالان بازار آهن و فولاد باید به تمام اخبار، آمار و ارقامی که ممکن است در این بازار نوسان ایجاد کند، آگاه باشند. آن‌ها در این صورت می‌توانند نوسان‌های بازار فولاد را تاحدودی پیش‌بینی کنند و برای معاملاتشان استراتژی بچینند. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باید به صورت روزانه از یک منبع بررسی شود، قیمت آهن امروز است. در هفته گذشته قیمت آهن اسفنجی ۸ درصد افزایش پیدا کرده است؛ این مسئله احتمالا روی بخش‌های دیگر بازار فولاد هم تأثیر می‌گذارد و باعث رشد قیمت‌ها خواهد شد. در این گزارش توضیح می‌دهیم علت این صعود ۸ درصدی در طول یک هفته چه بوده است.

افزایش قیمت آهن اسفنجی در هفته گذشته

 با فرا رسیدن نیمه دوم سال ۱۴۰۲، انتظار می‌رفت که قیمت آهن اسفنجی بخاطر سرد شدن هوا و محدودیت‌های توزیع گاز، افزایش پیدا کند و تقاضای برای این محصول از عرضه بیشتر شود. در دو هفته ابتدایی مهر همین اتفاق هم افتاد و قیمت از نزدیکی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در هفته آخر مهر و هفته اول آبان، بازارسازها در طرف خریدار محدودیت‌هایی ایجاد کردند و به همین خاطر قیمت آهن اسفنجی تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان پایین آمد، اما این روند نزولی پایدار نبود و در هفته اخیر، قیمت این نوع آهن دوباره به بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشت. پیش‌بینی می‌شود سقف قیمت آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲، ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان باشد؛ اما احتمال اینکه تقاضای بالا و محدودیت عرضه این سقف قیمتی را بشکند، وجود دارد. در خبر «هفته پر حاشیه آهن اسفنجی» می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فراز و نشیب‌های اخیر این محصول به دست آورید.

علت های اصلی افزایش قیمت آهن اسفنجی

بورس کالا در این هفته حواشی بسیاری را تجربه کرد؛ یکی از مهم‌ترین حواشی، لغو معاملات شنبه آهن اسفنجی بود که در روز دوشنبه مجددا تکمیل شد. البته معاملات روز دوشنبه هم ۱۵ درصد گران‌تر از نرخ پایه آهن اسفنجی تکمیل شدند. مهم‌ترین علت‌های افزایش قیمت آهن اسفنجی در هفته اخیر را در ادامه بررسی می‌کنیم.

افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی

کارخانه‌های فولادسازی و صنایع مختلف از متقاضیان آهن اسفنجی در بورس کالا هستند و از آن به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند. نیاز بازار داخلی به آهن اسفنجی معمولا توسط کارخانه‌ها و معدن‌های داخل کشور تأمین می‌شود، اما در هفته اخیر میزان عرضه تولیدکنندگان آهن اسفنجی پاسخگوی نیاز بازار نبوده است. به همین دلیل قیمت افزایش پیدا کرد تا با کاهش میزان تقاضا، بازار دوباره به حالت تعادل برگردد.

کاهش عرضه آهن اسفنجی

شرکت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، کارخانه فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، صبا فولاد خلیج فارس و فولاد غدیر ایرانیان مهم‌ترین تأمین‌کنندگان آهن اسفنجی در بورس کالای ایران هستند. متأسفانه با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال، میزان گاز تخصیص‌یافته به این کارخانه‌ها کم‌تر می‌شود، در نتیجه تولید و عرضه کاهش پیدا می‌کند و پاسخگوی نیاز بازار مصرف نیست.

آمار نشان می‌دهد میزان تولید آهن اسفنجی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است، اما به صورت موازی، میزان صادرات هم افزایش پیدا کرد. به همین دلیل  با افزایش حجم تولید بیشتر آهن اسفنجی، تفاوت چندانی در مقدار عرضه این محصول در بازار داخلی ایجاد نشد. کم بودن عرضه یک محصول نسبت به تقاضای آن، یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش قیمت ناگهانی محسوب می‌شود.

آهن اسفنجی در کارخانه فولادسازی

افزایش قیمت مواد اولیه

کارخانه‌ها برای اعلام قیمت محصولات خود، ابتدا هزینه تمام‌شده تولید را برآورد می‌کنند و بر این اساس نرخ فروش به مشتریان را محاسبه و اعلام می‌کنند. در هفته اخیر، معدن‌های ایران سنگ آهن را با قیمت بالاتری عرضه کرده‌اند و همین مسئله روی هزینه تمام‌شده تولید آهن اسفنجی تأثیر گذاشته است. قیمت سایر مواد مثل آهک که در فرایند تولید این نوع آهن به کار می‌روند نیز در هفته اخیر روند افزایشی داشت.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین

شرایط سیاسی و تصمیمات سیاستمداران همیشه یکی از مهم‌ترین معیارهای تأثیرگذار بر بازار فولاد بین‌المللی بوده است و بازار فولاد داخل ایران هم از بازار بین‌المللی تأثیر می‌پذیرد. روسیه و اوکراین دو تولیدکننده بزرگ مقاطع فولادی در جهان بودند. جنگ بین این دو کشور باعث توقف صنایع آن‌ها شد. با وجود اینکه جنگ به پایان رسیده است، اما هنوز وضعیت دو کشور به حالت معمول برنگشته و وارد چرخه تولید فولاد جهان نشده‌اند. بنابراین می‌توان گفت افزایش قیمت آهن‌آلات هنوز هم یکی از پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین است.

افزایش قیمت آهن اسفنجی چه تاثیری بر بازار فولاد خواهد داشت؟

آهن اسفنجی یکی از مواد اولیه اصلی برای تولید مقاطع فولادی و آهن آلات است. همانطور که گفتیم، افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تمام‌شده تولید را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث رشد قیمت نهایی محصول خواهد شد. آهن اسفنجی برای تولید فولاد به کار رفته در تیرآهن، نبشی، ورق سیاه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر روند افزایشی نرخ این محصول ادامه داشته باشد، در هفته‌های آتی، قیمت مقاطع فولادی هم افزایش پیدا می‌کند. البته روند افزایشی نرخ محصولات، قطعی نیست و احتمال دارد عوامل دیگری هم بر نوسانات بازار فولاد تأثیر داشته باشد. بنابراین باید برای بررسی تأثیر قطعی رشد قیمت آهن اسفنجی بر بازار فولاد، منتظر گذر زمان بمانیم.

منبع: اطلاعات انلاین