گران فروشی گوشت در شهرهایی که بیشترین یارانه را می گیرند
گران فروشی گوشت در شهرهایی که بیشترین یارانه را می گیرند

مسئولان وزارت جهادکشاورزی مدعی هستند؛ قیمت گوشت در بازار کاذب است و با واردت گوشت در هفته آینده تعادل و ثبات قیمت به بازار این کالای اساسی باز می‌گردد. اما کارشناسان معتقدند؛ قیمت گوشت کاذب نیست، ضمن اینکه مدت‌هاست واردات گوشت قرمز و دام زنده به کشور به صورت روزانه در جریان است.

گران فروشی گوشت در شهرهایی که بیشترین یارانه را می گیرند / واردات گوساله زنده از پاکستان!

؛ مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که؛ افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار کاذب است.

او گفت: با توجه به افزایش تقاضا در بازار و نیاز بازار، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی برای تنظیم بازار گوشت، اقدام به ثبت سفارش و واردات گوشت قرمز کرده است. امراللهی وعده داد: گوشت قرمز از هفته آینده با نظارت دقیق دامپزشکی وارد کشور می‌شود و با واردات این محصول به کشور و توزیع آن در بازار قیمت‌ها هم تعدیل می‌شود.

اما به گفته کارشناسان؛ قیمت در بازار گوشت قرمز کاذب نیست و وعده کاهش قمیت با واردات نیز نمایشی و با هدف ایجاد جو روانی در بازار است. چراکه کمبود عرضه گوشت قرمز در بازار وجود ندارد و واردت گوشت قرمز به صورت گرم، منجمد و دام زنده مدت‌هاست به صورت روزانه در جریان است.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: طرح موضوع کاذب بودن قیمت گوشت قرمز و وعده کنترل آن با واردات از سوی مسئول با هدف ایجاد جو روانی در بازار است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کاذب نیست و تنها در برخی شهر‌های بزرگ مانند تهران به دلیل عدم نظارت گران فروشی اتفاق می‌افتد.

پوریان معتقد است؛ گران فروشی در شهر‌هایی در حال رخ دادن است که بیشترین یارانه برای تعادل در بازار گوشت آن‌ها هزینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در شرایطی می‌توان مدعی شد که با واردات قیمت‌ها کنترل می‌شود که کمبود در بازار وجود داشته باشد، افزود: ادعای تعادل و ثبات در بازار با واردات در حالی است که هم اکنون عرضه گوشت قرمز و دام زنده به وفور از منابع داخلی و وارداتی در جریان است.

پوریان افزود: مدت‌هاست واردات گوشت قرمز و دام زنده به کشور به صورت روزانه انجام می‌شود و تعداد کشور‌های مبدا واردتی افزایش داشته است.

به گفته وی؛ هم اکنون علاوه بر اینکه واردات گوسفند زنده و گوشت گوسفندی گرم و منجمد به صورت گسترده از ارمنستان، روسیه، استرالیا، قرقیزستان و برزیل و… انجام می‌شود، واردات گوساله زنده از پاکستان نیز اخیرا آغاز شده است.

پوریان تصریح کرد: در حال حاضر گوساله زنده از پاکستان وارد کشور شده و در استان سیستان و بلوچستان ذبح و گوشت آن بسته‌بندی و توزیع می‌شود.

وی بر این باور است؛ درحالی که واردات در حوزه دام و گوشت به صورت گسترده در جریان است دامداران از صادرات ممانعت می‌شوند، این اتفاق به زودی اثرات منفی خود را بر بخش تولید نشان خواهد داد.

پوریان در پاسخ به این پرسش که، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت قرمز چقدر است، گفت: قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با توجه به اینکه کدام قطعه از لاشه باشد از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

 منبع :اقتصاد آنلاین

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاي