رویاپردازی وزیر و معاون رئیسی برای سرمایه‌ ۵میلیارد دلاری!
رویاپردازی وزیر و معاون رئیسی برای سرمایه‌ ۵میلیارد دلاری!

  اطلاعات نوشت: سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در نشست مشترک با روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اعلام کرد: اگر می‌توانستیم چهار یا پنج میلیارد دلار منبع مالی جدید را به صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق کنیم، کارهای ویژه‌ خوبی شکل می‌گرفت که […]

- رویاپردازی وزیر و معاون رئیسی برای سرمایه‌ ۵میلیارد دلاری!

 

اطلاعات نوشت: سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در نشست مشترک با روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اعلام کرد: اگر می‌توانستیم چهار یا پنج میلیارد دلار منبع مالی جدید را به صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق کنیم، کارهای ویژه‌ خوبی شکل می‌گرفت که برای گروه‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان مفید واقع می‌شد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود که طرحی آماده شده و با مشارکت صندوق نوآوری و یک کشور خارجی مانند قطر که دارای منابع مالی خوبی است، کار مشترکی در این حوزه انجام شود تا بدین شکل از ظرفیت منابع مالی خارجی و تجربه و دانش صندوق نوآوری و شکوفایی کشور استفاده شود.

خاندوزی درباره راه  اندازی بانک تخصصی نیز اظهار داشت: نیاز به بانک توسعه‌ای تخصصی در حوزه دانش بنیان، مشابه بانک توسعه صادرات است که در همه استان‌ها گستردگی داشته، اما از شعب محدودی برخوردار باشد.

وی ادامه‌ داد: در سایه این بانک تخصصی، می‌توان شعب خاص دانش بنیان برای بحث نظارت، اعتبار سنجی، تضامین، وثایق و هر چه که نیاز است، ایجاد کرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه آن بانک را باید به بانک تخصصی آن حوزه تبدیل کرد، گفت: باید بازی و تفاهم بلندمدتی بین آن بانک و شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد به طوری که آن بانک، خود را متولی تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان بداند و همچنین، آن شرکت‌ها نیز خود را متعهد به رعایت قواعد و اصول بانکی بدانند.

روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور هم در این نشست با بیان اینکه ابزارهای سنتی پاسخ‌گوی نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، گفت: طیف متنوعی از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارند که در مراحل مختلف فعالیت خود به انواع مختلفی از حمایت نیاز دارند.

وی ادامه داد: تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان به روش‌ها و ابزارهای جدید نیاز داشته و باید از ظرفیت های موجود برای ایجاد یک ابزار مالی جدید استفاده کرد .

دهقانی با بیان اینکه مجموعه شرکت‌های دانش بنیان به چند دسته تقسیم می‌شوند، افزود: شرکت‌های نوپا و کوچک به کمک‌های اندک و بلاعوض، اما شرکت‌های بزرگتر به وام‌های قرض الحسنه از چند صد میلیون تا چند میلیارد تومان برای توسعه کار نیاز دارند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه‌داد: برخی شرکت‌های این حوزه نیز بسیار رشد کرده و به ابعاد بازار رسیده‌اند که آنها به تسهیلات چند ۱۰ میلیارد تومانی نیاز دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اضافه‌کرد: برخی شرکت‌های دانش بنیان نیز به حدی بزرگ شده‌اند که حتی معادل ۲ یا سه برابر سود بازار، درآمد دارند که تامین مالی آنها نیز وسیع‌تر است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه طیف شرکت‌های دانش بنیان متفاوت است، اظهار داشت: صندوق‌های پژوهش و فناوری به طور عام از شرکت‌های کوچک دسته یک و ۲ و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های متوسط سطح سه و چهار حمایت می‌کند.
وی گفت: برای ایجاد تنوع در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشنهاداتی آماده شده که برای بررسی و مشورت با وزارت اقتصاد مطرح می‌شود.

دهقانی فیروز آبادی افزود: نزدیک‌به ۷۰ شرکت دانش بنیان بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص دارند که فروش هر یک از آنها به‌طور میانگین بیش از یک‌هزار میلیارد تومان است که بر این اساس مجموع فروش سالیانه آنها بیش از ۷۰‌هزار میلیارد تومان می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه‌داد: پس از گذشت حدود ۲۰ سال از زمان فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، اکنون دارای طیف متنوعی از این شرکت‌ها هستیم که در مراحل مختلف فعالیت خود به انواع مختلفی از حمایت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه نظام بانکداری سنتی ما درک درستی از نیازهای شرکت‌های دانش بنیان ندارد، اضافه‌کرد: اکنون دست‌کم ۵۰۰ یا ۶۰۰ شرکت بسیار جذاب دانش بنیان برای سرمایه  گذاری وجود دارد که به آنها توجهی نمی‌شود.

منبع: اطلاعات انلاین