به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، چند روز پیش رضامراد صحرایی ، وزیر آموزش و پرورش در یک گفت و گوی تلویزیونی باز هم به موضوع تفکیک جنسیتی کتب درسی اشاره کرد. او در این گفت و گو تلاش کرده بود تا در راستای روشن شدن ابعاد ماجرا نکاتی را گوشزد کند که البته این حرف […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، چند روز پیش رضامراد صحرایی ، وزیر آموزش و پرورش در یک گفت و گوی تلویزیونی باز هم به موضوع تفکیک جنسیتی کتب درسی اشاره کرد. او در این گفت و گو تلاش کرده بود تا در راستای روشن شدن ابعاد ماجرا نکاتی را گوشزد کند که البته این حرف ها، خودشان حواشی زیادی را به وجود آوردند. در این راستا خبرنگار زیرنویس با محمدرضا نیک نژاد ، کارشناس آموزش و پرورش به گفت و گو نشست تا مشخص شود چرا وزیرِ بزرگترین وزارتخانه کشور، اینگونه درگیر حواشی می شود.

نیک نژاد با اشاره به صحبت های اخیر وزیر آموزش و پرورش در خصوص تفکیک جنسیتی کتب درسی گفت: وزیر در آن گفت و گو، گفته است که نباید خودمان را درگیر حاشیه کنیم. در عین حال، خود وزیر حاشیه سازی می کند و برچسب هایی بر کسانی می زند که راجع به موضوع تفکیک جنسیتی کتب درسی صحبت کرده اند؛ ولی وزیر خودش «ته حاشیه» است! دلیلش این صحبت هایم هم این است که آموزش و پرورش آنقدر گرفتاری های ریز و درشت دارد که علت پرداختن به این موضوع، مشخص نیست. کار برای انجام دادن در وزارت آموزش و پرورش زیاد است و اینکه وزیر بخواهد فایل جدیدی برای پرداختن به آن باز کند اصلا درست نیست. من قبول دارم عده ای دوست دارند حاشیه سازی کنند؛ ولی چرا وزیر باید این فرصت را به دیگران بدهد؟ از ماجرای دربی گرفته تا همین تکفیک جنسیتی کتب درسی.

وی در ادامه گفت: این روزها، دست کم ۷ میلیون دانش آموز در مقطع دبستان داریم که طبق گفته های مسئولان، می بایست از ابتدای مهرماه، شیر مدرسه به آنها داده می شد. با اما و اگرهای زیادی فعلا در برخی مدارس این شیر مدرسه را توزیع می کنند. وزیر آموزش و پرورش گفته بود که «این هدیه (شیر مدرسه) مهر ماه رئیس جمهور است و عملی می شود.» در صورتی که این جزء وظایف وزارت آموزش و پرورش است و اصلا نباید موضوع توزیع آن، اینچنین مطرح می شد.

نیک نژاد در ادامه تاکید کرد: طبق آمارهای رسمی، حدودا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم که آمارهای غیررسمی، آن را حدودا ۳ و نیم میلیون نفر عنوان می کند. الان رسیدگی به این موضوع مهم است یا جنسیتی کردن کتب درسی؟

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: کمبود معلم، رتبه بندی معلمان ، نارضایتی گسترده معلمان از وضعیت منزلتی شان، عدم پرداخت حق التدریس و… از اولویت های اصلی این وزارتخانه است که می بینیم در این شرایط، وزیر، فایل جدیدی برای رسیدگی به آن که پر از حاشیه است باز می کند. 

نیک نژاد با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش همچنین گفته است که این توقع دختران از ما است که آموزش هایشان جدا شود، گفت: آیا وزیر آموزش و پرورش برای این موضوع نظرسنجی کرده است که چنین حرفی را می زند؟ اگر نظرسنجی کرده اند و اکثریت این موضوع را خواسته اند، دیگر حرفی در آن نیست و اگر چنین کاری کرده است بهتر است اسنادش را هم نشان دهد.

وی در ادامه گفت: مدارس مدرن، این روزها فضایی برای ناهارخوری، سالن های آمفی تئاتر و ورزشی دارند؛ ولی آیا مدارسی که این روزها ساخته می شوند چنین فضاهایی را دارند؟ حتی مدارس قدیمی ۷۰ ساله و ۹۰ ساله نیز سالن ورزشی و ناهارخوری دارند ولی مدارسی که در سالهای اخیر ساخته شده است دارای این فضاها نیستند. تنها دلیلش هم  این است که می خواهند صرفه جویی کنند و با حداقل ها مدرسه بسازند و فقط فضایی را به اسم کلاس ایجاد کنند تا بگویند مدرسه ساخته اند. حال در چنین شرایطی، آیا باید اولویت وزیر تغییر کند و حرف های جدیدی را به میان آورد؟ 

محمدرضا نیک نژاد تاکید کرد: دانش آموزان از طریق آموزش های غیررسمی، (خانواده، اینترنت و دوستان) توانایی هایی را به دست می آورند و به سمت جهانی شدن می روند. اتفاقا این دانش آموزان شهروندان جهانی هستند که خواسته هایشان نیز در سطح جهانی است و در چهارچوبی که وزیر آموزش و پرورش خط کشی می کند، قرار می گیرند. امروز دانش آموزان ما به راحتی به اطلاعات دسترسی دارند و همان دیتاهایی را دریافت می کنند که یک دانش آموز آمریکایی به آنها دسترسی دارد. حال طبق سندتحول بنیادین، آموزش های رسمی چقدر می تواند مهارت هایی را به دانش آموزان ارائه دهد که آنها را برای زندگی در دنیای امروز و فردا آماده کند؟

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، وزرای بسیار قوی تر از آقای صحرایی به خود دیده است که آنها هم فقط توانستند حداقل ها را برای نظام آموزش و پرورش فراهم کنند. دلیلش هم این است که آموزش و پرورش، اولویت دولت ها نبوده و نیست، برای همین است که نتوانسته اند کاری انجام دهند. تصمیم گیران در ایران تصور می کنند اگر توسعه اقتصادی باشد، بقیه ابعاد توسعه به دنبال آن خواهد آمد، در صورتی که برخی کشورها که این روز سرآمد توسعه هستند، از جمله ژاپن، حوزه آموزش را محور توسعه دانسته اند.

وی تاکید کرد: در حالت کلی، از آقای رضامراد صحرایی، انتظار خاصی نداریم به خاطر اینکه آموزش و پرورش در اولویت های ضروری دولت ها نیست؛ اما ما وزیری می خواهیم که حداقل بتواند «حداقل ها» را برای این سیستم فراهم کند و با حاشیه سازی ها، اولویت های اصلی آموزش و پرورش را زیر سایه نبرد. 

منبع خبر: رکنـا