رضا پورمیرزا کلهر در گفتگو با خبرنگار زیرنویس کرمانشاه، اظهار کرد: سه مقوله بهداشت، آموزش و درمان در زمینه موضوع ارتقاء سلامت جامعه از سوی پرستاران مورد توجه است. وی افزود: بر خلاف تصور که پرستاران صرفا نقش درمانی و مراقبتی دارند بلکه آن‌ها در امور بهداشتی و امور آموزشی نیز نقش دارند. مدیر پرستاری […]

- تأثیر پرستاران بر ارتقاء سلامت جامعه از طریق آموزش، بهداشت و درمان

رضا پورمیرزا کلهر در گفتگو با خبرنگار زیرنویس کرمانشاه، اظهار کرد: سه مقوله بهداشت، آموزش و درمان در زمینه موضوع ارتقاء سلامت جامعه از سوی پرستاران مورد توجه است.

وی افزود: بر خلاف تصور که پرستاران صرفا نقش درمانی و مراقبتی دارند بلکه آن‌ها در امور بهداشتی و امور آموزشی نیز نقش دارند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در حوزه بهداشتی با فعالیت در مراکز بهداشتی کشور خصوصا در درمانگاه‌ها و انجام واکسیناسیون، غربالگری بیماری‌های عفونی و غیرعفونی و در قسمت‌هایی مانند بهداشت مدارس و کارخانه‌ها ورود می‌کنند.

وی گفت: در حوزه آموزشی هم با تحصیل در دانشگاه‌ها در رشته پرستاری از مقاطع کاردانی تا دکتری، رشته‌های کارشناسی اتاق عمل و بیهوشی تا مقطع کارشناسی ارشد و فوریت‌های پزشکی کسب دانش می‌کنند.

این مقام مسئول اذعان کرد: پرستاران با اخذ کارشناسی ارشد در رشته پرستاری پژوهش در این رشته را فرا می‌گیرند و در مقطع دکتری صاحب نظر و ایده پرداز در زمینه پیشبرد اهداف کلان کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در همین جایگاه با آموزش پرستاران فارغ‌التحصیل خودشان را در سطوح علمی قابل قبولی در جامعه با توجه به پیشرفت علم پرستاری در دنیا قرار می‌دهند.

پورمیرزا کلهر عنوان کرد: پرستاران در زمینه درمان واجب ترین نقش به عنوان یکی از اجزا مهم تیم درمان و پرتعداد ترین افراد در تیم درمان، ادامه دهنده سیر درمان بیماران بعد از پزشکان هستند.

وی افزود: به گونه‌ای که از ارائه مراقبت‌های تخصصی در بخش‌های ویژه تا ارائه مراقبت‌های عمومی و اولیه پرستاران این جایگاه را حفظ کردند که با هماهنگی بین بخشی در داخل سازمان و سازمان‌های حمایتگر در حال حاضر این فرایند تسریع شده و ارتقاء پیدا کرده است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: مهمترین چالش‌های این حوزه کمبود سرانه پرستاری نسبت به ١٠٠ هزار نفر جمعیت است.

وی تأکید کرد: افزایش ظرفیت‌های اقتصادی برای درآمدزایی در حرفه پرستاری چالش دیگری است که با تعرفه گذاری خدمات پرستاری این موضوع بهبود می‌یابد.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین