وقتی به یک مسابقه لقب جدال سنتی می‌دهیم یعنی آن بازی باید تعریفی خاص داشته باشد. ازبکستان از جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی سابق رقیب سنتی ما در مسیر جام جهانی است. سابقه تقابل‌های دو کشور به دهه ۹۰ میلادی برمی‌گردد اما در یک دهه اخیر سرنوشت ایران و ازبکستان انگار به هم گره خورده […]

- کدام ملی‌پوشان ایران رکورددار بازی مقابل ازبکستان هستند؟/ کاپیتانی مدافع سابق پرسپولیس در یک دیدار!

وقتی به یک مسابقه لقب جدال سنتی می‌دهیم یعنی آن بازی باید تعریفی خاص داشته باشد. ازبکستان از جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی سابق رقیب سنتی ما در مسیر جام جهانی است.

سابقه تقابل‌های دو کشور به دهه ۹۰ میلادی برمی‌گردد اما در یک دهه اخیر سرنوشت ایران و ازبکستان انگار به هم گره خورده است. ما در مسیر جام جهانی ۲۰۱۴ در تاشکند بردیم و در تهران باختیم، در مسیر جام جهانی ۲۰۱۸ جشن صعود در ورزشگاه آزادی پس از پیروزی ۲ بر صفر برابر ازبکستان برپا شد. در مسیر جام جهانی ۲۰۲۲ دو کشور همگروه نشدند اما در بحران فدراسیون که نمی‌توانست بازی دوستانه جور کند، لابلای بازی‌های مقدماتی جام جهانی تنها بازی دوستانه با ازبکستان بود که باز هم بردیم!

آخرین بار دو کشور ۵ ماه قبل در فینال جام کافا با یکدیگر روبه‌رو شدند، در همین ورزشگاه ملی تاشکند که پیروزی دوباره سهم ما شد. با این پیشینه اصلاً عجیب نیست که ۲۰ بازیکن از فهرست ۲۵ نفره قلعه نویی تجربه حضور در این میدان و بازی با ازبکستان را دارند.

معمولا در آستانه بازی‌های ملی از بازیکنانی یاد می‌کنیم که این بازی را تجربه کرده‌اند اما این بار فهرست آنقدر طولانی است که بهتر است نام آن پنج نفر بی تجربه را بیاوریم؛ محمدامین حزباوی، محمد دانشگر، محمدجواد حسین‌نژاد، رضا اسدی و مهرداد محمدی تنها ملی‌پوشان حاضر ما در تاشکند هستند که تجربه بازی با ازبکستان را ندارند!

اما در میان آن ۲۰ نفر احسان حاج‌صفی با سابقه‌ترین بازیکن ماست که در تقابل دو کشور در ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ حاضر بوده، مسابقه‌ای که بدون گل تمام شد. حاج‌صفی البته رکورددار بازی برابر ازبکستان نیست؛ این عنوان به مهدی طارمی با ۷ مسابقه مقابل ازبک‌ها می‌رسد و حاج‌صفی در کنار سعید عزت اللهی و میلاد محمدی با ۶ بازی مقابل ازبکستان در پله دوم است. سردار آزمون با ۵ مسابقه از این نظر سومین فرد پر تجربه ماست و پس از او کریم انصاری‌فر با ۴ بازی مقابل ازبکستان قرار دارد. حسین کنعانی، مهدی ترابی، رامین رضاییان، علیرضا بیرانوند و مجید حسینی هر کدام سه بار برابر ازبکستان بازی کردند. امید ابراهیمی، علی کریمی، روزبه چشمی، صادق محرمی، سامان قدوس و پیام نیازمند نیز دو بازی برابر ازبکستان دارند و محمد محبی، شجاع خلیل‌زاده و سیدحسین حسینی نیز یک بار برابر این کشور بازی کردند.

جالب اینکه شجاع خلیل‌زاده در همان یک بازی تجربه بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم دارد! امید ابراهیمی احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فر نیز سابقه کاپیتانی تیم ملی برابر ازبکستان را دارند.

اما بهترین گلزنان ما به ازبکستان که اینجا سردار آزمون با سه گل صدرنشین است. او زننده آخرین گل ما به ازبکستان در همین ۵ ماه قبل بود، در دقیقه ۵۰ فینال جام کافا که حسین کنعانی زادگان اخراج شد. مهدی ترابی و مهدی طارمی هر کدام دو گل به ازبکستان زدند و روزبه چشمی یک گل. در این عرصه علی دایی رکورددار است که در یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک مقابل ازبکستان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل هتریک کرد!

حال باید دید در جدال سه شنبه ۳۰ آبان چه کسانی نام خود را وارد این فهرست می‌کنند و چه کسانی رکورد خود را بهبود می‌بخشند.

درباره نبرد ایران – ازبکستان بیشتر بخوانید: باز هم سه‌شنبه، بازهم سی‌ام، بازهم تاشکند؛ همان همیشگی!/ سردار و طارمی بدنبال تکرار هت‌تریک دایی

منبع: خبـر ورزشی