سم آلتمن می‌خواهد بار دیگر مدیرعامل OpenAI شود
سم آلتمن می‌خواهد بار دیگر مدیرعامل OpenAI شود

زومیت نوشت: استخدام سم آلتمن در مایکروسافت هنوز نهایی نشده است و طبق ادعای منابع آگاه، او می‌خواهد به OpenAI برگردد.

 

وب‌سایت ورج در گزارشی اختصاصی به‌نقل از چند منبع آگاه می‌گوید استخدام غیرمنتظره‌ی سم آلتمن در مایکروسافت هنوز نهایی نشده است. ظاهرا آلتمن و گرگ بروکمن، رئیس سابق هیئت‌مدیره‌ی OpenAI، حاضرند درصورت استعفای اعضای فعلی هیئت‌مدیره، به این شرکت برگردند.

فشار بر اعضای هیئت‌مدیره‌ی OpenAI به‌شدت بالا است. آن‌ها پس از اخراج آلتمن با انتقادات گسترده روبه‌رو شدند و زمان زیادی نگذشته بود که ۵۰۵ نفر از ۷۰۰ کارمند OpenAI در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند اگر آلتمن برنگردد، همگی استعفا خواهند داد (تعداد امضاکنندگان نامه بسیار بیشتر شده است).

در بین امضاکنندگان نامه‌ی موردبحث، اسم ایلیا سوتسکیور، دانشمند ارشد OpenAI که نقش پررنگی در اخراج آلتمن ایفا کرد نیز دیده می‌شود.

سم آلتمن: «همه‌ی ما قرار است به هر شکلی که شده، با یک‌دیگر کار کنیم»

سم آلتمن دقایقی پیش در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «همه‌ی ما قرار است به هر شکلی که شده، با یک‌دیگر کار کنیم.» ورج می‌گوید این گفته بدین معنی است که مبارزه برای بازگشت همچنان ادامه دارد.

سم آلتمن می‌خواهد بار دیگر مدیرعامل OpenAI شود

آلتمن، بروکمن و سهام‌داران OpenAI در پی تدوین راهکاری هستند تا اعضای هیئت‌مدیره بدون ایجاد حواشی خاص از شرکت کنار بکشند. یک منبع آگاه به ورج گفته توافق بین مایکروسافت و سم آلتمن در حالت انتظار به سر می‌برد و نهایی نشده است. مایکروسافت مجبور بود قبل از بازشدن بازار بورس آمریکا، اقدامی در این راستا انجام دهد تا سهامش با افت شدید مواجه نشود.

سم آلتمن در پست دیگری گفته اولویت اولش این است که از ادامه‌ی پیشرفت OpenAI اطمینان حاصل کند. آلتمن گفت او و مایکروسافت متعهدند که ادامه‌ی فعالیت شرکای تجاری و مشتریان را تضمین کنند.

 

پس از اخراج ناگهانی سم آلتمن در روز جمعه، مذاکره برای بازگشت او شروع شد؛ اما منابع آگاه گفتند که بازگشت آلتمن به OpenAI منتفی شده است. تیم هیئت‌مدیره‌ی OpenAI سریعا مدیرعامل سابق توئیچ را به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت انتخاب کرد تا امیدها برای بازگشت آلتمن از بین برود.

شرایط OpenAI به بغرنج‌ترین حالت ممکن رسیده است. از یک طرف سه عضو هیئت‌مدیره حرف اول را در شرکت می‌زنند و از طرف دیگر تقریبا تمامی کارمندان OpenAI از این سه نفر شاکی‌اند. OpenAI ساعاتی پیش جلسه‌ای اضطراری با حضور مدیرعامل جدید برگزار کرد؛ اما هیچ‌یک از کارمندان دفتر مرکزی به این جلسه نرفتند.

اخراج سم آلتمن شاید بدترین تصمیم در تاریخ OpenAI باشد. اعضای هیئت‌مدیره تصور می‌کردند که با قدرت‌نمایی می‌توانند به‌راحتی کارشان را انجام دهند، اما اتحاد کارمندان OpenAI و محبوبیت مثال‌زدنی سم آلتمن باعث شده است که حالا استعفای اعضای هیئت‌مدیره محتمل به نظر برسد.

منبع: خبـرآنلاین