عصر سه‌شنبه در تاشکند تیم ملی کشورمان دومین دیدار خود در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ را برگزار می‌کند. ما دیدار اول را پنجشنبه گذشته از هنگ کنگ ۴ بر صفر بردیم و حالا همه پیروزی دوم را هم برای شاگردان قلعه نویی کنار گذاشته‌اند، چرا؟ دیدار روز ۳۰ آبان سیزدهمین تقابل تاریخ دو […]

- چرا همه توقع برد ازبکستان را داریم؟/ ۱۰ برد از ۱۲ بازی، رقیب همیشه بازنده!

عصر سه‌شنبه در تاشکند تیم ملی کشورمان دومین دیدار خود در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ را برگزار می‌کند. ما دیدار اول را پنجشنبه گذشته از هنگ کنگ ۴ بر صفر بردیم و حالا همه پیروزی دوم را هم برای شاگردان قلعه نویی کنار گذاشته‌اند، چرا؟

دیدار روز ۳۰ آبان سیزدهمین تقابل تاریخ دو کشور است. ازبکستان از جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که در آغاز دهه ۹۰ میلادی آسیا را برای رقابت‌های ورزشی انتخاب کرد.

اولین تقابل دو کشور در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک با برتری ۴ بر صفر ما تمام شد، در حالی که ازبکستان مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل بود. این نتیجه هنوز هم بهترین پیروزی ما و بیشترین فاصله در این مسابقه است.

اما در ۱۲ میدان قبلی دو کشور تیم ملی ایران ۱۰ بار به پیروزی رسیده است! تنها یک بار در شهریورسال ۸۸ بازی دو کشور مساوی شد، بدون گل که اولین تجربه احسان حاج صفی کاپیتان فعلی ما در برابر ازبکستان بود.

و یک پیروزی هم نصیب ازبکستان شده است، در دور برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در ورزشگاه آزادی که بازی یک طرفه به نفع ما بود اما آنقدر گل نزدیم که در یک ضد حمله در دقایق آخر گل خوردیم. آن شکست درس بزرگی برای شاگردان کی روش شد.

پس مردم حق دارند که انتظار یک پیروزی مقابل ازبکستان داشته باشند. امیر قلعه نویی در دور قبلی حضورش در تیم ملی یعنی جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا در بازی اول ۲-۱ ازبکستان را برد و او هم تجربه پیروزی برابر این تیم را بیش از یک بار دارد؛ دیدار قبلی دو کشور ۵ ماه قبل در فینال جام کافا به نفع ما تمام شد.

مهدی طارمی در میان بازیکنان رکورددار بازی مقابل ازبکستان است. او از این ۱۲ مسابقه در ۷ بازی حضور داشته، حتی بیشتر از حاج کاپیتان حاج‌صفی! اما در ۱۲ مسابقه قبلی ۱۶ گل برای ایران و ۳ گل برای ازبکستان به ثبت رسیده که یکی از این سه گل را رحمان رضایی مدافع وقت تیم ملی در جام ملت‌ها ۲۰۰۷ و دستیار فعلی قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی، وارد دروازه خودی کرد. یعنی ازبک‌ها فقط دو بار دروازه ما را باز کردند و ۹ بازیکن کشورمان زننده ۱۶ گل به ازبکستان هستند. علی دایی و سردار آزمون با سه گل رکورد دارند، البته که دایی در یک مسابقه سه گل زد و سردار در ۳ بازی مختلف. او زننده آخرین گل ما به ازبکستان هم هست.

سید جلال حسینی، مهدی ترابی و مهدی طارمی هر کدام دو گل به ازبکستان زدند و علی موسوی، جواد کاظمیان، محمدرضا خلعتبری و روزبه چشمی نیز هر کدام یک گل وارد دروازه این تیم کرده‌اند.

با این آمار و پیشینه خیلی طبیعی است که همه انتظار یک پیروزی از تیم ملی را داشته باشیم. به خصوص که ایران در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با پیروزی بر ازبکستان بلیط صعود گرفت!

بیشتر بخوانید:

منبع: خبـر ورزشی