زیرنویس، گروه استان‌ها – علیرضا نوری کجوریان: عقب ماندگی مازندران از اقتصاد دریا پایه ریشه دیرینه‌ای دارد و نمی‌توان آن را محدود به سال‌های اخیر کرد بلکه گویی سال‌های سال ساحل نشینان با دریا قهر بوده اند. بهره مازندران از اقتصاد دریاپایه فقط در حد تورهای صیادی بود که به لنج‌های فرسوده و قدیمی خلاصه […]

زیرنویس، گروه استان‌ها – علیرضا نوری کجوریان: عقب ماندگی مازندران از اقتصاد دریا پایه ریشه دیرینه‌ای دارد و نمی‌توان آن را محدود به سال‌های اخیر کرد بلکه گویی سال‌های سال ساحل نشینان با دریا قهر بوده اند.

بهره مازندران از اقتصاد دریاپایه فقط در حد تورهای صیادی بود که به لنج‌های فرسوده و قدیمی خلاصه و فقط شش ماه از سال در دریا پهن می‌شد و پایان فصل صید دست صیادان خالی‌تر از هر زمان دیگر بود و به خانه‌هایشان برمی گشتند. این عقب ماندگی در حالی است که طی دهه‌های قبل محور تمامی برنامه‌های طرح ریزان فقط تا لب ساحل خلاصه می‌شود و مسؤولان از ترس غرق شدن در امواج نقدها و دریای متلاطم پا را از ساحل آن سوتر نمی‌گذاشتند.

نتیجه کم توجهی به اقتصاد دریا سبب شد که کشورهای حاشیه این دریاچه بسته، عزمشان را برای به یغما بردن ذخایر خزر بیشتر جزم کنند و از این همه مواهب خدادادی برای مازندران فقط چند قطعه ماهی استخوانی می‌ماند و آلودگی‌های دریا که هرساله بیشتر می‌شد.

تغییر نرم کریدور اقتصادی کشور از شرق و غرب به شمال – جنوب به یکباره مازندران را در مرکز ثقل آن قرار داد و این استان و ظرفیت به نقش اول این کریدور تبدیل شد.

داشتن سه بندر در کرانه ساحل موقعیت مازندران را برای نقش آفرینی در این کریدور ویژه‌تر کرد و با ابلاغیه مقام معظم رهبری رسماً سوت کشتی‌ها برای تحقق و توسعه اقتصاد دریاپایه به صدا درآمد.

کشتی‌ها به خط شدند/ تغییر مسیر اقتصاد از لب ساحل به پهنه دریا

مازندران در حالی که در گذشته کالاهای کشاورزی خود را از طریق زمینی به بازارهای هدف می‌رساند تصمیم گرفت پا در دریا بگذارد و مسیر جدید تجاری را کلید زند.

نداشتن کشتی مناسب تجاری و یخچال دار یکی از موانع مهم فراروی ما برای ارسال کالاهای کشاورزی و فاسدشدنی نظیر مرکبات به شمار می‌رود. از این رو شرکت کشتی سازی صدرا چراغ اول را روشن کرد و ساخت شناور مورد نیاز را کلید زد.

علاوه بر این شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز پای کار آمد و کانتینرهای مورد نیاز یخچال دار را تأمین کرد تا زمین بازی صادراتی از زمین به دریا کشیده شود.

با آب اندازی اولین کشتی کانتینری یخچال دار طی ماه جاری، گام عملیاتی برای توسعه صادرات و تجارت دریایی در استان مازندران آغاز شد و طراحی این کشتی‌ها توسط متخصصان بومی صورت گرفته است.

فاز جدیدی از توسعه تجارت در مازندران کلید خورد

«حسن خیریان پور» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به اینکه فاز جدیدی از توسعه تجارت در استان با بهره گیری از ناوگان حمل و نقل دریایی شروع شد، افزود: برای اولین بار شناور دریایی مجهز به کانتینر یخچال دار در استان بهره گیری شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باغداران و صادرکنندگان این اطمینان را داشته باشند که می‌توان ظرف مدت سه روز از بنادر استان محصولات را به بنادر روسیه ارسال کرد، افزود: مازندران قطب تولید مرکبات به شمار می‌رود و میزان تولید آن به سه میلیون تن می‌رسد.

خیریان پور با اشاره به اینکه که ۴۸۰ کیلومتر ساحل دریا در مازندران وجود دارد و بیشترین ساحل را از خزر به خودش اختصاص داده است، افزود: سه بندر فعال، بندر امیر آباد، بندر نوشهر، بندر فریدونکنار و با ظرفیت ۱۳.۵ میلیون تن بسیار حائز اهمیت هستند. دو منطقه ویژه اقتصادی که ما در بندر امیر آباد و نوشهر داریم و اخیراً هم در سه نقطه امیر آباد، نوشهر و بابلسر به تصویب رسید.

وی ادامه داد: همچنین سه فرودگاه فعال ساری، رامسر، نوشهر، علاوه بر جابه‌جایی مسافر و حمل بار بسیار می‌تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: در تولید محصولات شیلاتی و آبزی پروری بالغ بر ۱۱۵ هزار تن بهترین محصولات شیلاتی تولید داریم که از جمله آن خاویار صادراتی به کشورهای اروپایی و گوشت خاویاری است.

ورود کشتی‌های کانتینری به ناوگان تجارت مازندران سبب شده تا به دلیل ارزان و به صرفه بودن و کم کردن فاصله ارسال محموله تا بازارهای هدف و صادراتی، استقبال آن در مازندران افزایش یابد و این مساله سبب شد تا برنامه تردد کشتی‌ها از سوی شرکت کشتیرانی و اتاق بازرگانی به فعالان اقتصادی در استان اطلاع رسانی شود.

اعلام برنامه حرکت کشتی‌ها در مازندران

علی تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه برنامه حرکت کشتی‌ها برای حمل و تجارت دریایی به صورت منظم تنظیم شده است، افزود: با این کار صادر کننده و تاجر می‌تواند برای صادرات برنامه ریزی داشته باشد.

وی افزود: در پی هدف گذاری برای تقویت حمل ونقل دریایی طی هفته جاری چهار فروند کشتی برای صادرات محصولات در بندر امیرآباد برنامه ریزی شده است که دو فروند به مقصد بندر ناخاج کالا روسیه و دو فروند نیز به بندر اکتائو قزاقستان حرکت می‌کند.

کشتی‌ها به خط شدند/ تغییر مسیر اقتصاد از لب ساحل به پهنه دریا

تقی پور با بیان اینکه هزینه حمل محصولات با کشتی مقرون به صرفه است، افزود: این کشتی‌ها در هفته جاری روزهای ۳۰ آبان و دو آذرماه به مقاصد ذکر شده حرکت می‌کنند.

در سال جاری و از ابتدای مهر ماه تاکنون بیش از ۲۵ هزار تن محصولات کشاورزی و مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف صادر شد و در سبد صادراتی می‌توان نوبرانه های باغات شامل پرتقال و نارنگی را دید.

بسیاری از محصولات مازندران قابلیت صادرات دارند

بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان تولیدات مرکبات استان به مرز سه میلیون تن می‌رسد، افزود: تا سال گذشته بیشتر محصولات از طریق دیگر استان‌ها صادر می‌شود و امسال گواهی سلامت و قرنطینه مرکبات از داخل استان صورت می‌گیرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: درصد قابل توجهی از محصولات استان قابلیت صادرات دارند و امسال در تلاش هستیم تا حداقل ۲۰ درصد این تولیدات را صادر کنیم.

مؤمنی با بیان اینکه تولید کیفی و توجه به شناسنامه دار شدن محصولات مورد تاکید جدی است، افزود: با این کار وضعیت تولید ارتقا می‌یابد و اقبال بازارها نیز از محصولات استان بیشتر می‌شود.

در حال حاضر زیرساخت‌ها برای صادرات کالاها از بستر دریا در مازندران فراهم شده و حالا نوبت بخش خصوصی و تولیدکنندگان است تا از موقعیت مناطق آزاد تجاری و بنادر استان برای رساندن محصولات به کشورهای هدف بهره ببرند.

منبع: مـهر