تجارت آزاد ایران و اتحادیه اورآسیا سال آینده کلید می‌خورد
تجارت آزاد ایران و اتحادیه اورآسیا سال آینده کلید می‌خورد

اطلاعات نوشت: محمد صادق قنادزاده دیروز درنشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران با اعلام این مطلب افزود: تا ۲ ماه آینده سند نهایی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا درروسیه به امضا می رسد وپیش بینی می کنیم از ابتدای سال آینده تجارت با این اتحادیه آغاز شود. وی ادامه داد: با اجرایی […]

- تجارت آزاد ایران و اتحادیه اورآسیا سال آینده کلید می‌خورد

اطلاعات نوشت: محمد صادق قنادزاده دیروز درنشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران با اعلام این مطلب افزود: تا ۲ ماه آینده سند نهایی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا درروسیه به امضا می رسد وپیش بینی می کنیم از ابتدای سال آینده تجارت با این اتحادیه آغاز شود.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن تجارت آزاد، تعرفه ۸۷ درصد کالاها بین ایران وپنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفرخواهدشد اما تعرفه ۱۳ درصد دیگر کالاها همانند سابق خواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت واردات پنج عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۳۸۰ میلیارد دلار است که آغاز تجارت آزاد با این کشورها ظرفیت ویژه ای را دراختیارصادرکنندگان ایرانی قرارخواهدداد وجهشی بزرگ در صادرات کشور روی می دهد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۳۰ دور مذاکره برای پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا صورت گرفته است، تصریح کرد:درسال ۱۴۰۰ صادرات ایران به این اتحادیه یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار بود که درسال ۱۴۰۱با ۲۸ درصد رشد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاررسید.

همچنین درهفت ماهه امسال هم صادرات ایران به اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار بوده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد نشان می دهد.

قنادزاده درادامه با اشاره به برنامه های دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا درتهران اظهارداشت:در نمایشگاه اوراسیا که از ۱۳ تا ۱۶ آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، ۸۰ شرکت ایرانی و ۲۰ شرکت از کشورهای اوراسیایی حضور خواهند داشت‌ که شرکت‌های فعال در زمینه‌های کشاورزی، مواد غذایی، صنعتی، خودرو، شیمیایی و پتروشیمی، لوازم خانگی، سیم و کابل، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، معدنی، دارو و تجهیزات پزشکی، رنگ و رزین، معدن حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد:همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه اوراسیا، ۳ اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با روسیه، قزاقستان، عمان و همچنین کارگروه صنعت و معدن و تجارت با روسیه هم برگزار می شود.

معاون سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین به تمام پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا دراین نمایشگاه پاویون ملی خواهیم داد ومقامات ارشد کشورهای عضو اورسیا، اعضای پیمان شانگهای و سایرکشورهای همسایه وحاشیه خلیج فارس از جمله الکساندرنوواک معاون نخست وزیر روسیه، معاون نخست وزیر قزاقستان، وزیرتجارت اوراسیا، مدیران ۲ بانک بزرگ روسیه، وزیر بازرگانی عمان و دیگر مقامات دولتی وبخش خصوصی کشورها دراین رویداد نمایشگاهی حضور خواهندداشت.

وی خاطرنشان کرد: دردومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا پنج پنل تخصصی با موضوعات حمل و نقل،بانکی،انرژی وسرمایه گذاری،گمرکی وبیمه ای برگزار می شود.

منبع: اطلاعات انلاین