به گزارش زیرنویس از همدان، قدرت‌الله رستمی با اشاره به بهبود وضعیت کمبود شیرخشک اظهار کرد: شیرخشک به چند دسته تقسیم می‌شود که شیرخشک شماره یک از بدو تولد تا شش ماهگی، شماره دو از شش ماهگی تا دوازده ماهگی و شیرخشک ۳ از یک‌سالگی همچنین شیرخشک‌های رژیمی و آلرژی که در گذشته نیز نیاز به ثبت […]

به گزارش زیرنویس از همدان، قدرت‌الله رستمی با اشاره به بهبود وضعیت کمبود شیرخشک اظهار کرد: شیرخشک به چند دسته تقسیم می‌شود که شیرخشک شماره یک از بدو تولد تا شش ماهگی، شماره دو از شش ماهگی تا دوازده ماهگی و شیرخشک ۳ از یک‌سالگی همچنین شیرخشک‌های رژیمی و آلرژی که در گذشته نیز نیاز به ثبت در سامانه داشتند.

وی افزود: در بحث شیرخشک یک و دو کمبودی نداریم اما شیرخشک ۳ مقدار کمی در داروخانه‌ها موجود بوده که برخی از نوزادان که غذای کمکی مصرف می‌کنند و وزن مناسب دارند می‌توانند از شیرخشک شماره ۲ نیز استفاده کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به جلوگیری از قاچاق شیرخشک گفت: دولت برای شیرخشک یارانه پرداخت می‌کند که همین امر باعث می‌شود شاهد قاچاق و عرضه خارج از شبکه شیرخشک در کشور باشیم.

رستمی خاطرنشان کرد: به همین دلیل برای جلوگیری از قاچاق داروخانه‌ها موظف هستند با کد ملی و تاریخ تولد نوزاد عرضه شیرخشک را در سامانه تیتک ثبت کنند.

وی با اشاره به سهمیه شیرخشک نوزادان بیان کرد: در ماه هر نوزاد ۱۲ سهمیه شیرخشک دارد و مشکلی از این نظر نخواهیم داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: با اجرای ثبت در سامانه تیتک فقط به دنبال هستیم شیرخشک به دست مصرف کننده واقعی برسد با واردات شیرخشک خارجی نیز مشکلی از نظر کمبود نخواهیم داشت.

رستمی با بیان اینکه کارشناسان این مجموعه هفت ماهه امسال پنج هزار و ۷۶۰ پروانه و مجوز بهداشتی شامل ۴۲۱ مورد پروانه بهره برداری بهداشتی صادر کرده‌اند، گفت: همچنین ۲۹۴ مورد پروانه برای مسئولان فنی کارخانه تولید مواد غذایی و بهداشتی، پنج هزار و ۴۲ مورد پروانه بهداشتی ساخت (سیب سلامت) و گواهی بهداشت، گواهی انطباق صادر کردند.

وی افزود: یک هزار و ۷۰۰ مورد نظارت بر شرایط فنی و بهداشتی کارخانجات و کارگاه‌ها، یک هزار و ۳۱۰ فقره نمونه برداری از کارخانجات در سطح عرضه، درجه بندی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی استان، تشدید نظارت بر فرآورده‌های لبنی گوشتی، آب آشامیدنی و معدنی و رسیدگی به ۹۰ مورد شکایت با محوریت مواد غذایی و بهداشتی مهمترین تکالیف و اقدامات صورت گرفته در هفت ماهه سال جاری است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه خوشبختانه کیفیت آرد همدان مطلوب است و طبق استانداردهای موجود تولید می‌شود، گفت: نظارت لازم به آرد و کیفیت نانوایی‌ها داریم.

رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه نوع آرد در استان بین نانوایی‌های اصلی یعنی نانوایی‌های تولید نان لواش، تافتون، سنگک و بربری توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه اینکه آرد سنگک بهترین نوع این آردها و نزدیک به آرد کامل است، گفت: این نوع آرد از مواد معدنی و ویتامین بالایی به علت اینکه مقدار کمی از آن سبوس‌گیری شده، برخوردار است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: متأسفانه بر اساس سلیقه‌ای که ایجاد شده مردم به سمت نان‌های روشن و سفیدتر پیش می‌روند و به خوردن آنها بیشتر علاقه دارند در حالی که از آرد این نوع نان‌ها سبوس بیشتری گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه شیرها نیز با ویتامین D غنی‌سازی می‌شود، بیان کرد: درجه‌بندی کارخانجات و تولید فرآیندها توسط کارشناسان به صورت مستمر انجام می‌شود.

رستمی خاطرنشان کرد: همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در بحث قاچاق بازرسی‌های مشترک وجود دارد.

منبع خبر: رکنـا