خبرنگاران قربانی خشونت‌های رژیم صهیونیستی؛ اکتبر مرگبارترین ماه برای خبرنگاران رقم خورد
خبرنگاران قربانی خشونت‌های رژیم صهیونیستی؛ اکتبر مرگبارترین ماه برای خبرنگاران رقم خورد

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز سه‎شنبه تیم خبری شبکه المیادین را در جنوب لبنان هدف قرار دادند؛ در پی این حمله، «فرح عمر»، خبرنگار و «ربیع المعماری»، تصویربردار این شبکه به شهادت رسیدند. «غسان بن جدو»، مدیر شبکه المیادین شهادت این دو نفر را تایید کرد. دفتر رسانه‌ای دولت مستقر در غزه اعلام کرد که شهادت […]

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز سه‎شنبه تیم خبری شبکه المیادین را در جنوب لبنان هدف قرار دادند؛ در پی این حمله، «فرح عمر»، خبرنگار و «ربیع المعماری»، تصویربردار این شبکه به شهادت رسیدند.

«غسان بن جدو»، مدیر شبکه المیادین شهادت این دو نفر را تایید کرد.

دفتر رسانه‌ای دولت مستقر در غزه اعلام کرد که شهادت این دو روزنامه‎‌نگار در حملات هوایی رژیم صهیونیستی، تعداد شهدای روزنامه‌نگار را از زمان آغاز تجاوز‌ها در غزه به ۶۲ نفر رساند.

 

 

 خبرنگاران شهید

بیانیه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) اعلام کرد که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مرگ‌بارترین ماه را برای خبرنگاران از زمان آغاز ثبت آمار از ۳ دهه پیش به همراه داشته و باعث خاموشی خبری در منطقه مورد درگیری شده است.

این سازمان دیده‌بان خبرنگاران شهادت ده‌ها خبرنگار را از زمان آغاز تجاوز‌های رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ثبت کرده است.

اکنون این سازمان درخواستی فوری از رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن مطرح کرده تا قوانین درگیری مستقر شده از سوی نظامیان این رژیم را اصلاح کنند تا استفاده از نیروی مرگبار علیه روزنامه‌نگاران دارای نشان مطبوعاتی ممنوع شود. 

«شریف منصور»، هماهنگ‌کننده این کمیته برای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: افزایش تعداد کشته‌شدگان رسانه‌ای همراه با قطع پی‌درپی شبکه‌های اینترنتی و تلفنی و تشدید محدودیت رسانه‌ای، عملا یک خاموشی اطلاعاتی را در غزه، یک منطقه کوچک ساحلی، تحمیل کرده است. 

این مقام کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، تاکید کرد که این به معنای کمبود اطلاعات برای جمعیتی است که از دانستن اینکه از کجا غذا، سوخت و آب سالم تهیه کنند، ناامید هستند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی از پذیرفتن هرگونه مسئولیتی در قتل‌ها خودداری کرده و به سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی گفته است که نمی‌توانند امنیت رسانه‌ها یا کارمندان آن‌ها را تضمین کنند.

«منصور» با استناد به گزارش قبلی این نهاد به نام «الگوی مرگبار»، گفت: در ماه می‌گذشته، ما گفتیم که ارتش اسرائیل باید قوانین درگیری خود را تغییر دهد تا از استفاده از نیرو‌های مرگبار علیه روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: ما هیچ نشانه‌ای از انجام این کار ندیده‌ایم؛ بنابراین، این بار از متحدان اسرائیل، از جمله آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی نیز خواسته‌ایم که به آن فشار بیاورند تا از هرگونه استفاده از خشونت مرگبار علیه خبرنگاران جلوگیری کند.

روزنامه نگاران فلسطینی

آزادی بیان به سبک رژیم صهیونیستی 

روزنامه نگاران فلسطینی کشته و مجروح شده و یا به سادگی از انجام کار خود بازمانده‌اند و یکی دیگر از قربانیان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند؛ آزادی بیان در رنج است.

زمانی که صحبت از روزنامه‌نگاران فلسطینی و آزادی بیان می‌شود، آمار به شدت وحشتناک است.

انجمن روزنامه‌نگاران فلسطین با انتشار بیانیه‌ای گفته که دستکم دو روزنامه‎نگار فلسطینی هنوز مفقود هستند و سرنوشت آن‌ها مشخص نیست؛ این ارقام شامل تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی و داوطلبان رسانه‌ای نمی‌شود که برخی از آن‌ها نیز کشته شده‌اند.

علاوه بر شهادت روزنامه‌نگاران فلسطینی، فهرستی از ۳۲ روزنامه‎نگار و کارمند رسانه‌ای که از سوی نظامیان صهیونیست در کرانه باختری طی ماه گذشته دستگیر شده‌اند، ذکر شده است. 

بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران، می‎گوید که ۶۲ دفتر رسانه‌ها در کرانه باختری و نوار غزه در اثر گلوله‌باران یا یورش رژیم صهیونیستی تخریب شده‌اند. 

در برخی از این حملات، رایانه‌های شخصی و تجهیزات خبرنگاران ضبط شده و یکی از خبرنگاران آزاد شده در حال حاضر تا پایان مراحل قانونی از خروج از منزل و دسترسی به اینترنت منع شده است.

در بحبوحه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه، این رژیم کشتار گسترده‌ای را علیه خبرنگاران در آنجا به راه انداخته و عمدا متخصصان و دفاتر رسانه‌ها را هدف قرار داده است تا یک خاموشی واقعی و جامع رسانه‌ای در کل نوار غزه پیش ببرد.

روزنامه‌نگاران هدف قرار گرفته همگی متعلق به گروه‌های رسانه‌ای فعال در نوار غزه هستند و شامل خبرنگار تلویزیون فلسطین، اعضای خبرگزاری رسمی فلسطین و سایر افرادی است که برای رسانه‌ها و نهاد‌های داخلی و بین‌المللی کار می‌کنند.

تشدید تنش رژیم صهیونیستی علیه روزنامه‌نگاران با تحریک علنی وزیران و مقامات صهیونیست همراه بوده که ادعا‌های بی‌اساس و غیرمنطقی مطرح می‌کنند.

«دنی دانون»، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، خواستار اضافه شدن عکاسان و خبرنگار غزه به فهرست شرکت‎کنندگان در عملیات ۷ اکتبر و «حذف» آن‌ها شده است.

خبرنگاران قربانی خشونت‌های رژیم صهیونیستی

در همین حال، حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی دستکم ۱۱۷ دفتر مطبوعاتی را به طور کامل یا جزئی تخریب کرده و بیش از ۲۴ ایستگاه رادیویی نوار غزه به دلیل حملات مکرر رژیم صهیونیستی و کمبود سوخت دچار اختلال شده‌اند.

رژیم صهیونیستی همچنین کانال‌های ماهواره‌ای فعال در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله شبکه المیادین را محدود کرده است؛ همچنین این تهدید وجود دارد که شبکه الجزیره نیز به همین سرنوشت دچار شود.

رژیم صهیونیستی به طور هدفمند هیچ پناهگاه امنی برای خبرنگاران در نوار غزه باقی نگذاشته است؛ روزنامه‌نگاران حتی در حالی که لباس‌های دارای نشان مطبوعاتی به تن دارند در میدان جنگ، داخل چادر‌های مطبوعاتی که برای پوشش رسانه‌ای در کنار بیمارستان‌ها برپا شده‌اند، و در خانه‌های خود هدف قرار گرفته‌اند.

منبع: میزان

+