به گزارش زیرنویس ، محمدهادی ایمانیه شامگاه چهارشنبه در نخستین همایش گرامیداشت صنایع کوچک ” href=” ملی حمایت صنایع کوچک فارس اظهار کرد: صنایع کوچک ۹۰درصد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس را تشکیل می‌دهند و بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی استان نیز در شهرک‌های صنعتی رقم می‌خورد. استاندار فارس ادامه داد: در […]

به گزارش زیرنویس ، محمدهادی ایمانیه شامگاه چهارشنبه در نخستین همایش گرامیداشت صنایع کوچک ” href=” ملی حمایت صنایع کوچک فارس اظهار کرد: صنایع کوچک ۹۰درصد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس را تشکیل می‌دهند و بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی استان نیز در شهرک‌های صنعتی رقم می‌خورد.

استاندار فارس ادامه داد: در حال حاضر ۲مسئله مانع توسعه جهشی شهرک‌های صنعتی در استان فارس شده که یکی از مهم ترین مسائل تأمین نقدینگی و تسهیلات است.

وی افزود: بنده معتقدم اتکای منحصربه فرد به بانک‌ها کار اشتباهی است و باید یک هم‌اندیشی شکل بگیرد تا تدابیر و راه‌کارهای اساسی‌تری برای تأمین مالی واحدهای صنعتی اتخاذ شود.

ایمانیه اضافه کرد: راه‌های تأمین مالی نباید فقط منحصر به استفاده از ظرفیت بانک‌ها شود و در انتظار تبصره‌ها بماند؛ در انتظار تسهیلات بانکی و تبصره‌ها ماندن کاری منطقی نیست؛ هرچند که بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها هم نباید نادیده گرفته شود.

استاندار فارس بیان کرد: پس از پیگیری‌های که از استان فارس آغاز شد و با دستور رییس جمهور اخیراً بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده که بر اساس آن بانک‌های خصوصی باید ۵۰درصد منابع هر استان را به وام اختصاص بدهند و بانک‌های دولتی هم بایستی بالای ۸۰ درصد وام دهند.

وی گفت: تاکنون اکثر بانک‌های خصوصی زیر ۲۰ درصد وام می‌دادند؛ این درحالی است که مابه‌التفاوت‌هایی که از طریق اجرایی شدن تصمیمات اخیر ایجاد می‌شود به کمک صنعتگران خواهد آمد.

استاندار فارس یادآور شد: در حال حاضر مشارکت کردن صنعتگران با یکدیگر افزایش یافته و حتی تعداد موسساتی که تأمین مالی را بر عهده گرفته‌اند نیز افزایش پیدا کرده است و قطعا از واحدهای توانمند در این مسیر کمک خواهیم گرفت.

ایمانیه با بیان اینکه نمایندگان باید بحث مولدسازی بانک‌ها را پیگیری کنند، گفت: قرار نیست فقط سازمان‌های دولتی مولدسازی کنند بلکه بانک‌ها می‌توانند برخی از شعب‌شان در جاهای گران قیمت را به فروش برساند و شعبه را در یک محل کم هزینه‌تر ایجاد کنند و از این مابه‌التفاوت در عرصه تولید استفاده کنند؛ بدون شک این اقدام کارآمد و کارگشا خواهد بود.

وی بر ضرورت استفاده از قابلیت غیرایرانی‌ها به ویژه افغانی‌ها در بحث سرمایه‌گذاری تأکید کرد و گفت: تعدادی از غیرایرانی‌های ساکن در کشور و حتی سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم کشورهای خلیج فارس از قابلیت لازم برای سرمایه‌گذاری بهره می‌برند که می‌توان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد؛ تفاهمنامه‌هایی با سرمایه‌گذاران منعقد شده که در تلاش برای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها هستیم چراکه معتقدیم نباید به تفاهم‌نامه مکتوب بسنده کرد.

ایمانیه افزود: فعالان اقتصادی که توانمندی دارند می‌توانند کارخانه‌های راکد و نیمه راکد را خریداری کنند یا در این واحدهای تولیدی شریک شوند و به توانمند شدن آنها کمک کنند و زمانی که طرح توانمند شد سهمشان را مجددا بفروشند و به خریدار اصلی بازگردانند.

استاندار فارس در رابطه با تلاش‌ها برای حل مشکلات زیرساخت‌های برق آب و گاز در شهرک‌های صنعتی فارس گفت: عملیات اجرایی برای انتقال آب خلیج فارس به استان در ۱۱ منطقه فارس شروع شده است؛ امیدواریم مهلت ۴۰ ماهه برای به سرانجام رسیدن این طرح کاهش یابد؛ البته در تلاش هستیم که مهلت تکمیل این طرح که مسیری تا شعاع ۳۰کیلومتر را تأمین آب می‌کند به ۲۸ ماه کاهش دهیم.

وی بر ضرورت استفاده از پساب در شهرهای بزرگ استان تأکید کرد و گفت: پساب شهر شیراز که توسط شهرک‌های صنعتی بزرگ این کلانشهر خریداری شده فاصله زیادی تا مرحله استفاده شدن ندارد و قطعاً پس از تصفیه قابلیت استفاده در صنعت را دارد؛ این در حالی است که کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آلمان، چین، فرانسه، اسپانیا و آمریکا هم از این روش‌ها برای حل مشکلات آب صنایع کمک می‌گیرند و تاکنون هم سرمایه‌گذاری هنگفتی در این بخش کرده‌اند.

استاندار فارس احداث سه شهرک صنعتی انرژی خورشیدی را یکی از مصوبات سفر دوم دولت دانست و گفت: یکی از مصوبات هیات دولت، احداث سه شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در شهرستان‌های ایزدخواست، سورمق و بوانات است که هر کدام با ظرفیت ۵٠٠ مگاوات، فعالیت خواهد کرد؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند در این مناطق سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد: در بحث گاز هم با توجه به منابع جدید کشف شده در یک سال گذشته، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود؛ این در حالی است که تنها یکی از این منابع کشف شده می‌تواند پاسخگوی ۴۰ سال مصرف گاز کشور باشد؛ این اتفاق، اتفاقی امیدبخش است که نقش بسزایی نیز در افزایش منابع گازی کشور ایفا می‌کند.

ایمانیه یادآور شد: بعضی خدمات برای برق و گاز باید در اولویت دوم و سوم بگذاریم؛ در حال حاضر بحث تولید، کارآفرینی و اشتغال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استاندار فارس با اعتقاد به اینکه در استان بهتر می‌توان تصمیمات لازم را برای حل مشکلات در حوزه‌های مختلف صنعتی اتخاذ کرد گفت: امیدواریم شرایط لازم برای تفویض اختیارات به استان‌ها فراهم شود.

وی بر ضرورت ایجاد تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه تأکید کرد و افزود: برای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها تلاش‌های خوبی در ۲سال گذشته انجام شده اما کافی نیست و نیاز است که این تعاملات افزایش یابد؛ ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها هم به نفع دانشجویان است که پا را از چارچوب کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها فراتر بگذارند و هم به نفع صنعت است که با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی جدید بهره‌وری را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند.

استاندار فارس بر لزوم اختصاص یک درصد مالیات ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی تأکید کرد و گفت: هرچند شهرداری‌ها معتقدند هیچ وظیفه‌ای برای خدمات‌رسانی به شهرک‌های صنعتی ندارند اما با توجه به بهره‌مند شدن شهرداری از چهار درصد ارزش افزوده باید وظایفی برای آنها ترسیم و تدابیر لازم برای تحقق این مهم اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در شهرک‌های صنعتی همسایه از همسایه خبر ندارد و واحدهای مستقر در این شهرک‌ها از وضعیت تولیدات یکدیگر بی‌اطلاع هستند، گفت: نیاز است تعداد نمایشگاه‌هایی که نیازها و توانمندی‌ها را به عرصه نمایش می‌گذارند افزایش یابد؛ در حقیقت برگزاری نمایشگاه‌ها و افزایش تعداد نمایشگاه‌ها نقش مهمی در ایجاد بازار فروش دارد و کمک شایانی به مطلع شدن واحدهای صنعتی از ظرفیت‌های یکدیگر می‌کند.

ایمانیه اضافه کرد: شهرک صنعتی صنایع دستی همزمان با سفر دولت به استان فارس کلنگ زنی شده؛ بدون شک راه‌اندازی این شهرک به رونق گرفتن بازار صنایع دستی در استان فارس که به عنوان پایتخت صنایع دستی کشور شناخته می‌شود کمک خواهد کرد.

وی یکی از ضعف‌های استان فارس را سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات پزشکی دانست و بیان کرد: استان فارس قطب پزشکی کشور است اما تولیدات مرتبط با سلامت و پزشکی شایسته این استان نیست؛ برای حل این مشکل ۲شهرک صنعتی دارو در کنار آزادراه شیراز-اصفهان درحال احداث است که سرمایه‌گذاران فعال در عرصه تولید دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این عرصه دارند می‌توانند به این مهم ورود کنند تا از طریق سرمایه‌گذاری آنها این نقیصه استان فارس هم برطرف شود.

استاندار فارس با بیان اینکه هر روز ما باید روز حمایت از صنایع کوچک باشد، صنعتگران را بسیجیان عرصه اقتصاد دانست و گفت: تمام توان خود را برای برداشتن موانع از پیش روی صنعتگران به کار گرفته‌ایم؛ استانداری فارس آمادگی دارد که به حل مشکلات سرمایه‌گذاران بپردازد.

این همایش با حضور مسوولان استانی و کشوری و فعالان صنعتی شامگاه چهارشنبه اول آذرماه از ساعت ۱۶در محل مجتمع فرهنگی – رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.

صنایع کوچک به صنایعی گفته می‌شود که تعداد شاغلان آنها کمتر از ۵۰ نفر است‌ و بر اساس آمار بیش از ۹۰درصد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.

منبع : ایرنا

منبع خبر: رکنـا