انتقاد تند پلیس از ناایمنی ارابه‌های مرگ: جریمه‌ها افزایش می‌یابد؟
انتقاد تند پلیس از ناایمنی ارابه‌های مرگ: جریمه‌ها افزایش می‌یابد؟

اطلاعات نوشت: افزایش روزافزون قربانیان حوادث رانندگی طی چند دهه گذشته یکی از معضلات کشورمان بوده است که البته در برخی سنوات با اتخاذ تدابیری،این روند کاهشی شده  است اما به محض توقف اقدامات کارشناسی،شرایط وخیم تر از قبل شده است؛اما سئوال اینجاست که چرا مسئولان در برهه های مختلف نتوانسته  اند اقدامی اساسی و عاجل […]

- انتقاد تند پلیس از ناایمنی ارابه‌های مرگ: جریمه‌ها افزایش می‌یابد؟

اطلاعات نوشت: افزایش روزافزون قربانیان حوادث رانندگی طی چند دهه گذشته یکی از معضلات کشورمان بوده است که البته در برخی سنوات با اتخاذ تدابیری،این روند کاهشی شده  است اما به محض توقف اقدامات کارشناسی،شرایط وخیم تر از قبل شده است؛اما سئوال اینجاست که چرا مسئولان در برهه های مختلف نتوانسته  اند اقدامی اساسی و عاجل در این باره انجام دهند؟ و آیا می توان فقط مردم را به دلیلی عدم رعایت قوانینی راهنمایی و رانندگی مقصر دانست؟

کارشناسان حوزه ترافیک و تصادفات معتقدند ۳ عامل اصلی یعنی ایمنی جاده، ایمنی خودور و عامل انسانی در وقوع تصادفات منجر به جرح و مرگ نقش مستقیم دارند و تمامی این موارد لازم و ملزوم یکدیگرند؛به این معنی که اگر هر کدام از این عوامل با نقص مواجه باشد،تلاش برای ۲ عامل دیگر نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

عامل انسانی که از آن به عنوان ارتکاب تخلف رانندگی  منجر به تصادف یاد می شود،تاثیر بسزایی در وقوع تصادفات دارد اما به راستی می توان فقط رانندگان یا همان مردم را مهمترین علت مرگ سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات قلمداد کرد، بدون این که سهم خودروهای های فاقد شاخص های ایمنی را  در نظر گرفت و از افزایش جریمه ها سخن گفت.

فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی کشور سالهاست در زمینه ناایمن بودن خودورهای ناایمن هشدار می دهند و از خودروسازها درخواست می کنند در جهت ارتقای ایمنی تولیدات خود؛در جهت حفظ جان مردم قدم برداند اما به گفته رئیس پلیس راهور تاکنون اقدامی برای ایمن شدن این ارابه های مرگ برداشته نشده است و تنها چیزی که ارتقا یافته،افزایش نجومی قیمت خودروها طی سنوات گذشته بوده است.

پلیس همواره معتقد است می توان با هدف کاهش تصادفات، مبالغ جرایم رانندگی را افزایش داد اما آیا افزایش جرایم رانندگی مانعی برای کاهش تخلفات رانندگی ایجاد خواهد کرد؟ و اصولا افراد متخلف اصلا به مبلغ جریمه توجهی دارند؟ یا این که همانند صرف هزینه های سرسام آور برای تامین مایحتاج اولیه شان و خرید کالاهای اساسی نظیر برنج،روغن،گوشت و غیره عادت خواهند کرد ؟

اظهارات رئیس پلیس

در همین باره فرمانده فراجادر آیین افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان‌های تازه ساخت پلیس راه و راهور سراسر کشوربا اشاره به اینکه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰درصد تصادفات شده است، به ۳ تخلف سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو که می‌تواند ناشی از خستگی،خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه باشد اشاره کرد.

سردار احمد رضا رادان با تاکید بر ضرورت بازدارندگی در جرایم رانندگی گفت: این جرایم باید طوری تنظیم شود که فرد متخلف اصلا مرتکب تخلف نشود. اکنون مبلغ جریمه های تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند! نکته جالب این است که چرا باید تخلف کنیم؟ این را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جریمه های رانندگی ربطی به تورم و گرانی ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده است که نباید جریمه سنگین پرداخت کند ،لذا خاصیت بازدارنگی جریمه ها در همین جا معلوم می‌شود.

رئیس پلیس کشور تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای جهان برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشورمان  مبلغ جریمه های رانندگی بسیار پایین و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است.

رادان ادامه داد: اکثر رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند و بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات ۶ تا ۷ درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران هم آسیب می‌زند، پس چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل فرمانده فراجا از دولت تقاضا کرد تا اقدامات لازم در زمینه بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جریمه های رانندگی انجام دهد.

وی با توجه به آمار جانباختگان هم گفت: با اقداماتی که عمدتاً از سوی پلیس انجام شده است، توانستیم از ۲۸هزار جانباخته تصادفات در دهه ۸۰به ۱۷هزار کشته در تصادفات رانندگی برسیم، عمده این اقدامات از سوی پلیس انجام شد و به طور حتم اگر پلیس برای کاهش شمار جانباختگان تصادفات برنامه‌ای نداشت، شمار کشته شدگان حوادث رانندگی از ۱۷هزار کشته به ۴۱ هزار نفر رسیده بود.

فرمانده فراجا همچنین در رزمایش خودرویی پلیس راهور گفت: پلیس راهور ویترین انتظامی کل کشور است، این ویترین همه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی را به خود اختصاص داده است که در جامعه از پلیس انتظار می‌رود. در واقع پلیس راهور یکی از پلیس‌هایی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی انتظامی کشور را  افزایش دهد

 رادان گفت: پلیس مسئول تصادفات نیست، پلیس باید نظارت بر ماموریت‌  دستگاه‌های دیگر داشته باشه تا نتیجه آن کاهش تصادفات باشد. اکنون پلیس بار دستگاه‌های دیگر را به دوش می کشد و در زمینه کاهش تصادفات هم اقدام کرده است. دستگاه‌های زیادی در حوزه کاهش تصادفات مسئولیت دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

وی برخلاف اظهارات چند روز گذشته مسئولان راهور و همچنین هشدار رئیس پلیس راهور مبنی بر روند تصاعدی آمار تصادفات، از کاهش ۷.۵درصدی تصادفات در کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: از همکارانم در پلیس راهور می‌خواهم که با تداوم اقدامات خوب خود و انجام اقدامات لازم تا پایان سال به کاهش ۱۲درصدی تصادفات برسیم،همچنین امیدوارم که دیگر دستگاه‌ها هم در این زمینه پای کار بیایند.

ورود خودروهای جدید به پلیس راهور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا هم با بیان این که  ۲۸۰۰خودروی جدید وارد ناوگان پلیس راهور شده است، ادامه دارد: امروز ساختمان ۱۵پاسگاه پلیس راهنمایی و رانندگی در استان‌های خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی، گلستان، ایلام، شرق تهران، گیلان، گرگان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بندرعباس، مازندران و یزد به بهره‌برداری رسید.

وی همچنین در رزمایش خودرویی پلیس راهور گفت: برابر آمار اعلام شده از سوی سامانه‌های ترددشمار جاده‌ها، از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۲۷میلیارد و ۸۰۰میلیون تردد در کشور انجام شده که پلیس راهور نسبت به مدیریت تردد و تامین ایمنی ترافیکی آنان اقدام کرده است.

وی همچنین دیروز در مراسم رونمایی از خودروهای جدید پلیس راهور گفت: در این مراسم ۱۰۰دستگاه خودروی جدید به ناوگان خودرویی پلیس راهور فراجا افزوده شد. از ابتدای امسال تا کنون هم بیش از ۳۰۰دستگاه خودرو جدید وارد پلیس راهور شده است.

هادیانفر کاهش تصادفات رانندگی را یکی از اولویت‌های پلیس راهور برشمرد و گفت: پلیس همواره در این مسیر در حال حرکت  اما لازم است که تمامی دستگاه‌ها در این باره به پلیس کمک کنند.

 

منبع: اطلاعات انلاین