تیم‌ملی با این شیوه بازی در جام ملت‌ها به مشکل می‌خورد
تیم‌ملی با این شیوه بازی در جام ملت‌ها به مشکل می‌خورد

ابراهیم قاسمپور پیشکسوت فوتبال درباره تساوی تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: نیمه اول بازی هم زیاد خوب نبودیم و نمی‌دانم ازبکستان از ما ترسیده بود و یا تجربه بازیکنان ما در نیمه اول کارایی داشت که در این نیمه توانستیم ۲ گل بزنیم، اما […]

- تیم‌ملی با این شیوه بازی در جام ملت‌ها به مشکل می‌خورد

ابراهیم قاسمپور پیشکسوت فوتبال درباره تساوی تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: نیمه اول بازی هم زیاد خوب نبودیم و نمی‌دانم ازبکستان از ما ترسیده بود و یا تجربه بازیکنان ما در نیمه اول کارایی داشت که در این نیمه توانستیم ۲ گل بزنیم، اما واقعا در نیمه دوم بد بودیم و فوتبالی ندیدم و هیچ برنامه و تفکر خاصی برای حفظ ۲ گل زده نداشتیم.

ازبکستان باهوشیاری می توانست برنده بازی با ایران شود 

او افزود: تیم ملی ازبکستان در نیمه دوم شروع به پرس کردن از جلو کرد و این کار را برای ما سخت کرد. هر تیمی که ما را پرس کند کار را برای ما سخت می‌کند و بعد از آن  نمی‌توانستیم از زیر پرس سختی که در یک سوم دفاعی ما انجام می‌دادند خارج شویم و به توپ‌های بلند و مستقیم و بی هدف روی می‌آوردیم و هیچ برنامه نداشتیم و ۲ گل هم خوردیم. اگر ازبکستان هوشیارتر بازی می‌کرد و دقت بیشتری روی ضربات آخر به کار می‌برد شاید برنده بازی می‌شد.

ازبکستان با روحیه جنگندگی خود گل های خورده را جبران کردند  

قاسمپور درباره اظهارات امیر قلعه نویی بعد از بازی مبنی بر اینکه بازیکنان ما در نیمه دوم راه می‌رفتند، اما ازبکستانی‌ها با قلبشان بازی کردند، گفت: البته این نظر قلعه نویی محترم هست و مربی باید نظری بدهد و مشکلات را ببنید که در کجا‌ها بود و مطرح کند. حالا آن‌ها با روح و دلشان و هر چه بگویید بازی می‌کردند و ۲ گل عقب بودند و در جلوی تماشاگران خودشان می‌خواستند جبران کنند و با روحیه جنگندگی، تعصب و غیرت خود بازی و ۲ گل خورده را جبران کردند. آن‌ها  فشار آوردند و بازی  را از ما گرفتند و خلاقیت و توانایی بازیکنان ما صفر شده بود.

جای تعجب دارد که نتوانستیم در نیمه دوم بازی را کنترل کنیم 

پیشکسوت فوتبال تصریح کرد: جای تعجب دارد  که ما ۲ گل در نیمه اول زدیم و بازی تقریبا پایاپایی را انجام دادیم،   اما چه اتفاقی می‌افتد که در نیمه دوم با در اختیار داشتن  این همه بازیکن باتجربه و لژیونر که استرسی ندارند در نهایت نمی‌توانیم بازی را کنترل کنیم. به نظرم یک جای کار ایراد دارد و باید بررسی شود، چون ازبکستان تیم درجه دوم آسیا حساب می‌شود و درجه یک نیست، اما ما در آینده در جام ملت‌های آسیا در صورتی که با همین شیوه بخواهیم بازی کنیم مطمئنا در این رقابت‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.

باید به تدریج نسل جدیدی را به تیم ملی فوتبال ترزیق کنیم 

او درباره اینکه میانگین سنی بالای بازیکنان تیم ملی فوتبال باعث افت بدنی آن‌ها در نیمه دوم شده بود، گفت: نمی‌دانم تیم ملی  بعد از بازی با هنگ کنگ ریکاوری کرده و یا بد ریکاوری شده بود. به نظرم  برخی از بازیکنان در این سن در بالاترین سطح بازی می‌کنند. البته من از انتخاب تکراری بازیکنان و میانگین سنی بالای ملی پوشان  ایراد می‌گیرم و بعضی از آن‌ها شادابی و کیفیت  گذشته خود را ندارند، اما اگر به سن اشاره کنیم  اکنون می‌بینیم که برخی از بازیکنان در اروپا با سن بالا هم دارند در بهترین شرایط بازی می‌کنند. من معتقدم که باید فکری اندیشیده شود که به تدریج  نسل جدیدی را کم کم به تیم ملی ترزیق کنیم که جایگزین بازیکنانی شوند که کیفیت گذشته خود را ندارند.

با عدم جوانگرایی در ۲، ۳ آینده به مشکل می‌خوریم 

قاسمپور تصریح کرد: زمانی سن بازیکن بالا می‌رود، اما هنوز آن کیفیت  و توانایی بازیکن جواب می‌دهد، اما بعد از آن دیگر بدن‌ها جواب نمی‌دهد و آنجا باید فکری کرد و یکسری نیروی جوان  خلاق که توانایی فنی‌شان  خوب است به تیم ملی ترزیق شوند، چون اگر این کار صورت نگیرد در ۲، ۳ سال آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیران فوتبال تبعات جوانگرایی را قبول نمی‌کنند 

پیشکسوت فوتبال درباره اینکه تیم ملی فوتبال با همین نفرات به جام ملت‌های آسیا می‌رود، گفت: هیچ آدم عاقلی هم نمی‌آید برای یکی، ۲ ماه که بیشتر از این وقت نداریم بیاید و تیمش را یک دفعه جوان کند، چون جوانگرایی تبعات دارد. مربیان و مدیران فدراسیون فوتبال نمی‌توانند اکنون ریسک کرده و یک دفعه تیم خود را جوان کنند. البته به نظرم در بازی‌های جام ملت‌های آسیا به یکسری از بازیکنان جوان، اما باکیفیت خوب نیاز داریم که در کنار بازیکنان باتجربه‌ای که هنوز توانایی دارند و تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها را تشکیل می‌دهند در نهایت می‌توانند در این مسابقات جواب بدهند. معمولا مربیان در کوتاه مدت نمی‌آیند تیم خود را جوان کنند،   چون اگر این کار را انجام بدهند به خصوص در منطقه حاشیه خلیج فارس در صورتی که نتیجه نگیرند سریع آن‌ها را برمی دارند و هیچ ثباتی برای مربیان نیست. همچنین  مدیریت باشگاه‌ها و مسئولان فدراسیون فوتبال تبعات جوانگرایی را قبول نمی‌کنند  و اگر مربی بیاید و تیم خود را جوان کند و نتیجه نگیرد نمی‌گویند جوانگرایی کرد و  ۳، ۴ سال به او فرصت بدهیم سریع او را برکنار می‌کنند.  

تیم ملی نوجوانان در جام جهانی عملکرد خوبی داشت 

قاسمپور درباره اینکه تیم ملی نوجوانان  با شکست برابر تیم ملی مراکش در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی زیر ۱۷ سال حذف شد، گفت: تیم ملی نوجوانان در گروه سختی قرار گرفته بود، اما با  ۲ تا تیم قدر مثل انگلیس و برزیل و با ۶ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به این ۲ تیم به عنوان تیم سوم به مرحله بعد جام جهانی صعود کرد. به نظرم نوجوانان کشورمان خوب کار کردند و بگذریم که جلوی مراکش با ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد. البته پنالتی زدن به شانس و روحیه بازیکنان برمی گردد. من نمی‌دانم با این تیم پنالتی کار شده بود یا نشده بود، اما دیگر از دست مربی خارج است.

تجربه نوجوانان ما در جام جهانی کم بود 

او افزود: به نظرم عبدی و دستیارانش خوب کار کردند و تیم ملی نوجوانان  جلوی ۳ تیم قدرتمند برزیل، انگلیس و مراکش تقریبا یک بازی پایاپای انجام داد و بازی‌های ضعیفی ارائه نداد و بازی‌های قابل قبولی کرد. تیم ملی نوجوانان ما بعد از چند سال به جام جهانی رفت و تجربه بازیکنان و مربیان ما در این تورنمنت بزرگ کم بود. همچنین تیم‌هایی مثل برزیل، انگلیس و مراکش تدارکات خوبی می‌بینند و امکانات خوبی دارند و انتظار هم نداشته باشیم که ما خودمان را هم سطح آن‌ها ببینیم.

قاسمپور در پایان گفت:  در هر صورت کاری که تیم ملی نوجوانان کرد تا اینجای کار موفقیت آمیز بود و شکست برابر مراکش در ضربات پنالتی در حالی که تا دقیقه ۹۰ جلو بودند و گلی که در وقت‌های اضافه دریافت کردند به خاطر اشتباه خط دفاعی ما بود که با هم درگیر شدند و توپ جلوی مهاجم مراکش افتاد و گل تساوی را به ثمر رساند. در مجموع نتایج تیم ملی نوجوانان خوب و موفقیت آمیز بوده است و باید برای سال‌های آینده برنامه ریزی شود.

باشگاه خبرنگاران