چرا رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش آتش‌بس موقت شد؟
چرا رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش آتش‌بس موقت شد؟

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عملیات ۷ اکتبر یک پیروزی نظامی برای جنبش حماس بود و آتش‌بس ایجاد شده نیز یک پیروزی سیاسی برای جریان مقاومت فلسطین است.

 

جنبش حماس بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که بعد از مذاکرات سخت و پیچیده که روز‌های زیادی زمان برد به یاری خداوند و تلاش‌های گسترده قطری و مصری به توافق آتش بس انسانی (آتش بس موقت) به مدت چهار روز دست یافتیم.

در این بیانیه آمده است: بر اساس این توافق آتش بس دوطرفه انجام می‌شود و تمام اقدامات نظامی ارتش صهیونیستی در تمام مناطق نوار غزه متوقف می‌شود و تحرکات خودرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی که به داخل نوار غزه نفوذ کرده‌اند نیر متوقف می‌شود.

همچنین صد‌ها کامیون ویژه کمک‌های انسانی، امدادی، پزشکی و سوخت بدون استثنا وارد تمام مناطق شمالی وجنوبی غزه خواهد شد.

بر اساس این آتش بس، ۵۰ اسیر صهیونیست زن وکودک زیر ۱۹ سال آزاد خواهند شد و در مقابل نیز۱۵۰ زن وکودک زیر ۱۹سال فلسطینی موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند.

«حسین آجرلو» در ارتباط با توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش بس و توقف موقت جنگ گفت: جریان حماس بعد از عملیات طوفان الاقصی وارد یک جنگ نامتقارن با رژیم صهیونیستی شده بود و توان عملیاتی خود را حفظ کرده بود، اما با توجه به پیشروی زمینی رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی شهر غزه و نسل کشی انجام شده از سوی این رژیم علیه مردم این منطقه، جنبش حماس در راستای حمایت از مردم فلسطین و با توجه به اینکه به تعداد قابل توجهی از اهداف خود در حوزه نظامی دست پیدا کرده بود با ایجاد آتش‌بس موقت موافقت کرد.

وی با بیان اینکه حماس پیش از این شرایط خود را برای ایجاد آتش‌بس اعلام کرده بود، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با توجه به شکست نظامی و عملیاتی که در جریان ۷ اکتبر متحمل شده بود سعی داشت در جنگ نظامی ایجاد شده به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند که اهداف حداقلی او آزادی اسرا و ایجاد مانع در پرتاب موشک از سوی حماس بود و اهداف حداکثری خود را از بین بردن جریان حماس و تسلط بر نوار غزه تعیین کرده بود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در ۴۷ روز گذشته حتی نتوانست به اهداف حداقلی که مشخص کرده بود دست پیدا کند، ادامه داد: در کنار فشار‌های داخلی در اراضی اشغالی به مقامات رژیم صهیونیستی جهت انجام هرچه زودتر تبادل اسرا، افزایس فشار‌های بین‌المللی به رژیم صهیونیستی نیز باعث شد که این رژیم مجبور به پذیرش آتش‌بس شود.

 

در بخشی دیگر از بیانیه حماس اعلام شده که پرواز‌ها در مدت ۴ روز آتش بس در جنوب متوقف خواهد شد.

در شمال نیز پرواز‌ها روزانه به مدت ۶ ساعت از ۱۰:۰۰صبح تا ۴:۰۰بعد از ظهر متوقف خواهد شد.

در مدت آتش بس رژیم صهیونیستی متعهد است که در تمام مناطق نوار غزه به هیچ فردی تعرض نکند و هیچ کس را بازداشت نکند.

در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است که آزادی رفت و آمد مردم از شمال تا جنوب در طول خیابان صلاح‌الدین تضمین شده است.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است که علیرغم تعلل رژیم صهیونیستی و تلاش برای طولانی کردن مذاکرات، بند‌های این توافق بر اساس رویکرد مقاومت و ملاحظات آن ایجاد شده است که هدف آن خدمت به مردم فلسطین و تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به قطعنامه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل در راستای ایجاد آتش بس در اراضی اشغالی خاطرنشان کرد: فشار‌های بین‌المللی به رژیم صهیونیستی و آمریکا در ارتباط با پذیرش آتش‌بس به حدی افزایش پیدا کرده بود که آمریکایی‌ها بر خلاف قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل که در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی آن‌ها را وتو می‌کردند به قطعنامه اخیر شورای امنیت رای ممتنع داد.

وی همچنین با بیان اینکه در داخل رژیم صهیونیستی نیز شاهد افزایش اختلافات در نحوه برخورد با حماس و تاکتیک‌های اتخاذ شده برای ادامه جنگ بودیم و این مسائل در کنار هم رژیم صهیونیستی را در شرایطی قرار داد که مجبور به پذیرش آتش‌بس موقت شد در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی این آتش‌بس ادامه پیدا می‌کند؟ گفت: این موضوع بستگی به نوع برخورد طرفین با موضوع آتش بس دارد.

آجرلو با بیان اینکه در آتش‌بس موقت، تمهیداتی برای تمدید آتش‌بس در نظر گرفته شده است و در همین چارچوب به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد آتش‌بس تمدید شود، گفت: آتش بس ایجاد شده مانع ادامه جنگ خواهد شد و شرایط موجود را به سمت برخورد نقطه‌ای و عملیاتی سوق خواهد داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان صحبت‌های خود گفت: عملیات ۷ اکتبر یک پیروزی نظامی برای جنبش حماس بود و آتش بس ایجاد شده نیز یک پیروزی سیاسی برای جریان مقاومت فلسطین است.

منبع: ایسنا

+