به گزارش زیرنویس، تفاهم‌نامه مشارکت در طراحی، احداث و بهره‌برداری پسماندسوز ۶ هزار تُنی تهران با حضور علیرضا زاکانی ؛ شهردار تهران ، لطف‌الله فروزنده؛ معاون مالی، حسین نظری؛ معاون خدمات شهری، رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان پسماند، خاصه‌باف؛ مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران چینی امضا شد. علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه […]

به گزارش زیرنویس، تفاهم‌نامه مشارکت در طراحی، احداث و بهره‌برداری پسماندسوز ۶ هزار تُنی تهران با حضور علیرضا زاکانی ؛ شهردار تهران ، لطف‌الله فروزنده؛ معاون مالی، حسین نظری؛ معاون خدمات شهری، رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان پسماند، خاصه‌باف؛ مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران چینی امضا شد.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه یکی از دستاوردهای سفر چین آشنایی با ظرفیت‌های حوزه زیست‌محیطی و مدیریت پسماند بود که مورد تفاهم قرار گرفت، اظهار کرد: در سفر چین به این جمع‌بندی رسیدیم که زباله‌سوز ۶ هزار تُنی برای شهر تهران تاسیس کنیم.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ مطالعات مفصلی در مورد مدیریت پسماند تهران صورت گرفته بود، گفت: تکنولوژی زباله‌سوز در این مطالعه مورد توجه بود. امروز شاهد عملیاتی شدن همان مطالعات و عقد تفاهم‌نامه در راستای آن هستیم. همه دستاوردهای نظری نشان می‌دهد که استقرار این تکنولوژی می‌تواند تحول بزرگی برای تهران ایجاد کند.

زاکانی با بیان اینکه این اقدام گام اول است و امیدواریم زمینه کار مشترک با طرف چینی فراهم شود، افزود: این کارخانه پسماندسوز می‌تواند روزانه تا ۲ هزار و ۴۵۰ مگاوات برق ناشی از سوزاندن زباله‌های تهران تولید کند. توان تولیدی در داخل کشور و البته برای صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سهم شهرداری تهران در راه‌اندازی این پروژه ۳۰ درصد است، اضافه کرد: ۷۰ درصد دیگر با سرمایه‌گذاری و مشارکت طرف چینی عملیاتی خواهد شد.امیدواریم با عملیاتی شدن این کارخانه زمینه ایجاد محیط‌زیست سالم‌تر بدون گازهای آلاینده فراهم شود. مشکلی که جنوب تهران با آن مواجه است و از ده‌ها سال پیش زباله‌های تهران به این منطقه منتقل شده و موجبات مشکلات زیست‌محیطی فراوانی است.

شهردار تهران افزود: ما هم در حوزه زیست محیط و هم در مشارکت با چین می‌توانیم زمینه مناسبی را برای توسعه این نوع فعالیت‌ها برای شهرهای سراسر کشور به اقتضای هر اقلیم فراهم‌ کنیم؛ لذا امیدواریم علاوه بر حل مشکلات تهران، مشکلات ناشی از دفع غیراصولی پسماند در سایر شهرها نیز برطرف شود.

زاکانی با ابراز امیدواری به آنکه ظرف سه سال پس از شروع کار، این کارخانه به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: مقرر شد ظرف سه ماه آینده با نهایی شدن تمام جزئیات فنی و مالی، قرارداد نهایی منعقد شود؛ برای تامین ۳۰ درصدی سهم ایران در این پروژه نیز، بانک مرکزی ظرفیت ارزی را فراهم خواهد کرد.

شهردار تهران با اشاره به دقت به منافع ملی و ایجاد زمینه همکاری بین ایران و چین، یادآور شد: شرکت طرف قرارداد در این کارخانه، از ظرفیت تکنولوژیک و سوابق جدی در توسعه فعالیت‌های زیست محیطی برخوردار است. امیدواریم این خدمات تکرار و تکنولوژی آن به کشور منتقل شود.

وی درباره ارزش این پروژه ادامه داد: ارزش اولیه احداث این زباله‌سوز، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. البته جزئیات فنی و رژیم تأمین مالی بعد از نهایی شدن قرارداد دقیق خواهد شد. طرف ایرانی سهم ۳۰ درصدی خود را در ابتدای پروژه انجام و البته در سال‌های فعالیت در آن مشارکت خواهد کرد.

زاکانی با اعلام اینکه طول زمان خدمت این کارخانه ۵۰ سال است و در ۱۵ سال ابتدایی، نگهداشت آن توسط طرف چینی انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه برای کشور از جنبه زیست محیطی، تامین انرژی و منفعت ملی اهمیت قابل توجهی دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه زباله‌سوز مورد تفاهم تنها نیمی از آلاینده‌های مورد قبول استانداردهای اروپا را دارد، تأکید کرد: کیفیت این دستگاه‌ از تولیدات اروپایی نیز بالاتر است.

زاکانی تصریح کرد: آرادکوه به عنوان مجموعه تجمیع پسماندها همواره مورد توجه قرار گرفته و مردم جنوب شهر در معرض آسیب بودند، اما با این اقدام عملاً یک دستاورد برای شهروندان تهرانی خواهد بود. ۳۰ درصد سهم شهرداری تهران به‌گونه‌ای است که تا پایان کار درآمدها و بهره‌برداری برای شهرداری خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اینکارخانه زباله‌سوز ۶۰۰۰ تُن در روز با ۶ خط هزار تُنی خواهد بود، اضافه کرد: این کارخانه یا در ۲ خط سه هزار تنی و یا در سه خط ۲ هزار تُنی فعالیت خواهد کرد. ما دو ماه فرصت داریم کار را نهایی کنیم و فاز عملیاتی آن آغاز خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه حدود نیم میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری طرف خارجی در کارخانه زباله‌سوز است، اظهار کرد: سفر چین دستاوردهای زیادی داشت. دستاوردهای این سفر (منهای کارخانه پسماندسوز) بیش از ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. هفته آینده شاهد سفر یک هیئت دیگر چینی برای پیگیری موضوعات خواهیم بود.

منبع خبر: رکنـا