در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار به استثنای دیروز که رشد ۲۰۰ تومانی داشت، همواره با نوسانات کاهشی محدود همراه بود. در آخرین معامله روز گذشته این اسکناس با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. در روزهای گذشته اخبار مربوط به آتش‌بس چهار روزه حماس و اسرائیل که از صبح امروز آغاز شده […]

- پیش‌بینی قیمت دلار ۴ آذر ۱۴۰۲ / خطر آینده بدون برجام، برای دلار چیست؟

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار به استثنای دیروز که رشد ۲۰۰ تومانی داشت، همواره با نوسانات کاهشی محدود همراه بود. در آخرین معامله روز گذشته این اسکناس با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. در روزهای گذشته اخبار مربوط به آتش‌بس چهار روزه حماس و اسرائیل که از صبح امروز آغاز شده است، مهمترین موضوع مورد توجه معامله‌گران بود.

در روزهای پایانی آبان و دو روز ابتدایی آذر، کشمکش سختی میان افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار وجود داشت. در نهایت این تلاش افزایشی‌های بازار ارز بود که با خریدهای خرد اجازه ورود دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی را ندادند. با این وجود در اکثر روزها جو بازار بیشتر فروشنده بود تا خریدار. معامله‌گران بسیاری با احتمال بالای آتش‌بس میان حماس و اسرائیل دست از معامله کشیده بودند یا به دیگران توصیه فروش داشتند.

تحلیلگران بازارهای مالی با توجه به مفروضات موجود، کف خوشبینانه قیمت دلار را منطقه ۴۷ هزار و ۸۰۰ تا ۴۸ هزار تومان می‌دانند و سقف قیمت این اسکناس را نیز محدوده ۵۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر می‌گیرند.

پایان برجام کلید خورد؟

روز پنجشنبه بریتانیا، انگلیس و آلمان که به‌عنوان تروئیکای عضو برجام شناخته می‌شوند با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تصمیم خود مبنی بر تداوم نیافتن لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران خبر دادند. این کشورها در بیانیه خود ضمن طرح اتهاماتی علیه ایران خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدام خود را «پاسخ مستقیم به عدم پایبندی جدی و فزاینده» جمهوری اسلامی ایران و منطبق با برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌اند.

در این بیانیه آمده تصمیم شهریورماه جمهوری اسلامی در لغو مجوز بازرسان آژانس از ادامه بازرسی در ایران نشان‌دهنده خودداری «مستمر» و «قاطع» جمهوری اسلامی ایران از همکاری با آژانس است. این خبر در حالی منتشر شد که بازارهای مالی ایران در تعطیلات پایانی هفته قرار دارند و باید دید از این پس سیاست‌گذار چه سیگنالی را جایگزین اخبار برجام برای آرام‌گرفتن بازارهای مالی می‌کند.

دلار به سمت ارزش حرکت می‌کند؟

در ماه‌های گذشته کارشناسان اقتصادی همواره موضوع توافق برجام را به‌عنوان نقطه عطف سروسامان دادن به اقتصاد کشور عنوان می‌کردند؛ به گونه‌ای که عنوان می‌شد توافق برجام شاید به طور مقطعی شوک کاهشی به بازارهای مالی بدهد اما در بلندمدت و با گشوده شدن بازارهای جهانی به روی اقتصاد ایران و برداشتن تحریم‌ها تولید و صادرات رونق خواهد گرفت و چرخ اقتصاد برای مهار تورم می‌چرخد.

گفتنی است موتور محرکه حرکت ارز به نمایندگی دلار، تورم است. تورم نیز دو بازوی اصلی که تفاضل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی است را داراست؛ این رشد نقدینگی در ترازنامه بانک مرکزی قابل مشاهده است. با توجه به رشد پایه پولی اما نقدینگی رشد منفی داشته است و دلیل آن رکود و عدم گردش پول در بازار است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر امیدوار باشیم برجامی رخ دهد، دلار تا حوالی ۶۰ هزار تومان نیز می‌رسد یعنی قیمت به ارزش نزدیک می‌شود. اما اگر به تفاهم نرسیم چه اتفاقی می‌افتد؟ قیمت دلار از ارزش فاصله می‌گیرد اما چقدر؟ کارشناسان معتقدند در این صورت، دلار می‌تواند تا کریدور هفتم هم حرکت کند و ارزش آن همچنان ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان است.

گفتاردرمانی به جای برجام

فعالان اقتصادی همواره خبردرمانی و رویدادهای مساعد سیاسی را از عوامل محدودکننده رشد قیمت دلار می‌دانند. آنها معتقدند در ماه‌های آینده با افزایش نقدینگی و تورم، روند دلار رو به بالا خواهد بود. اگر برجامی رخ ندهد و تمام مذاکرات گفتاردرمانی باشد شاهد رشد تند و شارپی در بازار ارز خواهیم بود.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای مجاور افزایش محدودی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با رشد ۱۰۰ تومانی روی قیمت ۵۰ هزار ۴۲۰ تومانی ایستاد. دیروز دلار هرات رشد ۲۰۰ تومانی داشت و از کف کریدور ۵۰ هزار تومانی فاصله گرفت و با قیمت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات روز گذشته تغییر قیمت نداشت و با همان قیمت ۱۳ هزار ۸۴۰ تومانی روز چهارشنبه معامله شد.

۲۱۷۲۲۳

منبع: خبـرآنلاین