این روزها شاهد حضور بازیکنانی در تیم ملی ایران هستیم که در ۳۴ و ۳۶ سالگی هنوز نتوانسته‌اند دل بکنند و دوست دارند دعوت شوند و بازی کنند. احسان حاج‌صفی ۳۴ ساله به عنوان مدافع چپ برای تیم ملی به میدان می‌رود و طبیعی است در این سن و سال نتواند آن کارآیی لازم را […]

- چرا این ملی‌پوشان از تیم ملی خداحافظی نمی‌کنند؟/ حکایت ستاره‌ای که در ۳۳ سالگی از تیم ملی برای همیشه کنار رفت

این روزها شاهد حضور بازیکنانی در تیم ملی ایران هستیم که در ۳۴ و ۳۶ سالگی هنوز نتوانسته‌اند دل بکنند و دوست دارند دعوت شوند و بازی کنند.

احسان حاج‌صفی ۳۴ ساله به عنوان مدافع چپ برای تیم ملی به میدان می‌رود و طبیعی است در این سن و سال نتواند آن کارآیی لازم را داشته باشد. مدافع چپ در فوتبال امروز باید بسیار انرژیک باشد و مرتب در فاز تهاجمی و تدافعی مشارکت کند. رفت و برگشت‌های ممتد یکی از ویژگی‌های لازم مدافعان کناری است که کاپیتان تیم ملی کار بس دشواری در ۳۴ سالگی پیش روی دارد. همچنین باید از امید ابراهیمی یاد کنیم که در ۳۶ سالگی به تیم ملی دعوت شده و می‌توانست خودش داوطلبانه از امیر قلعه‌نویی بخواهد جلوی هنگ‌کنگ از تیم ملی خداحافظی کند اما… شاید بد نباشد به این دو ملی پوش ارزشمند و باتجربه تیم ملی یادآوری کنیم:

اگر در تاریخ فوتبال ایران بخواهیم لیونل مسی را تنها به یکی از فوتبالیست‌های ایرانی شباهت دهیم آن بازیکن احتمالا کسی نیست جز ناصر محمدخانی ستاره تیم فوتبال پرسپولیس در دهه ۶۰، که با تکنیک و سرعت و قدرت بالای تصمیم‌گیری و شم گل‌زنی‌اش باعث می‌شد برای دقایقی هم که شده  فوتبال‌دوستان ایرانی از فکر موشک و خمپاره و جنگ غافل شوند و چشم به حرکات او بدوزند. مهاجمی که در دهه ۶۰ هرگاه پا به توپ می‌شد یک ورزشگاه را نیم‌خیز می‌کرد. بازیکنی که همه چیز داشت؛ از سرعت بالا بگیرید تا دریبل‌های ویران‌کننده و ضربات کاشته‌ای که در آسیا زبان‌زد بود. اگر همین الان از علی پروین بپرسید بهترین فوتبالیست بعد از انقلاب ایران چه کسی است، جوابش ناصر محمدخانی است.

محمدخانی تنها در ۲۵ بازی ملی موفق به زدن ۱۹ گل شده است که مسلما اگر در زمانی دیگر ظهور می‌کرد می‌توانست گل‌های بیشتری را به نام خود ثبت کند. شرایط نابه‌سامان فوتبال ایران درآن برهه از زمان باعث شد که او در اوج آمادگی به الاهلی قطر برود تا جماعتی را از تماشای فوتبالش محروم کند. اما ناصر در ۱۵۲ بازی که با لباس قرمز و شماره ۸ برای تیم محبوبش به میدان رفت به اندازه کافی توانست از هواداران دلبری کند و بسیار هستند افرادی که امروز ادعا می‌کنند که صرفا برای دیدن بازی ناصر محمدخانی به ورزشگاه می‌رفتند در حالی که پرسپولیس آن دوران پر بود از بازیکنان شاخص. بی‌جهت نیست که مرتضی کرمانی‌مقدم در مورد او می‌گوید اگر ناصر امروز بازی می‌کرد ارزشش ۲۰۰میلیارد تومان بود!

از اصل مطلب دور نشویم و برگردیم به ماجرای احسان حاج‌صفی و امید ابراهیمی که اولی به امید شکستن رکورد جواد نکونام برای تیم ملی بازی می‌کند و دومی هم… اما هر چه هست شاید ناصر محمدخانی و صحبتی که هنگام خداحافظی از تیم ملی به علی پروین و دوستان نزدیکش در پرسپولیس گفت درس خوبی برای این دو ملی‌پوش پابه‌سن‌گذاشته تیم ملی باشد: «باید زمانی از فوتبال خداحافظی کنی که روی سکوها احترام داشته باشی و هو نشوی»!

ناصرمحمدخانی این جمله را پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن و خداحافظی از تیم ملی به پروین و دوستان نزدیکش در پرسپولیس گفت. جمله‌ای که همین امروز هم می‌تواند پند و اندرز مهمی به دو بازیکن تیم ملی ایران باشد.

منبع: خبـر ورزشی