«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه و در واکنش به توافق رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین برای آتش‌بس موقت و تبادل اسرا، گفت این توافق تازه آغاز راه است، تاکنون خوب پیش رفته و امیدوار است در روزهای آینده اسرای بیشتری آزاد شوند. بامداد چهارشنبه و در توافقی که تل‌آویو مجبور به پذیرش شروط مقاومت […]

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه و در واکنش به توافق رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین برای آتش‌بس موقت و تبادل اسرا، گفت این توافق تازه آغاز راه است، تاکنون خوب پیش رفته و امیدوار است در روزهای آینده اسرای بیشتری آزاد شوند.

بامداد چهارشنبه و در توافقی که تل‌آویو مجبور به پذیرش شروط مقاومت شد، مقرر شد آتش‌بس چهار روزه برقرار و به ازای هر اسرائیلی سه فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شوند.

امروز این توافق وارد فاز اجرایی شد که بر اساس آن ۳۹ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد و در مقابل هم ۲۴ اسیر اسرائیلی و اتباع دیگر، غزه را ترک کردند.

بایدن که دولتش حامی تمام قد رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین بوده، می‌گوید واشنگتن «به‌دنبال پایان دادن به چرخه خشونت در خاورمیانه به‌منظور رسیدن به راه‌حلی است که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس راهکار دو دولتی، در آرامش زندگی کنند».

ساکن کاخ سفید ضمن تشکر از قطر، مصر و رژیم صهیونیستی برای حصول این توافق گفته او و تیمش برای آزادی اسرای صهیونیست از غزه شبانه‌روز در حال تلاش بودند.

بایدن که در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد، همچنین مدعی شده یکی از دلایل حماس برای آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، «همکاری آمریکا با عربستان سعودی و اسرائیل برای رسیدن به توافق عادی‌سازی روابط بین آن‌ها» بوده است.

در حالی که حملات رژیم صهیونیستی باعث شهادت بیش از ۱۴۰۰۰ فلسطینی شده است، بایدن مدعی شده که به نتانیاهو گفته بر کاهش تلفات از غیرنظامیان تمرکز و در عین حال تلاش کند حماس را از بین ببرد؛ اقدامی که رئیس‌جمهور آمریکا آن‌را «هدف مشروع» می‌خواند.

بایدن همچنین گفته اطلاعی از زمان آزادی اسرای آمریکایی از غزه ندارد اما انتظار دارد این اتفاق رخ دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته واشنگتن با ریاض و دیگران برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در حال همکاری نزدیک است و در سطح گروه ۲۰ این اقدام را انجام داده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد بر سرعت گرفتن روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه با هماهنگی سازمان ملل و صلیب سرخ متمرکز است.

بایدن گفت: برای ممانعت از دستیابی حماس به کمک‌هایی که به غزه منتقل می‌شود، مکانیزم‌هایی وضع کردیم.

امروز و در راستای اجرای مفاد مفاد آتش‌بس، کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و همچنین سوخت پس از ۴۸ روز وارد غزه شدند.

منبع: ایسنا

منبع خبر: رکنـا