به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، از روزی که بیماری ایدز در بین مردم شناخته شد، اسم مرگ را به همراه خود داشت اما الان با گذشت سالها انگار کم کم مغلوب شده و روی جدیدی از خود نشان داده است.هر ساله در تاریخ یک دسامبر یا دهم آذر،  برای یادآوری اهمیت این بیماری، کمک به […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، از روزی که بیماری ایدز در بین مردم شناخته شد، اسم مرگ را به همراه خود داشت اما الان با گذشت سالها انگار کم کم مغلوب شده و روی جدیدی از خود نشان داده است.هر ساله در تاریخ یک دسامبر یا دهم آذر،  برای یادآوری اهمیت این بیماری، کمک به کنترل آن و مبارزه با انگ و تبعیض علیه کسانی که با اچ آی وی زندگی میکنند در جهان از آخرین دستاوردها و مباحث در این حوزه سخن گفته و نوشته می شود.

دکتر وحید جهان میری نژاد، مشاوره در حوزه اچ‌آی‌وی و عفونت‌های آمیزشی در خصوص آمار و میزان شیوع این بیماری به خبرنگار زیرنویس گفت: امروزه سن ابتلا به اچ آی وی و سایر عفونت های آمیزشی کاهش پیدا کرده و و متاسفانه وارد رده سنی ۱۶ تا ۲۵ سال شده و متاسفانه همچنان برنامه های پیشگیری، جدی گرفته نمی‌شود.

وی در مورد تفکیک جنسیتی در مورد بیماری گفت: در دهه هشتاد درصد مبتلایان آقا به خانم، حدودا ۹۰ به ۱۰ بود، چرا که راه اصلی انتقال، تزریق مشترک مواد مخدر بود و تزریق مشترک هم در مردان بسیار رایج تر از زنان بود. اما طبق آمار اخیر، روند ابتلا تغییری اساسی کرده، چرا که بیشترین دلیل انتقال، در سالهای اخیر، رابطه جنسی است و در این زمینه زنان از مردان آسیب پذیر ترند و به این ترتیب این آمار هر ساله رو به زنانه شدن پیش می‌رود.

دکتر جهانمیری در ادامه افزود : در مورد پراکندگی بیماری اچ آی وی، نمیتوان شهری را به عنوان آمار بالا نام برد چرا که در بعضی شهرها برنامه های آموزشی و غربالگری ضعیف تر است و آمار پایینی از ابتلا گزارش می‌شود. از طرفی هم در شهرهایی که برنامه های آموزش و اطلاع رسانی و تست اچ آی وی جدی تر است، اما آمار بالاتری گزارش می شود.البته متاسفانه در اغلب شهرها، به دلیل ناآگاهی و ترس از افشای اطلاعات، عده ای در سایه با این بیماری دست و پنچه نرم میکنند.

وی در مورد بحث انتقال و پیشگیری از اچ آی وی گفت: اصل اول در جلوگیری در رابطه جنسی، پرهیز و به تعویق انداختن سن شروع رابطه جنسی در نوجوانان است. مورد دوم رعایت تعهد و تک همسری است؛ اما با توجه به گستردگی رفتارهای پرخطر در جوامع و بالا رفتن میزان ریسک، نیاز به عوامل پیشگیرانه موثرتر داریم. اولین گزینه موثر، کاندوم است که در صورت استفاده درست و همیشگی از آن، ریسک ابتلا به اچ آی وی و بسیاری از عفونت های آمیزشی، تا حد زیادی پایین می آید. ضمنا امروزه، داروهای پیشگیری در دو دسته پپ (PEP) و پرپ (PrEP) به معنای داروهای پیشگیری پس از مواجه و دارو های پیش گیری پیش از مواجهه از ابزار مهم پیشگیری هستند. خوشبختانه پروفیلاکسی پس از مواجه در کشور ما کاملا جا افتاده و به این صورت است که فردی که به هر دلیلی مواجهه احتمالی با اچ آی وی داشته، در ۷۲ ساعت طلایی پس از مواجهه، به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه، مصرف قرص های ضد ویروسی را شروع کرده و تا ۴ هفته ادامه می دهد و احتمال بیماری را به نزدیک صفر میرساند.

جهان میری گفت : مسئله مهم تر برای قرص پرپ یا همان پروفیلاکسی قبل از تماس است . برای مثال زوج های ناهمسان، یعنی زوج هایی که یکی از آنان سالم و دیگری با اچ آی وی زندگی می‌کند، در صورتی که هنوز بار ویروسی فرد بیمار به صفر نرسیده باشد، فرد سالم هم داروهای پیشگیری قبل از مواجهه را مصرف می کند تا مبتلا نشود. البته باید دانست که با شروع و پایبندی به درمان بار ویروسی پس از قریب یک سال، به صفر می رسد و پس از آن بیماری فرد، غیر قابل انتقال می شود و این زوجها به راحتی میتوانند صاحب فرزند سالم شوند.

وی در ادامه تاکید داشت: نکته ای که همه مردم باید بدانند این است که تمامی خدمات تست ، توزیع دارو ، ارائه وسایل بهداشتی و مشاوره به صورت کاملا رایگان و کاملا محرمانه در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، انجام می شود و افراد مبتلا یا در معرض خطر، میتوانند با دریافت خدمات، حافظ سلامت خود و اطرافیانشان باشند و لازم به ذکر است که این خدمات در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در سراسر کشور ارائه می شود و با مراجعه به سایت وزارت بهداشت می توانند از محل این مراکز مطلع شوند.

 

منبع خبر: رکنـا