به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان شامگاه جمعه در نشستی با عنوان (احیای زاینده‌رود- راستی آزمایی وعده‌ها)، اظهار داشت: مسئله ۰ آب اصفهان به سال‌های قبل و دولت‌های مختلف بازمی گردد که با توجه به عملکردهایی که داشتند اصفهان به لحاظ آبی وضعیت خوبی ندارد. وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم، مدیریت استان تلاش […]

به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان شامگاه جمعه در نشستی با عنوان (احیای زاینده‌رود- راستی آزمایی وعده‌ها)، اظهار داشت: مسئله ۰ آب اصفهان به سال‌های قبل و دولت‌های مختلف بازمی گردد که با توجه به عملکردهایی که داشتند اصفهان به لحاظ آبی وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم، مدیریت استان تلاش کرد با کمک نخبگان دانشگاهی یک بسته راهکار برای احیای زاینده رود تدوین کند و این مهم زود اتفاق افتاد به طوری که در شش ماهه ابتدای دولت بسته آماده شد و تأیید رئیس جمهوری رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه وزارت نیرو به عنوان متولی وظیفه مهمی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: در آبان ۱۴۰۰ که وزیر نیرو به اصفهان سفر کرد مشکلات حوضه زاینده‌رود مطرح و موضوع بسته راهکارها احیای زاینده رود ارائه شد.

زینلیان با اشاره با اینکه راهکار اصلی رفع همه مشکلات موجود در اصفهان از جمله مسائل کشاورزان، خشکی تالاب گاوخونی، فرونشست و ریزگردها احیای رودخانه زاینده‌رود است، تصریح کرد: با وجود این، وزارت نیرو توفیق چندانی در عمل به وعده‌ها نداشته است.

وی ابراز داشت: تلاش کردیم و به نوبه خود اقداماتی داشته‌ایم ضمن اینکه مطالبه رسمی و جدی برای زاینده رود داشته و داریم. البته کارهایی در خود استان هم انجام دادیم و سعی کردیم معطل بدقولی‌ها نباشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شخص استاندار تلاش بسیاری در زمینه آب می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد زمان ایشان به این امر اختصاص دارد، اظهار داشت: گله‌مند هستیم زیرا وعده‌هایی که در ادوار مختلف درمورد آب اصفهان داده شد، محقق نشد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سفرشان به این خطه در سال ۱۳۸۰ تاکید کردند که پروژه‌های نیمه کاره آب اصفهان انجام شود و سال گذشته نیز که توفیق دیدار با ایشان را داشتیم مجدد بر مسئله آب اصفهان و اجرای پروژه‌های آبی تاکید کردند.

زینلیان با بیان اینکه متأسفانه بعد از ۲۱ سال پروژه‌های آبی اصفهان هیچ پیشرفتی نداشته است، خاطرنشان کرد: هیچ منع خاصی برای این پروژه‌ها به لحاظ فنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاه‌کلید مشکلات وزارت نیرو این است که این پروژه‌ها از مسیر منطقی خارج شده است و این مسائل باعث شده که یک نوع بی اعتمادی نسبت به وزارت نیرو ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه موضع استان با طرح غیرقانونی و غیر شرعی پروژه بن- بروجن از ابتدا مشخص بود، اظهار داشت: بنا بر اظهاراتی مقامات وزارت نیرو این پروژه آب شرب نیمی از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری از این طرح تأمین می‌شود.

زینلیان با اشاره به اینکه سهم جمعیتی استان چهارمحال و بختیاری از حوضه آبریز زاینده رود سه درصد بوده و ۹۷ درصد آن در استان اصفهان است، افزود: برداشت و انتقال آب از حوضه نحیف زاینده‌رود به شهرها و مناطقی در حوضه پر آب کارون غیر منطقی و غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه پروژه بن- بروجن مجوزهای بالادستی نداشته است، خاطرنشان کرد: آبگیر این پروژه در محدوده استان اصفهان سال‌ها متوقف بود اما محل ساخت آبگیر را جا به جا و پروژه را اجرا کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ابراز داشت: نیاز آب شرب مردم چهارمحال و بختیاری باید ادا شود زیرا برای ما هیچ تفاوتی با مردم زیار و ورزنه در شرق اصفهان وجود ندارد اما این پروژه از مسیر اشتباهی بود و به رغم آنکه در جلسات و مکاتبات مختلف از ایشان علت اصرار بر اجرای پروژه از زاینده رود را پرسیدیم تاکنون پاسخ منطقی دریافت نکرده‌ایم.

زینلیان افزود: تخصیص پروژه بن بروجن در اسناد رسمی وزارت نیرو برای شرب، صنعت و کشاورزی چهار محال و بختیاری ۴۱ میلیون مترمکعب در سال است و می‌گویند به تدریج بارگذاری می‌شود اما یکی از نکات بارز این است که باید این امر شفاف باشد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته مشترک بین دو استان و رصد وضعیت حوضه و برداشت‌ها یکی از مصوبات بوده است، گفت: متأسفانه علی رغم تلاش‌ها این کمیته تاکنون تشکیل نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: مردم ما با فرهنگ بالای تمدنی و شیعی، آنجا که موضوع حفظ کیان این مملکت بوده تا پای جان ایستادند و در دوران دفاع مقدس بیشترین شهید را تقدیم انقلاب و ایران کردند؛ از این رو معتقد هستیم اگر مسائل به درستی برای مردم تبیین شود مردم آن را مدیریت خواهند کرد.

زینلیان ابراز داشت: اکنون دخالت‌های غیر منطقی و نادرست برخی افراد که از اختلاف افکنی نفع برده و با برخی صحبت‌ها و ایجاد فضای گل آلود به نظر می‌رسد که از این شرایط بهره می‌برند لازم است که مردم ما افرادی را انتخاب کنند که توان دفاع از حق آنان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه دولت‌های قبلی مرز سیاسی را در حوضه‌های آبریز دخالت دادند، اضافه کرد: یک بار برای همیشه اگر مدیریت حوضه آبریز زاینده رود یکپارچه شود بسیاری از مشکلات موجود حل می‌شود زیرا باید مدیریت حوضه آبریز شفاف و حکمرانی عادلانه باشد و کمیته مشترک دو استان برای رصد وضعیت شکل بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: مسئولان وزارت نیرو تاکید کردند که روی خط بن بروجن بارگذاری صنعتی نباید اجرا شود در حالی که در مسیر این خط شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های متعددی وجود دارد.‌

زینلیان با بیان اینکه وجود صنایع و کارخانه‌ها در مسیر این خط این نگرانی را ایجاد می‌کند که پروژه بن بروجن هم برای شرب نخواهد بود، خاطرنشان کرد: مدیریت حوضه باید یکپارچه، شفاف و عالمانه باشد، از منظر شرعی این‌ها حقابه کشاورزان و محیط‌زیست است نباید دست اندازی شود اما قانون اجرا نمی‌شود.

زینلیان با اشاره به اینکه یکی از خطوط قرمز ما در پروژه‌های تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد مسائل زیست محیطی بوده است، گفت: مطالعات زیست محیطی این پروژه‌ها از قبل انجام شده است.

وی اضافه کرد: طبق مطالعات سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب از استان اصفهان خارج می‌شود در حالی که ظرفیت سد زاینده رود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و با آن حیات سه استان تأمین می‌شود؛ از این رو با استفاده از این منبع می‌توانیم به نوعی آب اولیه رو تضمین کنیم و این منطقی‌تر است.

منبع: مـهر