نگاهی به دستاوردهای حزب‌الله در مرحله اول جنگ غزه
نگاهی به دستاوردهای حزب‌الله در مرحله اول جنگ غزه

درحال حاضر جبهه جنوب لبنان نیز تحت تأثیر آتش‌بس موقتی قرار دارد که از صبح دیروز جمعه در غزه برقرار شده، اما هیچ کس هنوز نمی‌تواند درباره آتش‌بس در جنوب لبنان یا عدم وقوع درگیری‌های گسترده میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی تضمینی بدهد. اما نکته مسلّم آن است که مرحله اول درگیری مقاومت با […]

- نگاهی به دستاوردهای حزب‌الله در مرحله اول جنگ غزه

درحال حاضر جبهه جنوب لبنان نیز تحت تأثیر آتش‌بس موقتی قرار دارد که از صبح دیروز جمعه در غزه برقرار شده، اما هیچ کس هنوز نمی‌تواند درباره آتش‌بس در جنوب لبنان یا عدم وقوع درگیری‌های گسترده میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی تضمینی بدهد.

اما نکته مسلّم آن است که مرحله اول درگیری مقاومت با دشمن صهیونیستی در خلال جنگ غزه به پایان رسیده و اگر بعد از پایان آتش‌بس موقت، صهیونیست‌ها مجدداً تجاوزات خود را از سر بگیرند وارد مرحله دوم جنگ می‌شویم که شاید شدیدتر از مرحله اول باشد. مقامات مقاومت اسلامی لبنان از جمله شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله تأکید کرده‌اند که مقاومت آماده جنگی طولانی بوده و در صورتی که اشغالگران بخواهند تجاوزات خود ضد غزه را از سر بگیرند، چیزی را از مقاومت می‌بینند که تاکنون ندیده‌اند.

با وجود اینکه جنگ ۲۰۲۳ مقاومت با اشغالگران صهیونیست هنوز رسماً به پایان نرسیده، اما لازم است نگاهی به دستاورد‌های مقاومت از جمله دستاورد‌های حزب‌الله لبنان در مرحله اول تقابل با دشمن داشته باشیم.

دستاورد‌های حزب‌الله در مرحله اول جنگ غزه

بررسی دستاورد‌های حزب‌الله در مرحله اول نبرد با ارتش صهیونیستی مستلزم ارزیابی اهداف تعیین شده این جنبش است و همچنین اقداماتی که حزب‌الله برای جلوگیری از تحقق اهداف اسرائیلی‌ها در غزه انجام داد. حزب‌الله که به فاصله چند ساعت از آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، حمایت همه‌جانبه خود را از این عملیات اعلام کرده بود، یک روز بعد از آن یعنی در ۸ اکتبر رسماً از انجام عملیات‌های نظامی علیه مواضع دشمن صهیونیستی در حمایت از مردم غزه و نیز در پاسخ به تجاوزات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان خبر داد.

حزب‌الله صراحتاً اعلام کرد که در این جنگ بی‌طرف نخواهد بود و مبارزان حزب‌الله دوشادوش رزمندگان فلسطینی تاکنون با دشمن جنگیده‌اند. تحولات میدانی غزه به ویژه ایستادگی حماس ثابت می‌کند که حزب‌الله در تحقق این هدف خود یعنی حمایت از غزه و کم کردن بار جنگ برای مردم و مقاومت فلسطین موفق بوده است.

نقش مقاومت لبنان در مجبور کردن صهیونیست‌ها برای آتش‌بس در غزه

حملات نظامی شدید حزب‌الله به مواضع ارتش اسرائیل و شهرک‌های صهیونیستی که موجب فرار اسرائیلی‌ها از آنجا شد و تلفات سنگینی به دشمن وارد کرد، صهیونیست‌ها را سردرگم کرده و آن‌ها نتوانستند در عملیات زمینی در غزه آن‌گونه که می‌خواستند تمرکز کنند و دستاوردی محقق سازند. به این ترتیب می‌توان گفت حزب‌الله سهم بسزایی در مجبور کردن رژیم صهیونیستی به پذیرش آتش‌بس داشت؛ آن هم در شرایطی که سران سیاسی و نظامی این رژیم گفته بودند قبل از نابودی حماس و آزادی همه اسرای اسرائیلی هیچ آتش‌بسی وجود نخواهد داشت.

ناظران امور بر این باورند که اسرائیل حتی اگر بخواهد حملات خود ضد غزه را از سر بگیرد شانسی برای تحقق حتی یکی از اهداف اعلام شده خود نخواهد داشت و می‌بینیم که به شکل تدریجی درحال عقب‌نشینی از این اهداف است.

حزب‌الله و وحدت عرصه‌های مقاومت ضد دشمن صهیونیستی

دستاورد بعدی که حزب‌الله در جنگ غزه تاکنون محقق ساخته، تجسم عملی وحدت عرصه‌های مقاومت است. ورود مستقیم حزب‌الله به میدان نبرد علیه دشمن صهیونیستی مقدمه‌ای برای ورود سایر جبهه‌ها از جمله مقاومت عراق و یمن بود؛ تا جایی که هیچ یک از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه از حملات مکرر مقاومت عراق در امان نماندند. علاوه بر آن، جنبش انصارالله نیز که مستقیماً جنگ با صهیونیست‌ها را آغاز کرده، با عملیات‌های موشکی و پهپادی پیشرفته خود همه را شگفت‌زده کرده و توقیف کشتی اسرائیلی در دریای سرخ نقطه اوج عملیات‌های نیرو‌های مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی بود.

افزایش محبوبیت مردمی حزب‌الله در لبنان و منطقه

در سطح سیاسی نیز حزب‌الله بار دیگر ثابت کرد که یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است؛ به طوری که تعداد زیادی از مقامات ارشد اروپایی بعد از آغاز درگیری‌ها در جنوب لبنان به این کشور آمده و از حزب‌الله درخواست داشتند به سمت گسترش جنگ حرکت نکند. این درحالی است که مقامات حزب‌الله قاطعانه پاسخ غربی‌ها را داده و تأکید کردند مقاومت هیچ تضمینی به آن‌ها نمی‌دهد و اگر خواستار جلوگیری از گسترش درگیری‌ها هستند، تجاوزات اشغالگران ضد غزه را متوقف کنند.

در زمینه جایگاه مردمی حزب‌الله نیز این حزب بعد از بسیج نیرو‌های خود برای دفاع از لبنان و نیز حمایت از مردم غزه، محبوبیت خود را در میان ملت لبنان و سایر ملت‌های منطقه و همه حامیان آرمان فلسطین بیش از پیش کرد. در شرایطی که برخی طرف‌های غربگرا و مزدوران رژیم صهیونیستی در داخل لبنان یعنی افرادی، چون «سمیر جعجع» و احزاب وابسته به وی در صدد تحریک مردم ضد مقاومت بودند و ادعا می‌کردند حزب‌الله لبنان را به جنگ می‌کشاند، رزمندگان حزب‌الله در جنوب لبنان با فدا کردن خون خود بار دیگر ثابت کردند مقاومت اولین و اصلی‌ترین حامی مردم لبنان در برابر هرگونه تجاوزی است.

شهادت «عباس رعد» فرزند محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان نشان داد که مقامات حزب‌الله در گفتار و عمل با مردم صادق هستند و حتی از فدا کردن خون فرزندان خود در راه دفاع از کشور و ملت لبنان دریغ نمی‌کنند.

شکست پروژه محور آمریکایی برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در منطقه

با ورود اینکه محور آمریکایی طی دهه‌های گذشته در تلاش برای ایجاد اختلافات فرقه‌ای بین مسلمانان منطقه بوده و سعی داشت حزب‌الله را به عنوان یک گروه مقاومت شیعی، در برابر اهل تسنن قرار دهد؛ اما امروز می‌بینیم که محافل سنی چگونه فداکاری و غیرت شیعیان حزب‌الله برای دفاع از مسلمانان سنی فلسطین را ستایش می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که کشور‌های بزرگ عربی نتوانستند حتی در گفتار یک موضع قاطع ضد صهیونیست‌ها اتخاذ کنند.

بررسی فضای افکار عمومی لبنان نشان می‌دهد که نه تنها مسلمانان بلکه اغلب مسیحیان این کشور نیز عملکرد حزب‌الله در جنوب را تأیید می‌کنند. «جبران باسیل» رئیس بزرگترین جریان مسیحی در لبنان بار‌ها با ستایش عملیات‌های مقاومت در جنوب تأکید کرده که مبارزان حزب‌الله شجاعانه به تجاوزات دشمن صهیونیستی پاسخ می‌دهند.

در پایان حزب‌الله که تاکنون موفق شده به خوبی معادلات خود را علیه رژیم اشغالگر تحمیل کند، چه جنگ غزه در مرحله کنونی متوقف شود و چه ادامه یابد، قطعاً یکی از طرف‌های پیروز خواهد بود و بعد از آن اسرائیل در برابر مجموعه‌ای از معادلات جدید حزب‌الله قرار می‌گیرد که پیش از این وجود نداشت.

منبع: تسنیم

+