راز مرگ ۶۰ درصد کودکان ایرانی رمزگشایی شد/ دولت و مجلس چه پاسخی دارند؟
راز مرگ ۶۰ درصد کودکان ایرانی رمزگشایی شد/ دولت و مجلس چه پاسخی دارند؟

اطلاعات نوشت: کمبود و حتی نبود شیر خشک نوزادان در کنار گرانی روزافزون کالاهای اساسی نظیر گوشت مرغ،تخم مرغ و گوشت قرمز سبب شده است شمار زیادی از هموطنانمان به ویژه قشر کارمند و کارگر برای تامین این نیازها با مشکلات متعدد مواجه شوند اما این موضوع، فقط بخشی از مشکل مردم در این حوزه است […]

- راز مرگ ۶۰ درصد کودکان ایرانی رمزگشایی شد/ دولت و مجلس چه پاسخی دارند؟

اطلاعات نوشت: کمبود و حتی نبود شیر خشک نوزادان در کنار گرانی روزافزون کالاهای اساسی نظیر گوشت مرغ،تخم مرغ و گوشت قرمز سبب شده است شمار زیادی از هموطنانمان به ویژه قشر کارمند و کارگر برای تامین این نیازها با مشکلات متعدد مواجه شوند اما این موضوع، فقط بخشی از مشکل مردم در این حوزه است و موضوع تاسف برانگیز دیگر، سوءتغذیه شمار زیادی از کودکان کشورمان می باشد که در چند استان نمود پیدا کرده است.

شمار زیادی از کودکان کهگیلویه وبویراحمد به همراه ۳ استان ایلام، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بر اساس آخرین بررسی ها و گزارش وزارت بهداشت از سوء تغذیه شدید، کوتاهی قد، کم وزنی و شیوع بالای لاغری رنج می برند.

استان محروم کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت حدود ۷۳۰هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده است که حدود یک سوم جمعیت آن زیر پوشش سازمان های حمایتی هستند و بسیاری از مددجویان تحت حمایت در استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی قد، کم وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که این امر ناشی از سوء تغذیه است.

فقر سبب ایجاد سوء تغذیه و ناتوانی جسمی و ذهنی می شود ؛ با این حال نباید فراموش کرد که فقر به تنهایی علت سوء تغذیه نیست بلکه عوامل فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه در ایجاد آن نقش دارند .

سوء تغذیه موجب کاهش وزن و ناتوانی جسمی کودکان می شود که بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده حدود ۴۰۰۰ هزار کودک دارای سوء تغذیه در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده اند . مدیرامور رفاهی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان معتقد است شمار کودکان دارای سوء تغذیه استان به طور حتم از این آمار بیشتر است و باید آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای شناسایی این افراد کمک کنند.

بر اساس نظر کارشناسان، سوء تغذیه یاMalnutrition، شامل دریافت ناکافی مواد غذایی یا نامتعادل بودن گروه ‎‌های مختلفی از مواد مغذی در برنامه غذایی می‌شود. حتی افرادی که بیش از حد اضافه وزن دارند و بیشتر از کالری مورد نیاز بدنشان، کالری دریافت می‌کنند هم ممکن است دچار سوء تغذیه باشند.

علت مرگ ۶۰درصد کودکان ایرانی

به گزارش ایرنا، محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این باره می گوید: سوء‌ تغذیه علت مستقیم و غیرمستقیم ۶۰درصد از مرگ کودکان ایرانی است، براساس نتایج مطالعات سال ۷۴در ایران، ۲۰درصد کودکان به کوتاهی قد، ۷/۱درصد به لاغری “وزن برای قد” و ۱۶/۶درصد به کم وزنی “وزن برای سن” و در مجموع ۴۳/۷درصد به سوء تغذیه و عوارض آن دچار بوده‌اند.

وی تاکید می کند: این آمار در مناطق روستایی کشور به حدود ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند. براساس مطالعات، در ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ایلام، کوتاهی قد، کم‌وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوءتغذیه است، علاوه بر سوءتغذیه کودکان، در سال‌های گذشته، افزایش چشمگیر قیمت مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز سبب شده است بسیاری از خانوارهای بی‌بضاعت و حتی طبقه متوسط، مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند.

همچنین مدیرامور رفاهی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: دولت در جهت تحقق طرح راهبردی امنیت غذایی، افزایش رفاه زندگی مردم و به ویژه دهک‌های کم‌درآمد جامعه، طرحی را اجرایی کرده است که بر اساس آن، ۳۳۳۹ کودک دارای اختلال رشد در کهگیلویه و بویراحمد یارانه ۶۰۰هزار تا یک میلیون تومانی دریافت می کنند.

علی دانشی اظهار داشت: دولت برای تحقق طرح راهبردی امنیت غذایی، افزایش رفاه زندگی مردم و خصوصا دهک‌های کم‌درآمد جامعه، طرحی را اجرایی کرده که طبق آن، به خانوارهای دهک‌های یک تا هفت که نمودار رشد کودکان آن‌ها دچار اختلال است، ۶۰۰هزار تا یک میلیون تومان یارانه بیشتر برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در این طرح، بیش از ۱۲۳هزار خانوار توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت تعاون معرفی شده‌اند تا در دایره مشمولان این طرح قرار بگیرند.

مدیرامور رفاهی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: خانه های بهداشت در روستاها و شهرهای استان کودکانی را که از لحاظ قد، وزن و رشد ذهنی دچار مشکل هستند را شناسایی و به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده اند.

البته خانواده های بیشتری در سطح استان داریم که باید از این طرح بهره مند شوند که می طلبد آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) نسبت به شناسایی این افراد کمک کنند.

به گفته وی  به ازای هر فرزند دارای مشکل در رشد در دهک‌های یک تا پنج، یک میلیون تومان و برای دهک ۶و ۷، ۶۰۰هزار تومان به مبلغ کالابرگ الکترونیک‌شان افزوده خواهد شد و بیستم هرماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. این یارانه علاوه بر مقدار یارانه ای است که هر ماهه به حساب خانوارها واریز می شود.

مدیرامور رفاهی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این مبلغ به ازای هر یک کودک دارای مشکل رشد است و اگر خانواده‌ای ۲یا چند فرزند داشته باشد، به تمامی آن‌ها این مبلغ اختصاص پیدا می‌کند و در مجموع طرح امنیت غذایی، کودکان ۶ماهه تا ۶ساله را در برمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: خانواده‌های مشمول این طرح از طریق پیامک‌های اطلاع‌رسانی در جریان این اقدام قرار خواهند گرفت .راه دیگر برای اطلاع از مشمول بودن در این طرح، نصب برنامه «شما» (شبکه ملی اعتبار) است.

منبع: اطلاعات انلاین