اگر کره جنوبی را همچنان نوظهور می‌دانید
اگر کره جنوبی را همچنان نوظهور می‌دانید

در نیم قرن گذشته خواب بوده است.

اگر کره جنوبی را همچنان نوظهور می‌دانید، احتمالا نیم قرن خواب بوده‌اید!

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صندوق بین‌المللی پول از سال ۱۹۹۷ کره جنوبی را یک اقتصاد پیشرفته می‌داند. بنابراین، هر کسی که هنوز آن را یک بازار در حال ظهور توصیف کند، ممکن است به نظر برسد که در نیم قرن گذشته خواب بوده است. با این حال این همان کاری است که MSCI، شرکتی که شاخص‌های بازار را ایجاد می کند، برای سه دهه انجام می دهد. کره جنوبی سیزدهمین کشوری بود که به شاخص بازارهای نوظهور پیوست که اکنون ۲۴ عضو دارد. برخی از آنها از آن زمان به سبد “مرزی” (کرواسی، مراکش)، بازارهای “مستقل” (آرژانتین) یا حتی به طور کلی (ونزوئلا) سقوط کرده اند. اقتصادهای کمتر درخشان نسبت به کره جنوبی، مانند یونان و پرتغال، سال‌ها پیش به شاخص بازار توسعه یافته MSCI ارتقا یافتند. بنابراین، کره جنوبی فکر میکند که ارتقاء آن دیر شده است. این کشور ممکن است امیدوار باشد که در ۲۲ ژوئن، زمانی که MSCI اعلام می‌کند کدام کشورها شانس دریافت این جایزه را در سال آینده دارند، به آن دست یابد.

ارائه‌دهنده شاخص مدت‌هاست به این نکته اشاره کرده که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کره جنوبی اغلب یک تجربه نگران‌کننده است. حقوق سهامداران ضعیف است. ساختارهای مالکیت بیزانسی هستند. رسوایی‌های مکرر، نقص‌های حاکمیتی را آشکار می‌کند. و مداخلات دولتی به طور معمول بازارها را منحرف می کند.

برای رسیدگی به چنین تردیدهایی، دولت در ژانویه مجموعه ای از اصلاحات بلندپروازانه را اعلام کرد. قوانین حاکم بر توزیع سود سهام، که برای سال‌ها به اندازه گل و لای شفاف هستند، به استانداردهای غربی نزدیک‌تر خواهد شد. رویه‌های تصاحب و اسپین‌آف‌ها برای محافظت بهتر از سهامداران اقلیت اصلاح خواهد شد. روند دشوار ثبت نام برای سرمایه گذاران خارجی تا پایان سال لغو می شود و شرکت‌های بزرگ کره جنوبی ملزم به انتشار پرونده‌های خود به زبان انگلیسی هستند (شرکت‌های کوچکتر قرار است در سال ۲۰۲۶ رسیدگی شوند). از همه مهمتر برای MSCI، کره جنوبی متعهد شده است که بازار ارز خارجی خود را باز کند و ساعات کاری آن را افزایش دهد، که می تواند به قابل معامله شدن وون در سطح بین المللی کمک کند.

هدف چنین اصلاحاتی پویایی بیشتر بازارهای مالی کره جنوبی است که به خودی خود یک هدف ارزشمند است. اما دولت بر این باور است که قرار گرفتن در معیار نخبگان MSCI نیز ارزشمند است، زیرا هجوم زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی را به همراه خواهد داشت. به گفته بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، حدود  ۳.۵ تریلیون دلار از دارایی‌های تحت مدیریت، که در سراسر جهان پراکنده شده، در حال حاضر شاخص بازار توسعه یافته MSCI را دنبال می‌کند – تقریباً دو برابر پولی که بازارهای نوظهور را دنبال می‌کند. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که ارتقاء می‌تواند حدود ۴۶ تا ۵۶ میلیارد دلار سرمایه جدید را به دارایی‌های کره جنوبی جذب کند.

ارتقاء همچنین می‌تواند به پایان دادن به «تخفیف کره‌ای» کمک کند – ارزش‌گذاری مداوم پایین‌تر شرکت‌های کره‌جنوبی نسبت به شرکت‌های خارجی با درآمدها و دارایی‌های مشابه. سرمایه‌گذاران مجبور بودند با حکمرانی و حقوق سهامداران ضعیف، همراه با خطر آزاردهنده درگیری با کره شمالی دست و پنجه نرم کنند. آنها اغلب سود سهام ناچیزی برای مشکلات خود دریافت می‌کردند. منطق می‌گوید ارتقای MSCI، با نشان دادن این که رژیم در حال دوستانه‌تر شدن است، به رفع شک و تردید سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

مشکل اینجاست که کره جنوبی قبلاً آنجا بوده است. در سال ۲۰۰۹ به فهرست مورد علاقه تحت نظارت MSCI راه یافت، اما در سال ۲۰۱۴ پس از اینکه ارائه‌دهنده شاخص ادعا کرد که به اندازه کافی این کشور را ارتقاء نمی‌دهد، از آن عبور کرد. دولت‌های مختلف از آن زمان به دنبال ارتقاء آن بوده‌اند، اما نتوانسته‌اند اصلاحات کافی را انجام دهند.

برخی از منتقدان حتی آخرین دسته از اقدامات را نیمه کاره توصیف می‌کنند. کره جنوبی برخی تغییرات را که MSCI می‌خواهد، مانند حذف محدودیت‌های مالکیت خارجی در صنایع کلیدی و کاهش محدودیت‌ها در فروش استقراضی را رد کرده است. و هوس های سیاسی همچنان سرمایه گذاران را مضطرب می‌کند. سال گذشته بازارهای اوراق قرضه چند روز پس از خودداری فرماندار استانی از پرداخت بدهی‌ها دچار بحران شد. در ماه فوریه، رئیس‌جمهور این کشور، یون سوک یول، به ناظر بازار دستور داد که سود بانک‌ها را پنهان کند، زیرا آنها “بخشی از سیستم عمومی هستند”. سرمایه گذاران تحت تاثیر قرار نگرفتند.

MSCI قبلاً نشان داده است که ممکن است هنوز سال کره جنوبی نباشد. این نهاد در ۸ ژوئن اشاره کرد که منتظر خواهد ماند تا اصلاحات بازار سرمایه به طور کامل اجرا شود و ببیند که سرمایه‌گذاران چه واکنشی نسبت به آنها نشان می‌دهند تا اینکه کشور را به لیگ برتر اضافه کنند.

این ممکن است یک نعمت در مبدل باشد. هوانگ سون وو از دانشگاه کره می گوید که کره جنوبی نباید برای ارتقاء عجله کند. اقتصاد این کشور که به شدت به صادرات وابسته است، در صورت باز شدن عجولانه بازارهای ارز خارجی، ممکن است متزلزل شود و پاداش‌های بالقوه باید در چشم انداز قرار گیرد. جریان سرمایه مورد انتظار که نسبت به اندازه بازارهای کره جنوبی کوچک است، بیشتر به نفع شرکت‌های بزرگ خواهد بود. آنها همچنین می‌توانند معکوس شوند. پس از جذب پول در سال ۲۰۱۰، اسرائیل که اخیراً به وضعیت بازار توسعه یافته فارغ التحصیل شده، در سال آینده ۲.۵ میلیارد دلار جریان خروجی خالص متحمل شد که تمام دستاوردهای قبلی را از بین برد.

عضویت در باشگاه‌های برتر به خودی خود نقص‌های شهرت کره جنوبی را درمان نمی‌کند. به هر حال، علیرغم گنجاندن آن در شاخص‌های برتر ایجاد شده توسط سایر ارائه دهندگان سرمایه‌گذاری مطمئن، مانند Dow Jones و FTSE Russell، این موارد همچنان ادامه دارد. برای انجام این کار، اصلاحات باید عموم مردم را متقاعد کند.

منبع :اقتصاد آنلاین

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين