علاوه بر معرفی مراحل ایجاد یک سایت اینترنتی فروشگاهی، نحوه فروش از طریق سایت ویترین نت که یک پلتفرم فروش B2B است و به تامین کنندگان امکان عمده فروشی محصولات را می‌دهد،  بررسی شده است. محصولات درست را بشناسیم داشتن یک محصول یا خدمت عالی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. شما می‌توانید با استفاده از یک فروشگاه […]

 

علاوه بر معرفی مراحل ایجاد یک سایت اینترنتی فروشگاهی، نحوه فروش از طریق سایت ویترین نت که یک پلتفرم فروش B2B است و به تامین کنندگان امکان عمده فروشی محصولات را می‌دهد،  بررسی شده است.

محصولات درست را بشناسیم

داشتن یک محصول یا خدمت عالی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. شما می‌توانید با استفاده از یک فروشگاه آنلاین، محصول خود را در سراسر جهان بفروشید. اما به‌خاطر داشته باشید برخی از کالاها برای فروش آنلاین عالی هستند؛ اما فروش برخی دیگر به‌صورت آنلاین دشوار است؛ چراکه نیاز به مشاهده حضوری دارد.

در هر صورت، باید به ارزش محصول خود باور داشته باشید؛ در غیر این صورت، ارتباط با مشتریان دشوار خواهد بود. در اینجا چند سوال برای بررسی وجود دارد:

  • آیا کالای شما فیزیکی است که باید ارسال شود یا یک محصول دیجیتالی است که می‌توان آن را از طریق اینترنت ارسال کرد؟

  • آیا قرار است از هر محصول، موجودی داشته باشید یا مانند آثار هنری، منحصربه‌فرد است؟

  • آیا قصد دارید طیف گسترده‌ای از محصولات را بفروشید یا می‌خواهید در یک حوزه، تخصص داشته باشید؟

  • آیا خودتان محصول را ایجاد می‌کنید؟

  • اگر خودتان سازنده محصول نیستید، آن را از کجا تامین می‌کنید؟

  • در مورد نحوه ارسال محصول چه تصمیمی دارید؟

ایده خودتان را پرورش دهید

شناخت محصول تنها بخشی از ایجاد یک فروشگاه آنلاین موفق است. شما باید بدانید که چه‌چیزی خدمات‌تان را از خدمات مشابه دیگری که چه به‌صورت حضوری و چه آنلاین ارائه می‌شود، متمایز می‌کند. چرا یک مشتری باید محصول شما را بخرد در حالی که صدها فروشگاه آنلاین دیگر برای انتخاب دارد؟ در این شرایط، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • میزان رقابت را بسنجید: تا زمانی‌که وب‌سایت‌های رقیب را بررسی نکرده‌اید، وارد فروش یک محصول خاص نشوید.

  • محصولات اصل را ارائه دهید: اگر در حال فروش صنایع دستی یا آثار هنری هستید، اصالت کار شما احتمالا جذابیتی باشد که آن را متمایز می‌کند.

  • تخصص خودتان را در آن زمینه نشان دهید: شاید کیفیتی که شرکت شما را از بقیه متمایز می‌کند، تخصص‌تان در مورد نوع محصولی باشد که می‌فروشید.

  • یک فرآیند خرید کاربرپسند را ارائه دهید: اگر محصول شما به سایر کالاهای فروش آنلاین بسیار شبیه است، می‌توانید با آسان کردن تجربه خرید، فروشگاه خود را متمایز کنید.

قبل از اینکه فرآیند افتتاح فروشگاه آنلاین خود را شروع کنید، برای تهیه یک طرح تجاری دقیق، وقت بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا مراحلی را که باید برای موفقیت کسب‌وکار خود بردارید، برنامه‌ریزی کنید. در این مرحله باید هزینه عملیات شما مشخص باشد و یک استراتژی بازاریابی را ترسیم کنید.

چگونه آنلاین شاپ راه اندازی کنیم؟

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروش اینترنتی حدود ۲۱ درصد از کل خرده‌فروشی جهان در سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌داد و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۴.۵ درصد برسد و همچنان این روش فروش، در حال افزایش است.

فروش از طریق اینترنت را به چندین صورت می‌توانید انجام دهید که در این مقاله به توضیح دو روش زیر می‌پردازیم:

  1. فروش از طریق بازارهای اینترنتی آنلاین (Marketplace) مانند ویترن نت

  2. راه اندازی وبسایت برای کسب و کارتان

با ویترین نت فروشگاه آنلاین خودتان را داشته باشید

ویترین نت فروشگاه

اگر برای فروش اینترنتی محصول خودتان، محدودیت بودجه دارید، استفاده از سایت‌های مارکت‌پلیس یک گزینه بسیار عالی است. یکی از این سایت‌ها، پلتفرم ویترن نت «vitrinnet» است. ویترین نت یک پلتفرم آنلاین به حساب می‌آید که بازرگانان می‌تواند در آنجا محصولات خود را به دست مشتری اصلی برسانند. به‌عبارت ساده‌تر ویترین نت یک بازار آنلاین تجاری B2B است که در آن تامین کنندگان اصلی یا عمده‌فروشان می‌توانند کالاهای خود را مانند ماشین آلات صنعتی به خریداران بفروشند. پس این شرکت بستری را آماده کرده است تا شما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار بدون طی کردن مراحل بالا فروشگاه اینترنتی خودتان را بسازید.

ایجاد فروشگاه آنلاین از طریق راه اندازی وبسایت

گام ابتدایی خرید و ثبت نام دامنه است. در واقع دامنه همان آدرسی است که افراد برای پیدا کردن سایت شما در مرورگر خود تایپ می‌کنند. برای انتخاب دامنه، نامی را انتخاب کنید که کوتاه، جذاب و به‌راحتی قابل یادآوری باشد. همچنین نام باید منحصر‌به‌فرد باشد؛ چراکه نام‌های خاص، قبلا گرفته شده است. وقتی نامی را انتخاب کردید، ثبت آن آسان است. یک شرکت ثبت دامنه را پیدا کنید و در آنجا دامنه دلخواه خودتان را ثبت کنید. اگر نام دلخواه شما قبلا انتخاب شده است، خلاق باشید. در این شرایط می‌توانید از اعداد، حروف اضافی یا خط فاصله کمک بگیرید.

 یک هاست بخرید

تاسیس یک فروشگاه اینترنتی ارزش آن را دارد که یک هاست خوب برای وب‌سایت خودتان پیدا کنید؛ چراکه هاست، ستون فقرات فروشگاه آنلاین شماست. اگر وسواس به خرج دهید و هاست رایگان تهیه کنید؛ احتمالا در این شرایط خودتان ضرر کنید. از آنجایی‌که شما محصولات خود را به صورت آنلاین می‌فروشید، باید برای سرویسی که نیازهای شما را برطرف می‌کند، هزینه کنید. اگر کسب‌وکارتان خوب پیش برود، به فضای بیشتری برای رشد نیاز دارید.

یک وب سایت طراحی کنید

برای طراحی سایت می‌توانید یا خودتان آن را طراحی کنید یا یک طراح وب را استخدام کنید تا آن را برای شما ایجاد کند. برای طراحی باید بر نمایش مناسب محصول تاکید شود و خرید تا حد امکان برای مشتریان آسان باشد. در دام این‌که سایت را بیش از حد زرق و برق‌دار کنید، قرار نگیرید؛ اتفاقا سایت هر چه ساده‌تر باشد، هنگام خرید آنلاین، بهتر است. برای طراحی یک سایت کاربرپسند باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای جمع‌آوری آدرس‌ ایمیل‌ها برنامه داشته باشید تا بتوانید تبلیغات و پیشنهادات ویژه را برای آن‌ها ارسال کنید.

  • مشتری نباید برای بررسی یک محصول، مسیر سختی پیش رو داشته باشد.

  • سعی کنید در سایت از چند رنگ و فونت خاص استفاده کنید.

مجوز های قانونی را دریافت کنید

فروشگاه اینترنتی بدون مجوز، مانند فروشگاه بدون پروانه کسب است. در این شرایط احتمال رونق کسب‌وکار بسیار کم است و بعد از گذشت مدتی مجبور به تعطیل کردن آن هستید. برای اینکه در یک فروشگاه آنلاین اعتماد مشتریان خودتان را به‌دست آورید به مجوزهای مختلفی نیاز دارید. با توجه حوزه فعالیت فروشگاه تعداد مجوز متفاوت است؛ اما وجود سه مورد از این مجوزها شامل نماد الکترونیکی (Enamad)، پروانه کسب فروشگاه اینترنتی و مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی در بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی ضروری خواهد بود. معمولا مجوزها در پایین سایت برای مشاهده کاربران قرار می‌گیرد.

 

منبع خبر: رکنـا