سپاهان اصفهان در قامت یک مدعی جدی قهرمانی کارش را دنبال می‌کند؛ این تیم در بازار نقل و انتقالات امسال هم حضوری پر رنگ داشت و توانست ستاره های زیادی را به خدمت بگیرد. سپاهان با نظر مورایس در فصل گذشته خریدهای خارجی بسیار ضعیفی داشت. مورایس به دنبال استفاده از ۴ سهمیه خرید بازیکن […]

- کلوب| ۲ میلیون دلار برای بازیکنانی بی‌کیفیت!

سپاهان اصفهان در قامت یک مدعی جدی قهرمانی کارش را دنبال می‌کند؛ این تیم در بازار نقل و انتقالات امسال هم حضوری پر رنگ داشت و توانست ستاره های زیادی را به خدمت بگیرد.

سپاهان با نظر مورایس در فصل گذشته خریدهای خارجی بسیار ضعیفی داشت. مورایس به دنبال استفاده از ۴ سهمیه خرید بازیکن خارجی بود و در نقل‌وانتقالات تابستانی، ۲ مدافع میانی، یک هافبک و یک وینگر با تصمیم او به سپاهان پیوستند.

در این گزارش قصد داریم نگاه کوتاهی به عملکرد بازیکنان خارجی فصل گذشته تیم فوتبال سپاهان نسبت به هزینه‌های بالایی که برای خرید آن‌ها مصرف شده، داشته باشیم.

الویس کامسوبا مهاجم ۲۷ ساله که از ۲ کشور استرالیا و بوروندی پاسپورت داشت و با توجه به تابعیت استرالیایی‌اش توانست به فوتبال ایران بیاید، در طول فصل عملکرد بسیار ضعیفی داشت. او ۱۴ بار برای طلایی‌پوشان به میدان رفت ) ۶۵۲ دقیقه) و نتوانست گلی را برای این تیم به ثمر برساند تا به یکی از ضعیف‌ترین خارجی‌ها تاریخ لیگ برتر تبدیل شود و به فاصله ۳ هفته مانده تا پایان لیگ از جمع طلایی‌پوشان جدا شود.

ایگور کاتاتائو مهاجم ۲۸ ساله برزیلی، در نیم‌فصل با قراردادی ۲.۵ ساله از سامپایو کورئا راهی سپاهان شد و تنها موفق شد یک بار دروازه تیم فوتبال هوادار را در ۱۱) ۵۷۹ دقیقه) بار حضور خود برای طلایی‌پوشان باز کند. این بازیکن موفق نشد در رقابت با هافبک‌ها و مهاجمین سپاهان جای ثابتی در ترکیب پیدا کند. این مهاجم برزیلی از سوی یک دادگاه در برزیل به اتهام شرط‌بندی محاکمه شد و احکام سنگینی نیز دریافت کرد.

رناتو داسیلویرا مدافع ۳۱ ساله برزیلی، به عنوان نخستین خرید خارجی مورایس به جمع طلایی‌پوشان اضافه شد و به فاصله یک روز مانده تا پایان نقل‌وانتقالات زمستانی از جمع طلایی‌پوشان جدا شد. او قبل از شروع جام جهانی یکی از مهرهای ثابت مورایس در ترکیب سپاهان بود و در مجموع ۱۲ بار برای طلایی پوشان به میدان رفت ) ۱۱۷۰ دقیقه ). او پس از جدایی از سپاهان، با عقد قراردادی به نوورزیتینو برزیل پیوست. نوورزیتینو برزیل در سری بی فوتبال برزیل فعالیت می‌کند.

مانوئل فرناندز هافبک ۳۷ ساله پرتغالی، در تابستان سال گذشته به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین خریدهای سپاهان معرفی شد و انتقال پر سروصدایی به لیگ برتر ایران داشت. هم‌بازی کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال از هفته دوم تا ششم بازیکن ثابت سپاهان بود که در مصاف با نساجی موفق به گلزنی هم شد، اما در ادامه مصدومیت سبب شد تا ۹ هفته بیرون از ترکیب تیمش باشد و پس از چند ماه در هفته سوم دور برگشت مقابل گل‌گهر و سپس فولاد خوزستان بود که بار دیگر در ترکیب اصلی سپاهان دیده شد و در مجموع ۱۴ بازی برای طلایی‌پوشان به میدان رفت (۷۱۶ دقیقه) و با تنها یک گل زده اصفهان را ترک کرد.

نیلسون جونیور مدافع ۳۱ ساله برزیلی، در طول فصل ۲۲ بازی برای سپاهان انجام داد (۳۶۳ دقیقه) و یک گل نیز برای این تیم به ثمر رساند. این مدافع نسبت به خریدهای دیگر سپاهان عملکرد نسبتا خوبی داشت و برای فصل جدید نیز به کار خود در جمع طلایی‌پوشان ادامه می‌دهد.

برای خرید این بازیکنانی که در کل عملکرد بسیار ضعیفی در تیم فوتبال سپاهان داشتند، مبالغ هنگفتی هزینه شد.

قرارداد های بازیکنان خارجی سپاهان در فصل قبل به شرح زیر می باشد.

رناتو سیلوا ۴۰۰هزار یورو

نیلسون جونیور ۳۵۰هزار یورو

مانوئل فرناندش ۴۵۰ هزار یورو

آلویس کامسوبا ۳۰۰هزار یورو

این فصل نیز  برای برایان دابو۳۰۰ هزار یورو و نیلسون جونیور ۴۰۰هزار یورو هزینه شد.

حال بهتر است سرمربی پرتغالی بابت هزینه‌های هنگفتی که برای جذب بازیکنانی خارجی بی‌کیفیتی که کارایی چندانی هم نداشتند، روشنگری کند.

محمدرضا رحیم‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی