سرمربی استرالیا در بازی خاطره‌انگیز با ایران درگذشت
سرمربی استرالیا در بازی خاطره‌انگیز با ایران درگذشت

 «تری ونبلز» ستاره انگلیسی سابق دنیای فوتبال که در حماسی‌ترین روز تاریخ فوتبال ایران سرمربی‌گری تیم ملی استرالیا را در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ برعهده داشت، در ۸۰ سالگی درگذشت. ونبلز سابقه بازی در تیم‌هایی چون چلسی و تاتنهام را در کارنامه داشت و در مقام سرمربی، با بارسلونا موفق به فتح لالیگا و کوپا دی […]

- سرمربی استرالیا در بازی خاطره‌انگیز با ایران درگذشت

 «تری ونبلز» ستاره انگلیسی سابق دنیای فوتبال که در حماسی‌ترین روز تاریخ فوتبال ایران سرمربی‌گری تیم ملی استرالیا را در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ برعهده داشت، در ۸۰ سالگی درگذشت.

ونبلز سابقه بازی در تیم‌هایی چون چلسی و تاتنهام را در کارنامه داشت و در مقام سرمربی، با بارسلونا موفق به فتح لالیگا و کوپا دی لالیگا شد و به فینال جام باشگاه‌های اروپا ۱۹۸۶ راه پیدا کرد.

او همچنین با تیم تاتنهام قهرمان جام حذفی فوتبال انگلستان شد و با تیم ملی انگلستان به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ صعود کرد.

نام این مربی برای همیشه به فوتبال ایران گره خورده است چرا که در به‌یادماندنی‌ترین روز تاریخ فوتبال ایران یعنی در مسابقه تاریخی ۸ آذر ۱۳۷۶ میان تیم‌های ملی ایران و استرالیا که در خاطر ایرانیان به «حماسه ملبورن» معروف شد، روی نیمکت استرالیای پرستاره نشسته بود.

او که تا قبل از قبول هدایت استرالیا رزومه‌ای بی‌نظیر داشت و بارسلونا را به قهرمانی لالیگا و تیم ملی انگلیس را هم به نیمه‌نهایی یورو ۱۹۹۶ رسانده بود، ۸ آذر ۱۳۷۶ در آخرین بازی پلی‌آف جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در حالی که تیمش با نتیجه ۲-۰ در ملبورن از تیم ملی ایران پیش بود، با گلهای کریم باقری و خداداد عزیزی، نتیجه ۲-۰ برده را با مساوی ۲-۲ عوض کرد تا تیم ملی ایران به جای استرالیا به جام جهانی برود و حماسه ۸ آذر ملبورن در فوتبال ایران جاودانه شود.

جالب اینجاست که بعد از این شکست، «تری ونبلز» دیگر با پیشنهاد تیم‌های مقتدر دنیا رو به رو نشد و در واقع این شکست پرونده سرمربیگری این چهره نامدار فوتبال بریتانیا را بست. مردی که تا قبل از حماسه ملبورن روی نیمکت بارسلونا، تاتنهام، تیم‌های ملی انگلیس و استرالیا نشسته بود بعد از این ناکامی تنها در دو مقطع کوتاه سرمربیگری کریستال پالاس و لیدز یونایتد را تجربه کرد و البته سرمربی‌گری مشترک با برایان رابسون در میدلزبورو و دستیاری تیم ملی انگلیس هم نصیبش شد.

در روز حماسه ملبورن، «والدایر ویرا» برزیلی روی نیمکت ایران نشسته بود، اما او هم به رغم این کامیابی بزرگ آینده چندان روشنی در عرصه مربیگری نداشت.

باشگاه خبرنگاران