فروشگاه‌های کشورهای مختلف پر می‌شود از میلیون‌ها خریداری که در تعطیلات آخر هفته پس از عید شکرگزاری، برای خرید کالاهای گوناگون به ویژه کالاهایی که به قیمت بالای خود، شهرت دارند، هجوم آورده‌اند. با پیشرفت فروش اینترنتی، میلیون‌ها خرید نیز از این طریق، صورت می‌پذیرد.      گفته می‌شود، داستان «جمعه‌ی سیاه» یا «بلک فرایدی» […]

فروشگاه‌های کشورهای مختلف پر می‌شود از میلیون‌ها خریداری که در تعطیلات آخر هفته پس از عید شکرگزاری، برای خرید کالاهای گوناگون به ویژه کالاهایی که به قیمت بالای خود، شهرت دارند، هجوم آورده‌اند. با پیشرفت فروش اینترنتی، میلیون‌ها خرید نیز از این طریق، صورت می‌پذیرد.

 

«جمعه‌ی سیاه» چیست و چرا به این نام خوانده می‌شود؟

 

 گفته می‌شود، داستان «جمعه‌ی سیاه» یا «بلک فرایدی» از یک بحران بزرگ اقتصادی آغاز شد. زمانی که «جیم فیسک» و «جی گولد»، کارشناسان مالی آمریکا، مقدار زیادی طلا خریدند به امید آنکه پس از افزایش قیمت، با فروش آن، سود کلانی به دست آورند.

 

در ۲۴ سپتامبر ۱۸۹۶، بازار طلای آمریکا سقوط کرد و این فروپاشی که از روز جمعه آغاز شد، «جمعه سیاه» نامیده شد و باعث شد کارشناسان مالی آمریکا، اعلام ورشکستگی کنند.

 

 

از سوی دیگر، ماجرایی حکایت می‌کند، در زمانی که سوابق تجاری به صورت دستی نوشته می‌شد، سود با رنگ مشکی و زیان با رنگ قرمز نوشته می‌شد. بنابراین جمعه سیاه ممکن است نشان‌دهنده‌ی سودی باشد که شرکت‌ها در این فصل، به دلیل تقاضای زیاد برای خرید، به دست می‌آورند.

 

گفته می‌شود، در دهه‌ی ۱۹۵۰ افسران پلیس در شهر فیلادلفیا آمریکا به دلیل ازدحام و هرج و مرج ناشی از حضور خریداران و گردشگران که باعث می‌شد نتوانند به مرخصی بروند، دوره‌ی بعد از عید شکرگزاری را «جمعه سیاه» خواندند چرا که مجبور بودند، ساعات بیشتری را کار کنند.

 

 

اما پدیده‌ی خرید پس از عید شکرگزاری، بیش از بیست سال پیش از آن آغاز شد. در سال ۱۹۳۹ وقتی اقبال مردم به خرید، زیاد شد، رئیس‌جمهور وقت آمریکا «فرانکلین روزولت» تصمیم گرفت جشن شکرگزاری را برای یک هفته‌ی تمام افزایش دهد تا فروش و اقتصاد آمریکا، رونق گرفته و احیا شود.

 

امروزه جمعه سیاه به سمت کشورهای دیگر نیز در حرکت است و در سراسر جهان به ویژه بریتانیا، حجم بزرگی از خرید و فروش در این روز صورت می‌گیرد. گفته می‌شود در سال ۲۰۱۸ میزان فروش در جمعه سیاه آمریکا، از شش میلیارد دلار فراتر رفته است.

صبح من

+