سالانه ۱۲ هزار پستاندار و پرنده قاچاق می‌شود
سالانه ۱۲ هزار پستاندار و پرنده قاچاق می‌شود

اطلاعات نوشت: حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه ایران، مقصد قاچاق پرندگان زینتی است که از شرق وارد کشور می شوند، گفت: در سال بین ۶تا ١٢ هزار پستاندار و پرنده در کشور زنده‌گیری و وارد بازار خرید فروش می‌شود که عدد بسیار بالایی است […]

- سالانه ۱۲ هزار پستاندار و پرنده قاچاق می‌شود

اطلاعات نوشت: حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه ایران، مقصد قاچاق پرندگان زینتی است که از شرق وارد کشور می شوند، گفت: در سال بین ۶تا ١٢ هزار پستاندار و پرنده در کشور زنده‌گیری و وارد بازار خرید فروش می‌شود که عدد بسیار بالایی است و بخش عمده‌ای هم از کشور خارج می‌شود.

وی درباره علت دشواری برخورد با قاچاقچیان گفت: عرصه های کشور بسیار وسیع و پهناور است و در تمامی این عرصه ها زنده گیری صورت می گیرد.

از سوی دیگر، زنده گیری به علت افزایش فقر در جوامع محلی رو به ازدیاد است. همچنین سرشاخه های قاچاق دستگیر نمی شوند و از سوی دیگر بازار خوبی در این زمینه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد و چون آموزش و فرهنگسازی کافی انجام نشده است، قطعاً کنترل این روند دشوار خواهد بود.

اکبری ادامه داد: افراد محلی برای زنده گیری اجیر می شوند و بر این اساس مافیای خرید و فروش حیات وحش به ویژه در تهران شکل گرفته است و برخورد با آنها به تنهایی از عهده سازمان حفاظت محیط‌ زیست برنمی آید.

وی تأکید کرد: برخورد قضایی با مافیای خرید و فروش حیات وحش بسیار دشوار است از سوی دیگر قوانین موجود بازدارنده نیست و به همکاری بیشتر قضات نیاز داریم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تعداد گونه‌های جانوری در خطر انقراض ۸۶گونه خشکی زی است و ۱۶۵گونه خشکی‌زی حمایت و حفاظت شده است،گفت: ایران یکی از ۲۰کشور غنی دنیا از نظر تنوع زیستی محسوب می‌شودو تاکنون ۸ هزار و ۶۶۰گونه گیاهی در ایران شناسایی شده اند که حدود یک سوم آنها آندمیک (بومی) هستند.

ضمن آنکه یک و نیم میلیون هکتار تالاب و ۱۳و نیم میلیون هکتار مناطق شکار ممنوع داریم. اکبری اظهار داشت: شکار غیرمجاز، تصادفات جاده‌ای، ورود گونه‌های مهاجم، بیماری‌های حیات وحش، قاچاق، تغییر کاربری اراضی، جزیره‌ای شدن، چرای بی‌رویه، تغییر اقلیم و سایر اشکال تخریب گیاهی از جمله دلایل کاهش جمعیت حیات وحش است.

به گفته وی ،  قاچاق حیات وحش در جهان چهارمین رتبه در تجارت غیرقانونی را دارد و در ایران بیشترین آمار قاچاق حیات وحش و کشفیات در بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

منبع: اطلاعات انلاین