به گزارش زیرنویس، طرح زمستانی پلیس راهور فراجا در حالی از ۱۵ آذر در سراسر کشور آغاز خواهد شد که طبق آمارهای موجود به طور میانگین در کشور هر ساعت ۲ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. صبح روز ۵ آذر ماه جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی با حضور […]

به گزارش زیرنویس، طرح زمستانی پلیس راهور فراجا در حالی از ۱۵ آذر در سراسر کشور آغاز خواهد شد که طبق آمارهای موجود به طور میانگین در کشور هر ساعت ۲ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

صبح روز ۵ آذر ماه جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی با حضور نمایندگانی از سازمان مدیریت بحران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان راهداری، بیمه مرکزی، جمعیت هلال احمر، سازمان هواشناسی و… در شهرک آزمایش برگزار شد. در این جلسه سردار سید کمال‌هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ما با آسیب‌شناسی طرح زمستانی در سال‌های گذشته در تلاشیم تا طرح زمستانی امسال را در ایمنی بیشتر برگزار کنیم.

 وی با بیان اینکه طرح امسال با ۷۵ هزار نیرو از پلیس، راهداری، اورژانس، هلال احمر و… اجرا خواهد شد، گفت: بیش از هزار و ۴۰۰ گردنه و محور در کشور داریم که ۱۱۰ گردنه آن برفگیر است و هر سال زمستان مشکلات زیادی را برای رانندگان ایجاد می‌کند. بر اساس آمار پزشکی قانونی شاهد افزایش ۷.۳ درصدی جانباختگانتصادفات در سال‌جاری بوده‌ایم، البته این آمار در نیمه دوم سال کاهشی بوده است. به طور میانگین هر ساعت دو نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند و به ازای هر یک فوتی ۲۵ نفر مصدوم در تصادفات جاده‌ای بر جا می‌مانند که می‌توان این میزان تلفات را کاهش داد اما باید همه دستگاه‌ها وارد میدان شوند در حالی که برخی از آنها به وظایف و تکالیف قانونی خود توجه ندارند.

‌هادیانفر خاطرنشان کرد: تا به امروز بالغ بر ۱۲ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. البته که ۵۱ درصد از تصادفات مربوط به عامل انسانی و ناایمن بودن خودروها بوده است. ۶ درصد از مصدومان تصادفات نیز در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که این آمار می‌گوید باید ناوگان اورژانس و هلال احمر و همچنین امداد هوایی تقویت شود.

 رئیس پلیس راهور افزود: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، ۴۳ درصد از مصدومان تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. این آمار را پزشکی قانونی اعلام کرده نه پلیس. این افراد در بیمارستان‌ها به‌دلیل ضربه مغزی یا خونریزی جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود توجه جدی‌تری به بخش تروما شود.سردار‌هادیانفر بر رعایت کامل اصول و قوانین رانندگی بخصوص استفاده از تجهیزات زمستانی و بستن کمربند ایمنی تأکید کرد و گفت: کمربند ایمنی برای تمامی‌وسایل نقلیه عمومی‌و شخصی بخصوص اتوبوس‌ها الزامی‌است.

لزوم مدیریت صحیح در شرایط بحرانی هوا از سوی دستگاه های متولی

سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در جریان این جلسه گفت: ترددها با ایمنی بالا حق مسلم مردم است و باید همه دستگاه‌ها نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

جانشین رئیس پلس راهور فراجا با بیان این موضوع که در هنگام مواجه با شرایط جوی هوا در جاده ها روبرو شده و غافلگیر شویم افزود: اگر شرایط بدینگونه پیش برود مطمئنا هزینه های گزافی را در این خصوص باید پرداخت کنیم این اسیب ممکن است به جان انسان ها و یا وسایل نقلیه برسد لذا لازم است  با برنامه ریزی های مناسب به گونه ای عمل کنیم تا در لحظه وقوع حادثه در سریع ترن زمان ممکن خدمات خود را به در راه ماندگان ارائه دهیم و این مسأله بدون هماهنگی دستگاههای مختلف که با هم ارتباط تنگاتنگی دارند میسر نخواهد شد.

اصلاح ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز

 شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل راه و شهرسازی ادامه داد: امسال با همراهی معاون اول رئیس جمهور دستورات خوبی صادر شد که امیدواریم در کاهش تصادفات اثرگذار باشد و این دستورات می‌تواند تا اندازه‌ای بازدارنده باشد. ۸۷۸ نقطه پرتصادف و حادثه‌خیز شناسایی شده که برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اصلاح می‌شود البته از این میزان ۴۰۰ نقطه در سال‌جاری اصلاح شد. برای رفع این نقاط به استان‌های کشور اجازه داده شد از محل مولد‌سازی تا پایان ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به طور کامل اصلاح شود.معاون حمل‌ونقل راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه ۲۳ درصد تصادفات جاده‌ای در زمستان است، افزود: عوامل مختلفی در این موضوع نقش دارند که در حوزه جاده ما تکلیف خود می‌دانیم تا اصلاحات لازم را انجام دهیم، اما موضوع ایمنی و مقاومت وسیله نقلیه همچنان عامل اصلی هستند که می‌تواند میزان تلفات را به طور محسوس کاهش بدهد. اینکه بخشی از تلفات ما درون خودرو‌ها است نشان دهنده لزوم افزایش کیفیت ایمنی خودروها است.

افزایش ۱۱ درصدی توان عملیاتی هلال احمر

 مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش ۱۱ درصدی توان این سازمان در طرح زمستانی امسال خبرداد و گفت: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان در طرح زمستانی امسال در ۱۵۸۱ پایگاه در سراسر کشور استقرار خواهد داشت. وی با بیان اینکه ۲۲هزار امدادگر و نیروی عملیاتی در طرح زمستانی امسال مشارکت دارند، گفت: در مجموع توان عملیاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در طرح زمستانی امسال در مقایسه با سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است. به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادگران هم برای جاده‌ها و هم برای شهرها تمهیدات لازم را در ایام زمستان اتحاذ کرده است. وی همچنین خواستار تدوین یک شیوه‌نامه اقدام مشترک برای انجام طرح زمستانی ۱۴۰۲ شد.

 

منبع خبر: رکنـا