ایران و گروه ۱+۴ به میز مذاکره باز می‌گردند؟
ایران و گروه ۱+۴ به میز مذاکره باز می‌گردند؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین» ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ششم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر […]

ایران و گروه ۱+۴ به میز مذاکره باز می‌گردند؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین» ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ششم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچگونه محدودیتی ندارد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه امروز روز پایان آتش‌بس در غزه است و آیا تمهیداتی برای تمدید آتش بس اندیشیده شده؟ اظهار داشت: امروز چهارمین روز و براساس توافق اولیه روز پایانی توافق موقت موسوم به توافق آتش‌بس انسانی است. طبیعتا به عنوان ایران خواست و انتظارمان همانند دیگر کشورها و ملت‌ها این است که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به صورت کامل متوقف و آتش‌بس وارد روند پایدار شود و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تکرار نشود. این خواست جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: ۱۲۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل با رای دادن به قطعنامه خواستار پایان دادن به این جنایت و جنگ ظالمانه و یک طرفه علیه مردم فلسطین شدند. ملت‌های دنیا خواسته مشابه و دقیقی دارند. ملت‌های دنیا در این مدت با حضور در خیابان‌های جهان خواستار پایان دادن به این جنگ تجاوزکارانه هستند.

کنعانی افزود: رژیم صهیونیستی در عبور از خطوط قرمز و نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل و مقررات آمره بین‌المللی هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نیست و نشان داد همه حقوق مصرح در منشور ملل و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را نقض کرده و پایبند نبوده است. خواستار پایان دادن به این تجاوز هستیم و مشورت‌های ایران با طرف‌های مختلف ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مشورت‌ها در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه این گفت‌وگوها انجام و ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی چون پیروزی نداشته به دنبال این است با ادامه تجاوز در پی کسب پیروزی برای خودش باشد. امیدواریم جامعه جهانی با هشدارهای لازم به رژیم صهیونیستی و آمریکا مانع از نقش آتش‌بس و جنایات رژیم صهیونیستی شود. دولت قطر در این خصوص تلاش‌های جدی را انجام می‌دهد و امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد و شاهد تکرار این درگیری و جنگ نباشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ورود ناوهای آمریکایی به منطقه و حملات به کشتی‌های اسرائیلی و درخواست آمریکایی‌ها برای حملات تلافی جویانه علیه ایران نیز گفت: دولت آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه‌ای هیچ موقع نقش امنیت سازی نداشت و نقش این دولت کمک کننده به ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است. حضور ناوگان نظامی آمریکا در منطقه را در چارچوب استمرار حمایت‌‌های دولت آمریکا و ایجاد فضای حمایتی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: حمایت از مسأله فلسطین موضوع مستمر و جزو برنامه‌های کاری تعریف شده دستگاه دیپلماسی ایران است. نگاه ایران به مسأله فلسطین اصولی و پایدار است. در شرایطی که ملت غزه تحت جنگ ظالمانه قرار گرفته‌اند متناسب با شرایط و نیاز ایران سیاست‌های حمایتی خود از موضوع فلسطین را متمرکز بر شرایط جاری کرده است و در شرایط جاری آنچه حائز اهمیت بود پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه،‌ رفع محاصره، ارسال کمک‌های انساندوستانه و مخالفت با کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه و شمال غزه و تلاش برای شکل دهی اقدام منسجم در حوزه اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین بود.

وی گفت: مسأله فلسطین به مسأله مهم مورد اهتمام کشورها و دولت‌های اسلامی شده است. ایران به تلاش‌ها و اقدامات خود ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، کنعانی درباره فرآیند کمک‌رسانی به غزه گفت: ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه در دستورکار ایران بوده است. در توافق آتش‌بس مشخص شده روزانه چه تعداد کمک ارسال شود. میزان تعیین شده به هیچ وجه متناسب با نیاز غزه نیست. انتظار ایران و همه ملت‌های و کشورهای حامی فلسطین این است که ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت نامحدود ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: میزانی که الان منتقل می‌شود در مقایسه با نیازی که هست قطره در مقابل دریاست و این‌ها نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردمی باشد که ۴۸ روز جنگ را تحمل کرده و ۱۶ سال تحت محاصره بوده‌اند. ارتباطات با مقامات مصر، صلیب سرخ و … برقرار است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. آنچه مسلم است رژیم صهیونیستی جز در برابر اعمال فشار و زور تمکین نخواهد کرد. همچنان فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه کافی نبوده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: انتظار از افکار عمومی دنیا این است که این را به صورت مطالبه مطرح کنند تا رژیم صهیونیستی تمکین کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشستی در مسکو با حضور جریان‌های مخالف طالبان و از جمله با حضور ایران نیز بیان کرد: فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها، یک اصل اساسی داریم و آن این است که ما به دنبال کمک به تثبیت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی توأم با آرامش مردم افغانستان هستیم.

وی با بیان اینکه امنیت افغانستان را امنیت ایران تلقی می‌کنیم، اظهار داشت: بی ثباتی در افغانستان محدود به مرزها و جغرافیای این کشور نخواهد شد. به مفید بودن تلاش‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان معتقد هستیم و دولتی در آنجا مستقر شود که نماینده همه ملت افغانستان باشد.

 

منبع: اطلاعات انلاین