رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: کرج در شش ماه اول سال درگیر گرد و غبار و در شش ماه دوم سال درگیر وارونگی دما و آلودگی هوا است. امیدرضا تونی با اشاره به اینکه کرجی‌ها از ابتدای سال تاکنون تنها دو روز هوای پاک تنفس کرده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه طی چند سال […]

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: کرج در شش ماه اول سال درگیر گرد و غبار و در شش ماه دوم سال درگیر وارونگی دما و آلودگی هوا است.

شهری که امسال فقط ۲ روز هوای پاک داشته!

امیدرضا تونی با اشاره به اینکه کرجی‌ها از ابتدای سال تاکنون تنها دو روز هوای پاک تنفس کرده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته به دلایل مختلف همچون خشک شدن تالاب صالحیه، در شش ماه اول سال درگیر گرد و غبار هستیم و در شش ماهه دوم سال هم به دلیل پدیده وارونگی دما از نفس کشیدن در هوای پاک محروم شده‌ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی هوای البرز متاثر از عوامل مختلفی است، گفت: خودروهای غیراستاندارد و بنزین عمدتاً بی‌کیفیت از دلایل اثرگذار در این اتفاق است و البته نباید فراموش کنیم که حدود ۲۰ سال است که کرج بیش از توان اکولوژیکی خود پذیرای جمعیت شده است.

وی با بیان این‌که البرز مهاجرپذیرترین استان کشور است، افزود: افزایش بی رویه جمعیت این استان طی سال‌های گذشته باعث شده از ظرفیت محیط زیست و منابع طبیعی بیشتر از حد استفاده شود.

تونی ابراز کرد: بدیهی است وقتی برای توسعه شهر و گسترش ساخت و ساز، باغ‌ها و درختان که ریه‌های تنفسی شهر هستند از بین می‌روند، نمی‌توان چیزی جز وضعیت فعلی توقع داشت.

این مسئول اضافه کرد: توسعه صنایع و افزایش تعداد واحدهای تولیدی و مسکونی که باعث بهره برداری بی رویه از منابع شده از دیگر عوامل موثر در این روند بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: البته در کنار موارد مذکور باید به تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی استان هم اشاره کرد که باعث شده میزان بارندگی در طول سال به شدت کاهش یابد.

وی افزود: تغییر شرایط موجود به تنهایی از عهده یک ارگان برنمی‌آید و در کنار مشارکت مردم در مواردی چون صرفه جویی در مصرف آب و عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین، به برنامه ریزی اساسی و عملی نیاز دارد.

ایسنا

+