ناوشکن دیلمان چه قابلیت‌هایی دارد؟
ناوشکن دیلمان چه قابلیت‌هایی دارد؟

ناوشکن دیلمان با حضور مقامات نظامی ارتش و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در بندر انزلی رونمایی شد. دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین در آسیای غربی و شمال ایران واقع شده است. با در نظر گرفتن موقعیت راهبردی این دریا وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و همچنین ظرفیت مناسب در حوزه […]

- ناوشکن دیلمان چه قابلیت‌هایی دارد؟

ناوشکن دیلمان با حضور مقامات نظامی ارتش و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در بندر انزلی رونمایی شد.

دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین در آسیای غربی و شمال ایران واقع شده است. با در نظر گرفتن موقعیت راهبردی این دریا وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و همچنین ظرفیت مناسب در حوزه حمل و نقل مسافربری و شیلات و جاذبه‌های گردشگری اهمیت این دریا برای کشور‌های همجوار آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

با این تفاسیر، دستیابی به امنیت جمعی و پایدار به موضوعی اساسی در سیاست‌های کلان کشور مبدل شده است؛ موضوعی که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان صنایع دریایی به خوبی درک گردیده و به اتخاذ گام‌های موثری در راستای این امنیت جمعی منجر شده است. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی مبادرت به استقرار شناور‌های نظامی کلاس سینا و موج در دریای خزر نموده است.

ناوشکن‌های کلاس موج از نظر ابعاد و وزن در کلاس فریگیت (Ferigate) قرار می‌گیرند، ولی از نظر سامانه‌های تسلیحاتی، عملیاتی و همچنین قابلیت حمل بالگرد، ویژگی‌های ناوشکن‌ها را دارا هستند. ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دیلمان از سری ناوشکن‌های کلاس موج با توناژ ۱۵۰۰ تن است که مشخصه اصلی آن داشتن سلاح‌های آفندی و پدافندی جهت مقابله با اهداف (هوایی، سطحی و زیرسطحی) و همچنین داشتن قدرت مانور بالا در دریا و برخورداری از سامانه‌های جنگ الکترونیکی می‌باشد. این شناور توانایی اسکورت ناوگروه نظامی و کشتی‌های تجاری در مسافت‌های طولانی را دارد.

پیرو سفارش نداجا مبنی بر ساخت یک فروند جدید کلاس موج در حوزه دریای خزر با درک شرایط حساس منطقه و نیاز مبرم نیرو به شناور مذکور ظرف مدت ۱۱ ماه نسبت به ساخت بدنه فروند جدید اقدام شد. 

متعاقب آن و همزمان با تامین تجهیزات توسط ناجا وزارت دفاع در کوتاه‌ترین زمان ممکنه نسبت به نصب و راه‌اندازی تجهیزات اقدام نمود.

ماموریت ناوشکن دیلمان جمهوری اسلامی ایران

ناوشکن دیلمان از سری ناوشکن‌های کلاس موج با توناژ ۱۳۰۰ الی ۱۵۰۰ تن است؛ مشخصه اصلی آن داشتن سلاح‌های آفندی و پدافندی جهت مقابله با اهداف هوایی سطحی و زیرسطحی می‌باشد که توانایی اسکورت ناوگروه نظامی یا کشتی‌های تجاری در مساحت‌های طولانی و گشتزنی در آب‌های آزاد را دارد.

*مقابله با اهداف هوایی

*مقابله با اهداف زیرسطحی

*مقابله با اهداف سطحی

*بمباران ساحلی

*اسکورت کشتی‌های تجاری

*اسکورت ناوگروه پشتیبانی 

*ناو فرماندهی در عملیات‌های بزرگ دریایی _شناسایی تهدیدات در محدوده عملیاتی و گشت زنی

*گشت زنی در محدوده مشخص شده جهت تامین امنیت آب‌های سرزمینی و فرازمینی

*کشف، موقعیت یابی و ردیابی هدف‌های سطحی با رادار

*قابلیت کشف و شناسایی و ردیابی اهداف زیرسطحی با استفاده از سونار‌های فعال و غیرفعال

*قابلیت مقابله با اهداف زیرسطحی

*با استفاده از اژدر‌های پرتاب شونده از سوی یگان

*با استفاده از مین‌های دریایی مستقر بر روی شناور

مزایای ناوشکن دیلمان چیست؟

*مزیت شناور ناوشکن دیلمان نسبت به شناور‌های قبلی این کلاس:

*تقویت بدنه در راستای افزایش قدرت مانور

*پیش بینی نصب دفاع نقطه‌ای

*پیش بینی نصب موشک عمود پرواز

*افزایش ماندگاری در دریا با توجه به افزایش مخازن سوخت و آب

*بهره‌برداری از تجهیزات الکترونیکی و جنگال نوین

*افزایش سطح دک پرواز جهت نشیمن بالگرد‌های RH

*تغییرات روساز در راستای تقویت و کم کردن سطح مقطع راداری

*تغییر دکل شناور به دکل یکپارچه

*چهار خطه شدن سیستم رانش

منبع: برنا

+