بی خیالی دولت درباره آلودگی هوا صدای مجلس را هم درآورد
بی خیالی دولت درباره آلودگی هوا صدای مجلس را هم درآورد

خانه ملت نوشت: عضو مجمع نمایندگان استان تهران  درمجلس با تشریح راهکارهای مقابله با آلودگی هوا  ، گفت: در حالی که قانون هوای پاک برای ۲۵دستگاه شرح وظایف تعیین کرده، تنها راهکار  دولت هر ساله با شروع فصل سرماوآلودگی هوا  تعطیلی مدارس است! اقبال شاکری افزود: منشأ بیش از ۷۰ درصد آلودگی‌ شهر تهران خودرو و […]

- بی خیالی دولت درباره آلودگی هوا صدای مجلس را هم درآورد

خانه ملت نوشت: عضو مجمع نمایندگان استان تهران  درمجلس با تشریح راهکارهای مقابله با آلودگی هوا  ، گفت: در حالی که قانون هوای پاک برای ۲۵دستگاه شرح وظایف تعیین کرده، تنها راهکار  دولت هر ساله با شروع فصل سرماوآلودگی هوا  تعطیلی مدارس است!

اقبال شاکری افزود: منشأ بیش از ۷۰ درصد آلودگی‌ شهر تهران خودرو و وسایل نقلیه عمومی است، بنابراین برای حل این منشأ باید برنامه داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: برای پرداختن به این معضل باید سه راهکار فوری را در دستور کار قرار داد؛ نخست تقویت و تغییر نوع حمل و نقل عمومی، به این نحو که علاوه بر افزایش کمی حمل و نقل عمومی سوخت آنها هم بهبود یابد.

وی یادآور شد: شهرداری تهران به ۱۰ هزار ناوگان اتوبوس نیاز دارد، ولی بر اساس آماری که  شهرداری ارائه کرده است، فقط ۳ هزار ناوگان دارد که نیمی از همین ناوگان نیز عمر مجاز را رد کرده اند.

شاکری اضافه کرد: درباره  ناوگان مترو هم  به ۱۵۰۰ واگن نیاز داریم که اگر این ناوگان تأمین شود، مترو به عنوان پاکترین نوع حمل و نقل عمومی می‌تواند جابجایی مسافر خود را به ۳ برابر افزایش دهد .

این نماینده افزود: از سوی دیگر باید به دنبال تأمین ناوگان عمومی برقی باشیم که در صورت تأمین این نیاز بیشترین تأثیر در رفع آلودگی را در شهر تهران شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: با اعتبارات موجود  نمی‎توان تحول ویژه‌ای در این عرصه رقم زد. ما باید به دنبال یک منبع تأمین مالی عظیم باشیم که با اعتبارات فعلی اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد .

شاکری، یکی دیگر از راهکارهای پیش رو  برای مقابله با آلودگی را تبدیل تاکسی های فعلی به خودروهای هیبریدی و برقی دانست و گفت:بر اساس آمار موجود نیمی از ناوگان ۷۰ هزار   تاکسی تهران فرسوده محسوب می‎شوند و باید با اولویت این رویه اصلاح شود.

وی اضافه کرد: عامل دیگر آلودگی هوای تهران، موتور سیکلت‌هایی هستند که بیشتر آنها کاربراتوری ا ند و آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند. باید در این بارهم  تدبیری داشت و از موتور سیکلت‌های برقی استفاده کرد، موضوعی که در در دستور کار دولت قرار دارد ولی با توجه به هزینه‌های بالای موتورهای برقی نیاز است درمورد تأمین باتری موتورهای برقی  دولت راهکارهایی را در نظر داشته باشد؛  از جمله تأمین موتورهای برقی با مالکیت دولت، با توجه به هزینه هایی که عمدتا ًبرای قشر متوسط دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد: در کنار این موارد، بهبود کیفیت سوخت به یورو ۵ و یورو ۶ از دیگر مواردی است باید در دستور کار قرار گیرد.سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور باید از پلاک کردن خودروهایی که سوخت بالایی دارند، اجتناب کنند.

این نماینده  افزود: موارد مذکور اولویت دار است و در صورت اجرای این موارد، معضل آلودگی تهران حل خواهد شد. ما اصلا کاری به سایر منشأهای آلودگی هوای تهران مانند صنایع آلاینده و غیره نداریم .

منبع: اطلاعات انلاین