با موافقت طرفین و میانجی‌گری مصر و قطر سرانجام آتش‌بس چهار روزه که از جمعه گذشته آغاز شده بود، برای دو روز دیگر تمدید شد و قرار است بر اساس روال قبل طی این دو روز نیز تبادل اسرا و ورود کمک‌های انسانی و سوخت و مایحتاج اهالی غزه انجام شود. طی چهار روز گذشته […]

 با موافقت طرفین و میانجی‌گری مصر و قطر سرانجام آتش‌بس چهار روزه که از جمعه گذشته آغاز شده بود، برای دو روز دیگر تمدید شد و قرار است بر اساس روال قبل طی این دو روز نیز تبادل اسرا و ورود کمک‌های انسانی و سوخت و مایحتاج اهالی غزه انجام شود.

طی چهار روز گذشته حماس و رژیم اسرائیل چهار دور دست به تبادل اسرا زدند و طی این مدت روزانه ۲۰۰ کامیون کمک وارد غزه شده است که بنا به گفته مقامات رسمی در این منطقه خیلی کم است.

مقامات رژیم صهیونیستی بامداد امروز (سه‌شنبه ) از آزادی ۳۳ اسیر فلسطینی در چارچوب اجرای مرحله چهارم توافق مبادله اسرا خبر دادند.

به گزارش الجزیره، مقام‌های رژیم صهیونیستی عملیات آزادی ۳۳ اسیر فلسطینی را در چارچوب اجرای مرحله چهارم توافق مبادله اسرا آغاز کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، اسرای فلسطینی آزاد شده از زندان عوفر به منازل خود باز خواهند گشت.

پیش تر جنبش حماس اعلام کرده بود که در چارچوب اجرای مرحله چهارم معامله مبادله اسرا، ۳ اسیر زن فلسطینی و ۳۰ اسیر کودک فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد.

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد، در پی اجرای چهار مرحله از توافق مبادله اسرا، حماس ۶۹ اسیر اسرائیلی و رژیم صهیونیستی نیز ۱۵۰ اسیر زن و کودک فلسطینی را آزاد کرده است.

همچنین ساعتی پیش سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که ۱۱ اسیر اسرائیلی که توسط حماس آزاد شدند، دو تابعیتی هستند.

ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر، افزود: از ۱۱ فرد آزاد شده از غزه ۳ نفر دارای تابعیت فرانسه، ۲ نفر دارای تابعیت آلمان و ۶ نفر هم دارای تابعیت آرژانتین هستند.

آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه که از ساعت ۷ صبح جمعه (به وقت محلی) آغاز شده، برای ۲ روز دیگر تمدید شده است.

لابی نتانیاهو برای بقا در قدرت

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل تا کنون با ۱۰ تن از نمایندگان حزب لیکود به صورت مجزا دیدار کرده تا مانع افزایش نارضایتی از رهبری خود شود.

نتانیاهو در این دیدارها خود را تنها کسی در اسرائیل معرفی کرده که می تواند از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه جلوگیری‌ کند!

این نگرانی وجود دارد که پس از جنگ میزان نارضایتی از نتانیاهو در درون حزب لیکود نیز اوج بگیرد و او ناچار به کناره گیری از رهبری این حزب شود.

قطر: برای آتش‌بس دائمی در غزه تلاش می‌کنیم

آتش‌بس چهار روزه غزه ۲ روز دیگر تمدید شد / ۶۹ اسیر اسرائیلی و ۱۵۰ اسیر زن و کودک فلسطینی در چهار مرحله آزاد شدند

وزارت خارجه قطر بامدادامروز ( سه‌شنبه ) بر افزایش تلاش‌های خود به منظور برقراری آتش‌بس دائمی در غزه تأکید کرد.

۱۰۰۰ نظامی صهیونیست در ۳۲ روز زخمی شده‌اند

رسانه های رژیم اسرائیل گزارش دادند که از ابتدای آغاز حمله زمینی به غزه در پنجم آبان تا به امروز ۱۰۰۰ نظامی متجاوز زخمی شده‌اند.

جهاد اسلامی: با تمدید آتش‌بس، منافع مردم خود را در نظر گرفتیم

جنبش جهاد اسلامی گفت: «به توافق رسیدیم که آتش‌بس در نوار غزه را به مدت دو روز دیگر با همان شرایطی که در توافق مبادله اسرا ذکرشده است، تمدید کنیم.»

 به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» این جنبش تصریح کرد: «از طریق تمدید آتش‌بس، ما به دنبال این بودیم که منافع مردم خود را در نظر بگیریم و تا حد امکان کمک دریافت کنیم . »

جهاد اسلامی همچنین افزود: «ما به همراه نیروهای مقاومت رفتار دشمن را دنبال می‌کنیم و آماده حفظ منافع مردم و دفع تجاوز به آنها به هر قیمتی هستیم . »

تایمز: اسرائیل کنترل جنگ غزه را از دست داده است

 «مایکل کلارک» استاد مطالعات دفاعی دانشگاه کینگز کالج لندن و عضو اندیشکده خدمات متحد سلطنتی انگلیس می‌گوید : هر چه آتش‌بس موقت در غزه بیشتر طول بکشد، فشارها بر کابینه جنگی تل‌آویو برای تمدید آن و ادامه‌ دادن به روند تبادل اسرا بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی بعد از گذشت ۵۱ روز، کنترل جنگ را از دست داده است.

وی افزود : «بعد از ۵۱ روز شرورانه، آتش‌بس موقت و آزادی زندانی‌ها، باعث تسکین مردم در هر دو سمت جنگ غزه شد اما به‌رغم این خبر مثبت، نحوه مدیریت بحران گروگان‌ها توسط اسرائیل حاکی از آن است که در خطر شکست خوردن در جنگ است . »

به نوشته تحلیلگر تایمز، نتانیاهو تحت فشار فزاینده خانواده‌های اسرای اسرائیلی سعی کرد با پیشنهاد تمدید آتش‌بس برای پنج روز دیگر به شرط آزادی ۵۰ اسیر دیگر در این مدت، اهرم‌های فشاری را به دست آورد و از طرف دیگر اسرائیل اسامی بسیاری از زندانیان فلسطینی دیگر را که در صورت تمدید توافق می توانند آزاد شوند منتشر کرد به این امید که اندک فشاری از سمت خانواده‌های اسرای فلسطینی بر رهبران حماس وارد شود.

چنانچه ۱۰۰ نفر از حدود ۲۳۰ اسیر تحت اختیار حماس پس از یک آتش‌بس ۹ روزه آزاد شوند، حداقل باعث کاهش خشم آشکار بسیاری از اسرائیلی‌ها نسبت به نتانیاهو که سیاست امنیتی‌اش در ۱۴ سال گذشته اکنون ویران شده، خواهد شد.

 از سوی دیگراین گمان وجود دارد که حماس حداکثر ۲۰ اسیری که تابعیت آمریکا را دارند همچنان در اسارت نگه خواهد داشت تا همان فشار را بر بایدن هم حفظ کرده و به جلوگیری از مرحله دوم حمله ارتش رژیم صهیونیستی کمک کند.

هاآرتص: ارتش اسرائیل نیاز مبرمی به ادامه جنگ در غزه احساس نمی‌کند

هاآرتص یک روزنامه عبری زبان نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی نیاز مبرمی به ازسرگیری جنگ در نوار غزه احساس نکرده و از تمدید آتش‌بس در مقابل آزادی تعداد بیشتری از افراد بازداشت‌شده حمایت می‌کند.

هاآرتص در ادامه گزارش داد، جنبش حماس موفق شده نشان دهد که در شمال نوار غزه شکست نخورده، گرچه کنترل آن در آنجا آسیب دیده و این جنبش به شدت به دنبال تمدید آتش‌بس است و به قطر اعلام کرده که برای یافتن صهیونیست‌های بیشتری از همان گروهی که در قرارداد ذکر شده، تلاش خواهد کرد.

همچنین هاآرتص نوشت، با وجود اینکه عدم ازسرگیری جنگ خطراتی را با خود به همراه دارد از جمله ساماندهی نیروهای حماس و ایجاد تغییراتی در آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی، اما ارتش نیز به زمانی برای احیای نیروهای خود و تجهیزشان برای گام بعدی نیاز دارد.

آبروی برباد رفته نتانیاهو

 «بنیامین نتانیاهو» ۷۴ ساله با موجی از مخالفت‌ها و انتقادات در تل‌آویو مواجه است و در حال حاضر درگیر جنگی دوطرفه، یکی علیه حماس و دیگری علیه رقبای سیاسی‌اش شده اما مهم نیست او چقدر می‌تواند در قدرت باقی بماند، بلکه این مسأله مهم است که او آبروی ریخته‌شده خود را به دلیل شکست تحقیرآمیزش در برابر حماس نمی‌تواند جبران کند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به ضعف و عدم محبوبیت نتانیاهو نوشته در حالی نتانیاهو در مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مشغول رصد و تماشای آزادی اولین اسرای اسرائیلی بود که خانواده‌هایشان در میدانی در تل‌آویو دور و بر «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ و وزیر جنگ سابق را احاطه کرده بودند.

نتانیاهو مدت‌هاست تقلا می‌کند تا تصویری از خود به عنوان «جنگجوی امنیتی» که از قضا در برابر ایران هم به اصطلاح سرسختانه عمل می‌کند، برجای بگذارد تا به یهودیان اطمینان دهد که هرگز از یک هولوکاست دیگر رنج نخواهند برد.

«آنشل فافر» روزنامه‌نگار اسرائیلی گفت: مهم نیست که نتانیاهو چقدر در قدرت بماند، نمی‌تواند آبرو خود را نجات دهد. اعتبار او به دلیل شکست در جلوگیری از حملات هفتم اکتبر حماس خدشه‌دار شده است. در واقع شکست هفتم اکتبر به میراث او تبدیل شده و هرچقدر که اسرائیل در آینده موفقیت داشته باشد، به نتانیاهو مربوط نخواهد شد.

 گفتنی است ، گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و منطقه را بمباران کرد.

منبع خبر: رکنـا