اولین خط تولید اتوبوس برقی در ایران کلید خورد
اولین خط تولید اتوبوس برقی در ایران کلید خورد

اطلاعات نوشت: نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت ساخت سالانه ۴٠٠٠ دستگاه دیروز با حضور وزیر صنعت در تهران افتتاح شد . این اتوبوس که با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) به بازار عرضه خواهد شد، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان به تولید می رسد و به عنوان […]

- اولین خط تولید اتوبوس برقی در ایران کلید خورد

اطلاعات نوشت: نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت ساخت سالانه ۴٠٠٠ دستگاه دیروز با حضور وزیر صنعت در تهران افتتاح شد .

این اتوبوس که با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) به بازار عرضه خواهد شد، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان به تولید می رسد و به عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، در شبکه حمل‌ونقل عمومی به کار گرفته خواهد شد.

شایان ذکر است با توجه به امضای تفاهم‌نامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور، تا پایان امسال ۱۰۰ دستگاه از این محصول تولید و عرضه می  شود. همچنین شهر کرج دراستان البرز اولین  استفاده کننده این اتوبوس ها درکشور خواهد بود .

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی اعلام کرد: با جدیت به‌دنبال نوآوری و خلاقیت برای تولید خودروی هوشمند و هوشمندسازی کل صنعت هستیم.

علی‌آبادی افتتاح این خط تولید را در مسیر طرح برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل بسیار با اهمیت دانست و افزود: مهمترین راهکار برای حفاظت محیط زیست، برقی‌سازی حمل و نقل بوده که تولید این خودروها، اقتصادی و سازگار با محیط زیست است.

وی با اشاره به روند تولید خودروهای برقی از ۲ قرن پیش تا به امروز، ادامه‌داد: از سال ٢٠١٩ با اختصاص جایزه نوبل به موضوع باتری لیتیمی، توجهات مجددا به این سمت پیش رفته و نقطه عطفی در مسیر تولید خودروی برقی شد. البته برقی‌سازی حمل و نقل در دنیا دنبال می‌شود و امروز در نروژ بیش از ۸۵ درصد خودروها برقی هستند.

علی‌آبادی، با قدردانی از همراهی مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت و بانک مرکزی برای بهره‌مندی بهتر و بیشتر کشور از برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل، تصریح‌کرد: قوانین مربوط به خودروهای برقی در مجلس وجود دارد و باید با همت نمایندگان مجلس موضوعات جدیدو پسینی نیز به آن اضافه شود .

وی با بیان اینکه با فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری باید به‌دنبال پیشرفت و توسعه در این حوزه باشیم، گفت: امروز دیگر نگران گسترش و تثبیت تولید و واردات خودروی برقی نیستیم، اما با جدیت دنبال نوآوری و خلاقیت برای تولید خودروی هوشمند و هوشمندسازی کل صنعت هستیم.

وزیر صنعت ادامه داد: اقدام برای برقی‌سازی حمل و نقل به تنهایی امکان‌پذیر نیست، فرهنگ‌سازی استفاده از خودروهای برقی و بیان مزیت‌ها و قابلیت‌های استفاده از خودروهای عمومی و شخصی برقی، امر بسیار مهمی است که باید با مشارکت و همکاری همه دستگاه‌ها و ارائه مشوق‌های لازم محقق شود.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودروهم دراین مراسم اعلام کرد: برقی‌سازی خودروها سال‌هاست که در جهان مورد توجه است، اما ‌در صنعت ما چندان جایگاهی نداشته و به تازگی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به واردات سالانه ۸۰۰ میلیون دلار بنزین که رقم قابل توجهی است، گفت: ما به عنوان یک خودروساز بزرگ در کشور تلاش می‌کنیم تا در زمینه برقی‌سازی خودروها اقدامات موثری داشته باشیم که در این زمینه، با توجه به تامین ارز مورد نیاز این بخش از سوی بانک مرکزی، اقداماتی صورت گرفته و با توجه به قول رئیس کل بانک مرکزی برای تامین ارز بیشتر، می‌توانیم سه برابر اتوبوس  های برقی که تا پایان سال مورد انتظار است، را محقق کنیم.

عظیمی گفت: برقی سازی خودروها تنها توسط وزارت صنعت امکان‌پذیر نیست و بایستی وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های مختلف نیز دراین مسیربه ما کمک کنند. با توجه به منافعی که برقی‌سازی خودروها برای کشور دارد قطعا تا پنج سال آینده هزینه‌هایی که صرف برقی سازی خودروها شده، جبران خواهد شد.

مدیر عامل ایران خودرو از برنامه جدی این گروه صنعتی برای برقی‌سازی خودروها خبر داد و گفت: دراین باره، ساخت خودرو هیبرید تارا را در دستور کار داریم که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. بر اساس اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود تا ۱.۵سال آینده، تولید خودروی برقی در ایران خودرو تجاری‌سازی شودکه البته که تا آن زمان باید واردات خودرو برقی داشته باشیم.

مهدی بالو ،عضو هیات مدیره ایران خودرو دیزل هم درخصوص مشخصات فنی اتوبوس های برقی ای- آتروس، خاطرنشان کرد:این اتوبوس ها با بهره گیری از موتور ۳۵۰ کیلووات در حداکثر توان و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشینه، قدرت و شتاب اولیه بسیار بالایی دارند، به طوری که حتی از نسخه دیزلی اتوبوس آتروس نیز بسیار قوی تر عمل می کند.

وی ادامه داد: این محصول می تواند با استفاده از شبکه بی سیم به مرکز کنترل از راه دور متصل شود تا علاوه بر نظارت بر مشخصه های عملکردی، قابلیت اطلاع  رسانی به راننده برای جلوگیری و برطرف کردن عیوب احتمالی نرم افزاری و سخت افزاری  نیز را دارا باشد. بدین ترتیب تمامی اتوبوس  های ناوگان قابلیت اتصال به یکدیگر و مرکز داده پردازی را دارند و برای اولین بار در ایران مفهوم خودروهای متصل (connected car) در محصولات تجاری پیاده سازی شده است.

عضو هیات مدیره ایران خودرو دیزل، با اشاره به قابلیت شیب روی ۲۰ درصدی اتوبوس ای-آتروس با ۸۰ مسافر و ذخیره انرژی در زمان ترمزگیری، عنوان کرد: این اتوبوس در مدت زمان حدود سه ساعت به طور کامل شارژ شده و با ظرفیت باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت، می تواند تا حدود ۲۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

وی با اشاره به این که اتوبوس برقی ای-آتروس دارای گارانتی دو ساله یا پیمایش ۲۰۰ هزارکیلومتر است، افزود: موتور اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل دارای پنج سال گارانتی و باتری آن نیز از هشت سال گارانتی برخوردار است.

بالو با اشاره به این که تولید شارژر و ایستگاه  های شارژ این محصول طی قراردادی به شرکت مپنا واگذار شده است، گفت: در حال حاضر به همراه ۴۰ دستگاه اتوبوس، راه اندازی شش دستگاه شارژر نیز پیش بینی شده است که به منظور تهیه زیرساخت های شارژ، به همراه اتوبوس ها به شهرداری کرج تحویل داده خواهد شد.

وی ادامه داد:این اتوبوس برقی قابلیت بسیار خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه را دارد و اگر دولت حمایت خوبی از پروژه‌های برقی و داخلی سازی این خودروها کند، هزینه‌های ناشی از آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت کاهش خواهد یافت. براساس محاسبات موجود، در صورتی که ناوگان فعال مسافری در اتوبوسرانی تهران سه هزار دستگاه باشد، با جایگزینی اتوبوس های برقی، روزانه در حدود ۲۷۰ هزار لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی خواهد شد .

منبع: اطلاعات انلاین